HJELP. Pårørende av en pasient som i lang tid gikk med store smerter, uten å bli skikkelig undersøkt - har klaget inn saken til Fylkesmannen i Nordland. Foto: Tarjei Abelsen
HJELP. Pårørende av en pasient som i lang tid gikk med store smerter, uten å bli skikkelig undersøkt - har klaget inn saken til Fylkesmannen i Nordland.

Fylkesmannen åpnet tilsynssak etter klage fra pårørende:

– Nå sitter vi bare igjen med en redsel for at dette skal skje andre

(FAUSKE) Fylkesmannen har åpnet tilsyn mot Brygga legekontor og legevakta på Fauske, etter en klage fra pårørende av en pasient med store og langvarige smerter.

Publisert Sist oppdatert

Bakgrunnen for tilsynet mot Brygga legekontor og den interkommunale legevakten, er en klage fra pårørende av en pasient, som klager mener ikke fikk den hjelpen vedkommende burde fått.

Det til tross for uforklarlige store og langvarige smerter.

I sitater i saken kaller vi personen med smertene for pasienten der navnet er sladdet.

Fortvilende

Pasienten tok i 2018 kontakt med Brygga legekontor fordi vedkommende var dårlig. Første gang pasienten var inne til undersøkelse, konkluderte legen med at et besøk til apoteket var tilstrekkelig, uten at det ble gjort noen nærmerer undersøkelser, ifølge klager.

Det skulle bli starten på det klager beskriver som en ”fortvilende og vanskelig” prosess for å hjelp på sykehus.

Saltenposten kjenner ikke til diagnosen til pasienten, og heller ikke hvilke konsekvenser feilene som pårørende beskriver, fikk for pasienten.

TILSYN. Det er åpnet tilsyn mot Brygga legekontor og den interkommunale legevakten på Fauske, etter klage fra pårørende av en pasient. Foto: Tarjei Abelsen
TILSYN. Det er åpnet tilsyn mot Brygga legekontor og den interkommunale legevakten på Fauske, etter klage fra pårørende av en pasient.

Ny kontakt

Det som er sikkert, er at pasienten tok kontakt med fastlegen på nytt, fordi smertene ikke hadde gitt seg.

Denne gangen opplever de pårørende at legen ”ser ut til å ta dette på alvor” og gir beskjed om at pasienten henvises til sykehus.

Men innkallingen til sykehuset kommer ikke fram, og derfor kontakter pasienten både Nordlandssykehuset og Brygga legekontor for å etterlyse den.

Fastlegen forsvinner

– Sykehuset mottar aldri henvisningen og på legekontoret er fastlegen sporløst borte, står det videre i klagen.

Ingen på legekontoret kan si noe om når fastlegen er tilbake.

– Ringer flere ganger, men ingen vet hvor han befinner seg, når han kommer tilbake, eller om at han i det hele tatt noen gang vil dukke opp igjen, skriver de videre.

I klagen stiller pårørende spørs-
mål ved om henvisningen i det hele tatt ble sendt.

Ingen vits

Senere i sykdomsforløpet blir pasienten så syk at vedkommende blir kjørt til legevakta på Fauske. Da regner de med at pasienten vil kjøres til Bodø, fordi formen er så dårlig.

Men til sin overraskelse mener legen på legevakta at det ikke er ”noen vits” å dra på sykehuset.

– Pasienten kommer ikke til å bli undersøkt uansett siden det er helg, var beskjeden fra legen.

Legevakta skulle likevel sende henvisning til sykehus, de også.

Kjører henvisning

til Bodø

De påfølgende dagene ringer familien til sykehuset hver dag, for å høre om pasienten har fått time. De ringer også legekontoret og legevakta flere ganger, for å forsikre seg om at henvisningen ble sendt denne gangen.

– Smertene tiltar og blir verre. Det blir lovet at det skal tas tak i,
fra både legekontoret og legevakt, skriver klager.

Men når klager og pasient virkelig får nok av ventingen, viser det seg at sykehuset ikke skal ha fått henvisningen.

Nå kjører de selv til legevakta for å hente henvisningen, og kjører den selv til sykehuset.

Store spørsmålstegn

Til slutt kommer pasienten inn til undersøkelse, men bildene som tas gir ikke noen konkluderende svar. Pårørende reagerer i ettertid på at pasienten ikke sendes med det samme videre til nye undersøkelser.

Det blir igjen venting før pasienten undersøkes videre, etter lang tid med store smerter.

– Som pårørende sitter jeg nå i ettertid og lurer på hvordan dette kunne skje, skriver klager.

Vedkommende stiller store spørsmålstegn med at de langvarige store smertene ikke førte til undersøkelser på sykehus lenge før. Klager stiller også spørsmål ved at det ikke ble gjort mer på legekontor og legevakt.

– Slik vi ser det er pasienten sviktet av to instanser på Fauske

Redd

Klager spør også om hvilke rutiner legene følger, når jevnlig kontakt om store smerter ikke blir tatt på alvor.

– Nå sitter vi bare igjen med en redsel for at dette skal skje andre, skriver klager.

Vedkommende har brukt dag-
boken til pasienten for å kunne gi et detaljert bilde av hendelsesforløpet i klagen.

Tilsyn mot lege

Fastlegen til pasient jobber ikke lengre ved Brygga legekontor, men har nå fått seg jobb i et sykehus.

Helsetilsynet har åpnet tilsyn mot legen etter en henvendelse fra Fylkesmannen i Nordland.

Helsetilsynet vil ikke kommentere saken før den er ferdig behandlet, og Saltenposten kjenner ikke til hva som har utløst tilsynssaken.

Rart

Kommunalsjef for helse og omsorg, Nils Are Johnsplass syns det er bra at folk klager når de mener det er begått feil. Da Saltenposten snakket med Johnsplass hadde de ikke registrert å ha fått tilsynssaken.

– Vi må vente å se hva Fylkesmannen kommer fram til i saken. Det er vanskelig å kommentere innholdet i klagen før de har sagt sitt, sier Johnsplass.

– Her er angivelig henvisninger som ikke kommer fram, hvordan kan det skje?

– For alle som har sett på det høres det merkelig ut, men vi må sjekke opp om det kan være systemfeil eller hva som har skjedd.

– Vi har prosedyrer og overvåkning på for at henvisninger skal komme fram. Det er et veldig sikkert system, og derfor er det grunn til å gå gjennom å se hvorfor vi ikke har fått melding om dette. For oss ser det ut til at omtalte henvisninger er sendt, sier Johnsplass.

Powered by Labrador CMS