VOGNTOG-KRASJ. Fredag 13. august gikk det galt i Glefloget-tunnelen. Nå tar Staten vegvesen til orde for å sette ned fartsgrensa til 70 km/t gjennom tunnelen. Foto: Ronny Fossum
VOGNTOG-KRASJ. Fredag 13. august gikk det galt i Glefloget-tunnelen. Nå tar Staten vegvesen til orde for å sette ned fartsgrensa til 70 km/t gjennom tunnelen.

Debatt:

- Ap og Krf dyrker filibustertaktikk på fylkestinget

- Det er både sørgelig og komisk å erfare at på fylkestingets samling for noen dager siden opptrer AP i en stil som minner om uthalingstaktikk når det gjelder E6-prosjektet fra Megården og nordover.

Publisert Sist oppdatert

Partiets opplegg kom fullt til syne da tinget ble forelagt et forslag som både forklarer og begrunner prosjektets tekniske stand, viktighet og samfunnsmessige verdi. Et samlet fylkesting – med unntak av to parti, AP og KrF, stemte for uttalelsen som innledningsvis peker på at EUs sikkerhetsdirektiv av 2004 slår fast at 12 av dagens 16 tunneler på strekningen Megården – Mørsvikbotn ikke tilfredsstiller forskriften.

Tunnelene mangler tilstrekkelig sikkerhetsutrustning, veibredden og
høyden holder ikke mål, det mangler lys og det er feil på stigning og kurvatur. Det konkluderes med at det er uakseptabelt at det 20 år etter at direktivet kom fortsatt råder usikkerhet rundt gjennomføring av prosjektet E6 Sørfold – Hamarøy.

Det er svært betenkelig at det ikke settes kraft bak det å få gjennomført utbedringene, ikke minst på

Sju parti i stilte seg bak uttalelsen: Venstre, Rødt, SV, FrP, Høyre, MDG og Senterpartiet. Det er med forbauselse vi ser at AP og KrF ikke er å finne på denne listen. Det later til at AP fullstendig har kastet på båten lovnadene fra blant andre partiets nestleder Bjørnar Skjæran da han før siste Stortingsvalg reiste rundt i aktuelle distrikt og lovet løsninger i toppklasse, hvis bare man stemte AP. Bjørnar Skjæ-rans dårlig skjulte forelskelse i store flyplasser bare 8 mil fra hverandre og i AP-styrte bykommuner er noe av forklaringen på at AP sitter fast i filibustergrepet. At flyplassene i Bodø og Rana kan bli dobbelt så dyre som «kalkylene» tilsa oppleves ikke som et sjokk, men som ventet resultat av beregnet politisk spill fra Aps side. Dermed blir vi minnet om at de to partiene gjør forsøk på kynisk uthaling av E6-prosjektet. Det må for enhver pris ikke skapes økonomiske problemer for to nye storflyplasser!

bakgrunn av en ny forsvarspolitisk situasjon.

Fylkestingets flertallsvedtak er til forveksling lik Sørfold SPs resolusjon fra partiets årsmøte 8. februar i år. Det tilsier at både lokalt og perifert er man sterkt opptatt av veiprosjektets forfatning og betyd-ning. For partiet har E6 fra Megården til Mørsvikbotn vært ei brennende sak i snart 20 år. I 2023 er den så tilspisset at det vekker forskrekkelse at enkelte parti velger å neglisjere problematikken. Når selv ikke militære konflikter i «nærområdene» påvirker synet på tunnelstandard, blir holdningene til AP og KrF som gedigne spørsmålstegn. At samferdselsministeren fra AP ikke har tilkjennegjort sine syn bidrar sterkt til å styrke overbevisningen om at her skal det drives uthalingspolitikk.

Det er grunn til undring over at lokalpartiet Sørfold AP sitter rolig i båten og ikke gir lyd fra seg, men lar egen samferdselsminister toe sine hender fra Stortingets talerstol som «uvitende» om saksgang og intensjoner angående E6-prosjektet. Lokalpartiet løfter ikke et øyebryn når statsministeren peker på sjåførenes ansvar når det gjelder ferdsel i en dyster «underverden». Har man glømt lovnader fra stemmesank-
ingsstands før siste valg der lokalpartiet og nestleder Skjæran øste ut valgagn? Har selv toppledelsen i AP glømt hva dette dreier seg om? – Ikke såpass som et lite knirk i
tollegangen.

Dyktige ansatte i Statens vegvesen bekrefter at anlegget er klart til å startes. AP og KrF sine holdninger i fylkestinget må for all del ikke få innvirkning på løsningene. De partiene bør heller få klar og tydelig beskjed om at det kommer et valg om ikke lenge. Det valget bør de få merke!

«I år går dispensasjonen for bruken av 12 tunneler i Sørfold ut. Det er derfor svært viktig at arbeidet
på strekningen Megården-Mørs-
vikbotn får en oppstart,» står det i resolusjonen fra Sørfold SP. «Beredskapsmessig er veien og tunnelene en stor risiko. Det er absolutt i HELE Norges interesse at anleggsstart kommer i 2023. Vi ber om at våre politikere setter alle krefter inn på å få bevilget nok midler til anleggsstart på denne strekningen,» konkluderer Sørfold SP.

Sørfold Senterparti

Powered by Labrador CMS