ARBEIDSHELG. Her er bilde fra et tidligere besøk av sporombyggingstoget på Nordlandsbanen. Toget er en halv kilometer langt, og blir å se på Nordlandsbanen i helga. Foto: Bane NOR
ARBEIDSHELG. Her er bilde fra et tidligere besøk av sporombyggingstoget på Nordlandsbanen. Toget er en halv kilometer langt, og blir å se på Nordlandsbanen i helga.

Alle kluter settes til i helga

Kommende helg settes alle kluter til langs skinnegangen fra Bodø til Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Det mest spektakulære synet på Nordlandsbanen i helgen, ikke minst nattestid, er nok når sporombyggingstoget på en halv kilometer arbeider seg med kraftfulle klyv fra Eiterstraum til Mosjøen.

I tillegg vil Bane NOR ha rundt 200 mann i aksjon langs hele Nordlandsbanen disse dagene.

Mye som skjer

- Vi jobber hver dag, hele dagene, med å gjøre Nordlandsbanen og norsk jernbane mer robust, funksjonell og fremtidsrettet. De siste årene har vi lagt ned både arbeidsinnsats og penger på denne strekningen. Denne såkalte «togfrie» helgen er ikke noe unntak for oss. Vi setter alle kluter til, forteller områdedirektør Thor Brækkan i Bane NOR, Område Nord i en pressemelding.

Brækkans rundt 200 kvinner og menn arbeider døgnet gjennom fra Bodø og ned til Trondheim, men mest aktivitet er det nok på den delen av strekningen som hører til Nordland fylke.

Ikke bare rutine

Det skal være full aktivitet fra Bodø stasjon til Fauske. Infrastrukturen til Saltenpendelen og regiontogene gås over omtrent meter for meter. Noe er rutinekontroll, men det jobbes også i stikkrenner og med fjellrensk. Litt lenger sør legges det inn en ny kulvert på Bolna.

Over Saltfjellet med tilgrensende stasjoner jobbes det også i den første høstmåneden; det jobbes med snøoverbygg, skinnebytte og også vedlikehold av rasvarslingsanlegg.

Farlig på sporet

I stasjonsområdet i Mo i Rana har det vært jobbet i måneder og år nå i det store «jernbaneløftet» på banen. I helgen skal det blant annet byttes sporveksler og drivmaskiner i tillegg til at det jobbes med det nye signalanlegget ERTMS.

Bane NOR understreker at selv om vanlig rutetrafikk er innstilt i helgen, vil arbeidsmaskinene til våre entreprenører kjøre frem og tilbake i helgen, så det er fortsatt forbudt og forbundet med livsfare å oppholde seg i eller nær sporet.

Dette skal gjøres

Dette står på planen i Salten:

• Bodø: Arbeider med sporvekselvarme og sveising av sporveksel. Maling av plattform.

• Bodø – Fauske: Besiktigelser og rensk av stikkrenner og grøfter. Fjellsikring.

• Fauske: Kabelarbeid på plattformen på Fauske. Videre jobbing med ETRMS; trekke kabler inn i kanaler og rør.

• Fauske – Rognan: Legge inn flere nye stikkrenner. Arbeid i kulvert ved Bolna. Inspeksjon av bruer.

• Rognan – Lønsdal: Arbeider på snøoverbygg ved Kjemåga. Årlige kontroller av signalanlegg. Vedlikehold av rasvarslingssystemet i Stammelmofloget.

• Bolna – Dunderland: Ny kulvert legges inn på Bolna. Pakking av stikkrenner.

• Lønsdal – Ørtfjell: Bytte av skinner.

• Ørtfjell – Skonseng: Kontroll av tunneler. Bytte av sviller. Montering av akseltellere og baliser på stasjonen i Mo i Rana.

Powered by Labrador CMS