TILSYN. Helse- og miljøtilsynet fant flere avvik ved Fauske videregående skole etter tilsyn ved skolene avdelinger, blant dem her på Vestmyra.

Avvik avdekket ved skoletilsyn i Fauske

Fauske VGS må rette opp i flere forhold etter at Helse- og miljøtilsynet i Salten har utført tilsyn ved skolen i høst. 

FAUSKE: Helse- og miljøtilsyn Salten IKS (HMTS) utførte tilsyn 19. og 20. september 2024, og har nå gjort vedtak. 

Tema for tilsynet var internkontroll og fysisk miljø, og det er kommunen har tilsynsansvaret etter dette regelverket. HMTS gjør saksbehandling, fører tilsyn og fatter vedtak etter delegert myndighet fra kommunen, og i samråd med kommuneoverlegen.

Til stede for virksomheten var Roger Riise Kristensen (rektor), Atle Borøy (assisterende rektor), Raymond Hansen (soneleder drift), Marita Martinussen (studierektor – Søbbesva). 

I tillegg deltok Geir Johan Sjønstå (hovedverneombud) dag 2 av tilsynet, og fra HMTS møtte rådgiver Guri Skjæran Moe. 

På grunn av skolens størrelse og organisering, ble tilsynet utført todelt. Dag 1 ble det gjennomført befaring av fysiske forhold ved skolen, samtlige bygg/lokaliteter både på Vestmyra og på Søbbesva. Dag 2 ble skolens internkontroll gjennomgått.

Forhold som påpekes i rapporten er i to former - merknader og avvik. 

Merknader er forhold som tilsynsmyndigheten mener det er nødvendig å påpeke, men som ikke ansees som avvik. Disse forventes håndtert internt gjennom virksomhetens internkontroll, uten videre oppfølging fra HMTS.

Avvik er er ifølge HMTS "Manglende etterlevelse av krav fastsatt i lov eller forskrift". 

- Avvik vil kunne medføre vedtak om retting. Dette er å betrakte som enkeltvedtak som kan påklages etter forvaltningsloven, skriver HMTS i sin tilbakemelding. 

Den første merknaden går på leide lokaler som skolen benytter, som idrettshall, svømmehall og fotballhall som eies av kommunen og Fauske/Sprint. 

- Det er årlige samarbeidsmøter med utleier. Skolen vil ha ansvaret for elevene uavhengig av om det benyttes leide lokaler. På spørsmål om skolen hadde stilt krav og fulgt opp relevante forhold som har betydning for elevenes miljø, slik som årskontroll av gymutstyr, legionellaforbygging dusjanlegg, ventilasjon/ inneklima med mer var skolen usikker på om dette var inkludert i avtalene, men de forutsatte at dette ble gjort av utleier, skriver HMTS. 

I tillegg pekes det på at periodisk renhold av verksted inngår ikke i renholdsplanen.

I verksted inngår renhold som en del av undervisningen, i tillegg til at renholdspersonell rengjør øvrige lokale slik som undervisningsrom, kontor, toalett med mer. 

På spørsmål om periodisk renhold av steder som er vanskelig tilgjengelig/ betinger spesialutstyr, kom det fram at dette ikke var inkludert i renholdsplanen. 

Renholdsplanen skal sikre at tilfredsstillende renhold blir utført og ansvar for dette. Kravet om forsvarlig renhold gjelder for alle deler av virksomheten, både inne og ute. 

Kravet til renhold omfatter alle flater i lokalene; gulv, innredning og inventar, vegger og himlinger.

Det ble også registrert tre avvik fra forskriften om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. 

I punkt 1 står det at skolen ikke har tilfredsstillende inneklima.

HMTS utfyller i rapporten: 

- Det ble opplyst at det har vært og er problemer med ventilasjonen og inneklima. Forholdene varierer fra rom til rom og fra dag til dag. Det ble gjort endringer i ventilasjonsanlegget ved totalrenovering i 2023, og etter dette har det vært problemer med å oppnå stabilt, tilfredsstillende inneklima. Det jobbes med å rette feilene og det skulle gjennomføres retting i høstferien.

Godt inneklima har betydning for helse og trivsel hos barn og elever og det nevnes flere faktorer som kan påvirke dette i negativ retning: 

* Lufttemperatur kan påvirke helse og trivsel, samt arbeidsprestasjoner. 

* Høy temperatur kan føre til tretthet, dårlig konsentrasjon, tørrhet i hud og slimhinner, luftveisirritasjon og hodepine. 

* Avkjøling og kald trekk kan føre til muskelspenninger og uro. 

* Dårlig luftkvalitet kan gi tretthet, hodepine og påvirke konsentrasjon og læring. 

* Mangelfull ventilasjon kan irritere luftveiene og øke smitteoverføring av noen mikroorganismer som smitter via luft. 

- For å lukke avviket må det bekreftes at forholdene er rettet og at rommene har stabilt, tilfredsstillende inneklima, skriver HMTS.

Punkt to tar for seg at tilfredsstillende radonnivå i skolen er ikke dokumentert.

I forbindelse med godkjenning som ble gitt i 2015, er tilfredsstillende radonnivå dokumentert for den nye delen, men tilsvarende dokumentasjon av tilfredsstillende radonnivå kunne ikke framlegges for øvrige lokaler/bygg. 

For å lukke avviket må tilfredsstillende radonnivå dokumenteres og det opplyses at ventilasjon vil være effektivt for å senke radonnivå i bygg, og målinger må utføres under normale driftsforhold og i perioden medio oktober til medio april.

Det siste avviket tilsynet registrerte var at skolen har klasserom uten dagslys og utsyn.

Rommene har glassflater inn mot tilstøtende rom /sosialsone, som får lys via høyt plasserte vinduer. Se tilsynsrapport med bilde for mer informasjon.

- Kravet til dagslys og utsyn er tydeliggjort i den nye forskriften, og stiller krav om at alle virksomhetens lokaler skal ha dagslys og utsyn. Unntak kan gjøres dersom det for deler av lokalene er åpenbare grunner ikke er ønskelig eller nødvendig. Grupperom uten dagslys og utsyn kan aksepteres i enkelte tilfeller der rommet benyttes i korte perioder i løpet av en dag, skriver HMTS, og legger til at rutiner for bruk av slike rom må beskrives i internkontrollsystemet for å sikre at virksomheten drives på en helsemessig tilfredsstillende måte.

- For å lukke avviket må det beskrives hvilke tiltak som iverksettes for å ivareta kravet til dagslys og utsyn, slik at skolen drives på en helsemessig tilfredsstillende måte, heter det videre. 

Frist for avvik 1 og 3 settes til 20.12.2024. Frist for avvik 2 settes til 28.02.2025, og det skal meldes skriftlig til Helse- og miljøtilsyn Salten når påleggene er utført.

Virksomheten plikter å informere barn, elever og foreldre om forskriftens krav til det fysiske miljøet i skoler og barnehager, og om muligheten til å henvende seg til kommunen. 

- Vi ber derfor om at kopi av dette vedtaket blir videreformidlet til  foreldre/foresatte, gjerne representert ved FAU/SU, avslutter HMTS.

Powered by Labrador CMS