SETTES I STAND. Dette rullende kulturminnet fra 1910 er av merket FN, som er en forkortelse for Fabrique Nationale de Herstal. Motorsykkelen eies av Benny Sætermo og er trolig Nord-Norges eldste. Norges eldste er fra 1902 og befinner seg sørpå. Begge foto: Eva S. WintherHISTORIE PÅ HJUL. Arctic Circle Classic Motorcycle Museum er Benny Sætermos store hobby. Til daglig jobber han på nasjonalparksenteret i Saltdal.STORT STEG. Å finne en original bensintank til den gamle motorsykkelen var vanskelig, men Sætermo fikk kjøpt en hos HD Classic i Belgia, og ser på det som ”the biggest step” i museets historie.SETTES I STAND. Dette rullende kulturminnet fra 1910 er av merket FN, som er en forkortelse for Fabrique Nationale de Herstal. Motorsykkelen eies av Benny Sætermo og er trolig Nord-Norges eldste. Norges eldste er fra 1902 og befinner seg sørpå. Begge foto: Eva S. Winther
Benny skal fikse på Nord-Norges eldste
Takket være Kulturminnefondet, får et rullende kulturminne fra Sulitjelma nytt liv.
To gir, 4-takts motor. Kardangoverføring til bakhjulet, i motsetning til reimdrift som var vanlig på den tiden
Toppfart: gjenstår å finne ut!
SULITJELMA/RANA: På Arctic Circle Motorcycle Museum på Storforshei finner vi det som trolig er Nord-Norges eldste motorsykkel. Nå har Kulturminnefondet gitt 77.000 kroner til bevaring av motorsykkelen.
- Det betyr mye å få tilskuddet. Ikke bare fordi det gjør restaureringen lettere, men også fordi jeg ser på det som en anerkjennelse av museet, sier Benny Sætermo.
Etterlyste historien
Annonse
Annonse
Motorsykkelen er av merket FN, en forkortelse for Fabrique Nationale de Herstal. Den ble produsert i Belgia i 1910, og året etter kom den til Finneid. Benny Sætermo kjøpte den av en fauskemann i 2018.
Annonse
- Etter at jeg etterlyste info om sykkelens historie i Saltenposten, ble jeg kontaktet av en lokalhistoriker fra Fauske som mente at sykkelen sannsynligvis var brukt av en mann som var tilknyttet Sulitjelmaverket. Han var kaivokter og bodde ved Moen, og brukte sykkelen for å komme seg kjapt ned til kaia, forteller Sætermo.
Større enn seg selv
Det har ikke lyktes han å få dette bekreftet ennå, men kanskje kan noen av leserne komme med nye opplysninger?
Annonse
- Det er ganske sannsynlig at det var noen i Sulitjelmaverket som hadde sykkelen. Det var ikke vanlig å kjøpe seg motorsykkel i 1910, forklarer han.
Sætermo synes det er stas at motorsykkelen ikke bare er en motorsykkel, men en bærer av viktig historie.
- Det er det jeg liker så godt med å drive museet, at motorsyklene kan bære en historie større enn seg selv.
Tommel opp
Selv om det lille museet på Storforshei er et hobbyprosjekt for Benny Sætermo, er han opptatt av at det skal være profesjonelt i alle ledd.
- Å få tommel opp fra Kulturminnefondet er et tegn på at man har greid det. Finansiering av prosjektet er også viktig, for uten midler er det vanskelig å få det så bra som det nå kan bli, sier han.
Ny ordning
Det var etter nyttår han søkte Kulturminnefondet om tilskudd og sendte inn bilder og beskrivelse av hva som skal gjøres med motorsykkelen. Nylig kom det positive svaret.
- Det som er så artig er at det er blitt mulig å søke om støtte til rullende kulturminner. Nå jobber jeg med å komplettere sykkelen, forklarer Sætermo.
Deler fra Belgia
Han har funnet en bensintank i Belgia. Bare den alene med toll koster 19.000 kroner. Hos en som driver med veteran-mc får han laget nytt eksosanlegg.
- Forrige eier reiste rundt og lette etter deler fra sykkelen, og han fant blant annet de originale skinnveskene. De fleste andre eksemplarene av denne sykkelen som finnes rundt i verden, mangler skinnveskene. Sånn sett er denne unik, mener Benny Sætermo.
Veskene er i veldig god stand, bare sømmene må byttes.
Annonse
- Faren min kan skinn og lærarbeid, og skal hjelpe med dem. Ellers kommer jeg til å utfordre industrimiljøet i Rana til å lage noen mekaniske deler jeg trenger.