RIVES. Det som var Dahls lagerbygg er kjøpt opp og rives nå for å gi plass til håndtering av stadig mer gods på jernbanen over Fauske. Alle foto: Stig Bjørnar Karlsen
RIVES. Det som var Dahls lagerbygg er kjøpt opp og rives nå for å gi plass til håndtering av stadig mer gods på jernbanen over Fauske. Alle foto: Stig Bjørnar KarlsenSTORT ARBEID. Arbeidet vil for det meste stå ferdig i år, og beløper seg til 150 millioner kroner.VIKTIG. Assisterende prosjektleder, Kristel Kvaal Martinsen i Bane NOR, forteller om et viktig prosjekt for godshåndteringen i Nord-Norge.

Utvider terminalen:

Nå er det store, røde og ikoniske lagerbygget snart historie

(FAUSKE) Bane NOR bruker 150 millioner kroner på å utvide godsterminalen på Fauske fra 21 til 35 mål.

Publisert Sist oppdatert

Økt godstrafikk på jernbanen er årsaken til utvidelsen som er kostnadsberegnet til 150 millioner kroner.

Grunnarbeidene er godt i gang, og utføres av P.K. Strøm.

River hall

Akkurat nå rives lagerhallen til Dahl Bygg (senere Vardegruppen). Deres eiendom ble kjøpt opp som følge av utvidelsen.

Grunnarbeidene vil stort sett være ferdig til sommeren. De jernbane-tekniske arbeidene skal avsluttes i oktober 2021. Da skal det meste stå ferdig med nye og lengre sidespor, med lastegater og depot for semitrailere og containere. Dermed kan man håndtere lengre tog og større mengder gods inne på terminaområdet.

Tunnel

I tillegg skal det lages kulvert for forlengelse av spor til terminalen. Det oppdraget har Fauskebygg fått.

Dermed blir det en rundt 25 meter lang tunnel på gang- og sykkelveien mellom E6/Eiaveien og Handelsparken.

Mer effektiv

- Bakgrunnen for utbyggingen er at godsselskapene og næringen har behov for en mer effektiv terminal, med større omlastingskapasitet mellom tog og bil på Fauske, opplyser Kristel Kvaal Martinsen.

Hun er assisterende prosjektleder på den nye godsterminalen.

Knutepunkt

Godstrafikken over Fauske har økt de siste årene. Framtidsutsiktene er ytterligere økning.

Fauske vil ifølge Bane NOR bli et større logistisk knutepunkt på Nordlandsbanen, og det er helt nødvendig med en mer effektiv terminal med større kapasitet for å kunne håndtere økt trafikk og godsmengder.

Beredskap

Fauske godsterminal benyttes også som beredskapsterminal når togene til Narvik via Sverige er innstilt. Ruten til en del togsett legges da om og sendes til Fauske. Videre fraktes godset på bil nordover.

Det kjøres 100 persontog i uka på Fauske stasjon. I dag kjøres de tre togpar (ett tog hver vei) daglig mellom Trondheim og Bodø. Dette kan etter utbyggingen økes til fem.

Det betyr at det til sammen etter hvert kan an ankomme cirka 50 godstog i løpet av uka til Fauske stasjon.

Powered by Labrador CMS