TAR FORM. Nye Strømmen bru ved Straumen i Sørfold begynner å ta form. Selve bruspennet er ferdig støpt, og er tre ganger så langt som den gamle brua. Foto: Eva S. Winther
TAR FORM. Nye Strømmen bru ved Straumen i Sørfold begynner å ta form. Selve bruspennet er ferdig støpt, og er tre ganger så langt som den gamle brua.

Nå jobbes det kontinuerlig på dette veiprosjektet

Den nye brua på E6 ved Straumen skal være ferdig før 1. november.

Publisert Sist oppdatert

Strømmen bru

Arbeidet med reguleringsplan startet i 2009, og bygging av bru var aktuelt både i 2013 og 2016, men først i 2021 fikk prosjektet tildelt midler.

Entreprenørene ONOS Ole Nordmo & Sønn AS fra Bardufoss i Troms og Haugholt Anlegg`s Service AS fra Gjerstad i Agder utfører arbeidet.

Fyllinga over Straumbukta ble bygget under krigen i regi av den tyske okkupasjonsmakta. Den ble opprinnelig bygget til Polarbanen.

Dagens veibru ble bygget i 1964.

SØRFOLD: I fjor høst startet arbeidet med ny Strømmen bru på E6 i Sørfold. Det er arbeidsfellesskapet ONOS – Haugholt som har oppdraget med å bygge brua. Den er beregnet å koste 75 millioner.

- Selve brua er støpt, og de driver på med de siste støpearbeidene nå, sier byggeleder Terje Arntsen i Statens vegvesen.

Skal nå fristen

Ifølge byggelederen er arbeidet i god rute.

- 1. november er sluttfristen, og da skal alt være ferdig, sier Arntsen.

De har ikke møtt på noen spesielle utfordringer underveis.

- Det har gått ganske greit, sier han.

Forsiktig sprenging

I forbindelse med den nye veien, har de sprengt bort deler av berget på oversiden.

- Vi har hatt forsiktig sprenging langs hele strekningen, for å få ned rystelsene. Det har både vært av hensyn til bebyggelsen og for å få en fin overflate i berget, forklarer Terje Arntsen.

De er ferdig med selve sprengningsarbeidet.

Løser problemet

Poenget med å bygge ny bru, er å unngå at den blir en flaskehals. Vannet som strømmer inn og ut under brua har tatt med seg masser og forårsaket erosjon på brufundamentene. Ved storflo har vannet tidvis gått over veibanen.

Over tid har brua seget, og sto i fare for å bli nedgradert til en bruksklasse med begrensninger på totalvekt og aksellast for tungtransport.

- Den nye brua blir tre ganger lengre enn den gamle, så da blir det større åpning til vannet. Den vil også ligge cirka en meter høyere enn dagens bru, sier byggelederen.

For de gående

En del av prosjektet går ut på at det bygges gangvei over brua, fra småbåthavna til Valjord-krysset. Kommunen forlenger samtidig Strandveien med gangvei derfra til småbåthavna.

Når den nye brua er ferdigstilt, kan den gamle rives.

- Da blir en del masser frigjort, som kan brukes til oppfylling av ny vei, forklarer Arntsen.

I gang igjen

Det har vært jobbet på brua med armering hele sommeren, men på selve veiarbeidet har det vært en pause i fellesferien.

- Begge feltene over gammelbrua ble åpnet før fellesferien, og veien ble asfaltert, slik at trafikken skulle flyte bedre. Nå er alle i gang igjen, og det blir kontinuerlig drift framover, slår byggelederen fast.

Powered by Labrador CMS