JOBBER KNALLHARDT. Senterleder på Amfi, Ann Mari Zahl er fornøyd med fjorårets resultat, til tross for litt nedgang. - Det er knallhard jobbing, men det er artig og utfordrende. Jeg stortrives på jobb, smiler Zahl. Foto: Frida Kalbakk
JOBBER KNALLHARDT. Senterleder på Amfi, Ann Mari Zahl er fornøyd med fjorårets resultat, til tross for litt nedgang. - Det er knallhard jobbing, men det er artig og utfordrende. Jeg stortrives på jobb, smiler Zahl.

Amfi-lederen merker konkurransen

Senterleder Ann Mari Zahl forteller om en nedgang på tre prosent i omsetning for 2018, og legger ikke skjul på de utfordringene som er.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Jeg har vært spent på resultatet. Amfi-sentrene på landsbasis har en økning på omkring 1,5 prosent, mens vi har en nedgang på cirka tre, forteller senterleder Ann Mari Zahl.

I 2017 var det et knallår med økning på ti prosent. Fjoråret var ikke like positivt. I rene kroner er omsetningen for de 28 butikkene på nærmere 251 millioner kroner.

- Det handler ikke bare om tapt omsetning. Men om butikkene legges ned, er det også folk som mister jobben sin. Og det er viktig å tenke på, sier Za

Mistet to - fikk én

Spaceworld ble lagt ned i fjor, det samme ble Shoeday.

- Men på den andre siden fikk vi den nye butikken Lille Luring i juni, så totalen er én butikk mindre.

- Da Spaceworld ble borte så merket vi det. De hadde en del kapitalvarer, som vises godt på omsetning, sier Zahl.

Det jobbes for øvrig med å få inn nye leietakere, som Zahl har tro på at vil være på plass i løpet av året.

Service til kunden

To viktige faktorer er imidlertid ikke til å komme unna.

- Konkurransen til Bodø er sterkt til stede. Vi merker handelslekkasje, og det kommer vi dessverre ikke unna.

En annen faktor, som stadig er økende er netthandelen.

- Det er skadelig for oss. Helt klart.

Zahl er tydelig på at det er enkelte ting de kan tilby som nettbaserte butikker aldri kan få.

- Vi kan gi god service og være tilstede for kunden. Det er kjempeviktig å bruke butikkene man har i nærområdet først.

Svikt i desember

Det er juli og desember som tradisjonelt er de store handlemånedene.

- Vi ser at det øker med ferieturister som handler på sommeren, så det er gledelig. Når det gjelder Black Friday, ser vi at det tar mye av julehandelen.

- Faktisk var de to første ukene i desember dårlig med svikt på mange prosent. Så kom det en oppgang de siste ukene i året, men det ble likevel en svikt på fire prosent, forteller Zahl.

Taper så det svir

Black Friday har nemlig ikke vært spesielt gunstig for Amfi på Fauske.

- Senteret i sin helhet har hatt en nedgang på fem prosent knytta til den dagen. God planlegging kan gjøre mye, men mange butikker taper så det svir, sier senterlederen.

Planene for handelsåret 2019 er på mange måter allerede spikret.

- Vi er heldige og har en kjede med markedsavdeling. Det er samarbeid om ulike aktiviteter, og den jobben vil vi fortsette med.

Zahl får månedlig inn omsetningsoversikt fra hver enkelt butikk. Hun forteller at enkelte går bedre enn andre, uten at hun vil kommentere det ytterligere.

Hårete mål

- Hva er det store målet for dette året?

- Det er lov å ha hårete mål. Så jeg har et håp om å nå 270 millioner i løpet av 2019.

Etter sju år som senterleder er ikke Zahl lei, selv om utfordringene er mange.

- Før det jobbet jeg 35 år i butikk, så jeg har vært med på runddansen lenger. Det har endret seg, og er blitt mye mer strevsomt. Men samtidig er det utfordrende og veldig artig, understreker hun.

Mangler tall

Bjørn Skoglund overtok som senterleder på Handelsparken i september i fjor. Han har, på forespørsel fra Saltenposten, forsøkt å finne omsetningstallene for fjoråret, men har ikke fått tak i de rette personene, og heller ikke tallene.

Powered by Labrador CMS