Skribenten er fortvilt over hvor vanskelig det er å nå gjennom på telefon til Saltdal helsesenter.
Skribenten er fortvilt over hvor vanskelig det er å nå gjennom på telefon til Saltdal helsesenter.

Åpent brev til Saltdal kommune om Saltdal helsesenter

Mange med meg har erfart at det er svært vanskelig å komme gjennom på telefon til Saltdal Helsesenter. Når man ringer får man en automatisk telefonsva...

Publisert Sist oppdatert

Mange med meg har erfart at det er svært vanskelig å komme gjennom på telefon til Saltdal Helsesenter. Når man ringer får man en automatisk telefonsvarer som sier du er nå kommet til Saltdal Helsesenter osv. Så slår telefonen inn på vanlig ringing, og da kan du bli sittende vel og lenge før du får svar om du i det hele tatt får svar.

Mandag 20 .mai forsøkte min kone å komme i kontakt med Helsesentret. Hun ringte gjennom hele dagen, men kom kun i kontakt med den automatiske svareren. Loggen på telefonen viste at hun ringte 12 ganger, og hver gang ringte telefonen ut. Svar var det ikke å få.

Til slutt måtte hun ringe til en kjenning på Rognan som sa seg villig til å dra på Helsesentret å henvende seg i luka for å få kontakt. Hun måtte da be personen i luka om at vedkommende måtte ringe opp min kone slik at hun fikk bringe fram sitt ærende. Selv hadde hun ikke anledning å dra til Rognan den dagen.

Når du ringer og får kontakt med den automatiske svareren blir du fortalt at senteret kan også nås via en app.

Jeg benyttet meg selv av den muligheten da jeg skulle bestille time til min fastlege. Du får da svar med en gang at henvendelsen er mottatt og at svar vil bli gitt senest første hverdag etter henvendelsen. Min henvendelse ble sendt 28. mai, noe so tilsa at jeg skulle hatt svar 29. mai. Det fikk jeg ikke. Mandag 3 juni ringte jeg Helsesentret og kom heldigvis gjennom etter lang tid. Begrunnelsen for at det ikke var gitt svar tidligere var at de hadde så mange som skulle ha svar.

Jeg har hørt fra flere som virkelig strever med å komme i kontakt med senteret. Det blir fortalt at folk heller setter seg i bilen og kjører til Rognan, f.eks fra øverbygda, når time skal bestilles.

Helsetjenesten er jo en kommunal tjeneste og jeg håper virkelig at sentrale personer tar tak i problemet og får en løsning som innbyggerne kan være fornøyd med. Jeg klandrer ikke personalet ved helsesentret, men her må kommunelegen og sentrale personer i Kommunen rydde opp snarest mulig. Dette er dessverre ikke noe nytt, for slik har det vært i mange år.

Inge Pettersen

Powered by Labrador CMS