Den sikkerhetspolitiske situasjonen i regionen har endret
seg dramatisk de siste årene. Russlands angrepskrig mot Ukraina, kombinert med
økt etterretningsvirksomhet fra Russland, Kina og Iran, setter våre nasjonale
sikkerhetsinteresser på prøve.
Nordland er spesielt utsatt for
etterretningsaktivitet. Blant de mest åpenbare etterretningsmålene finner vi blant
annet Andøya Space og Forsvarets drone-satsning på Andøya, Evenes kampflybase
og Forsvarets operative hovedkvarter utenfor Bodø.
Disse stedene er
interesseområder for fremmed etterretning, og vi ser nå en økende og bekymringsfull
aktivitet fra ulike aktører for å innhente informasjon.
Økt
etterretningsvirksomhet
De siste to årene har det vært en utvikling, med overgang
fra diskre innhenting til handlinger som fremstår som forstyrrelser med hensikt
å skape usikkerhet, utføre skade, teste deteksjon og beredskap, i tillegg til å
kartlegge sårbarheter.
I starten av krigen mellom Russland og Ukraina fikk politiet
svært mange rapporteringer på mulige sikkerhetstruende hendelser som måtte
undersøkes nærmere. Denne utviklingen ser vi fortsatt, og i 2024 registrerte vi
mer enn 250 mulige sikkerhetstruende hendelser i Nordland og det er
sannsynligvis store mørketall.
Det har vært registrert kabelbrudd på infrastruktur ved
skjermingsverdige objekter her i nord, og vi har med ujevne mellomrom GPS-jamming
og signalforstyrrelser ved Andøya Space, som gir utfordringer for både
Forsvaret, øvrige beredskapsaktører og sivil aktivitet. Vi har flere eksempler
på skip og private yachter med unaturlige seilingsmønster som beveger seg tett
på militære anlegg og kritisk infrastruktur.
Norske myndigheter har innført begrensninger på hvilke
havner som kan benyttes av russiske fartøy. Dette er et godt tiltak, men det
kan forventes at trusselaktøren vil tilpasse seg den nye situasjonen.
Samtidig
vet vi at det er mange fartøy som seiler under andre flagg enn det russiske,
men med besetning som i hovedsak består av russere. Disse opererer i de havnene
de selv ønsker å anløpe, blant annet i forbindelse med mannskapsbytte.
Mange av
disse skipene opererer i havnene i Nordland – ofte de havnene som har nærhet
til skjermingsverdige objekter. Og gjerne havner som har betydning for NATOs
evne til logistikk på Nordkalotten. Denne praksisen skaper sikkerhetsutfordringer
som ikke er tydelig nok adressert i dag, slik vi ser det.
Vi registrerer påfallende mange borgere fra land som er
nevnt i nasjonal trusselvurdering, som observerer og fotograferer skjermingsverdige
objekter. Noen av disse er nok uvitende turister, mens andre har vi grunn til å
tro samler informasjon til etterretningsformål.
Innen akademia har vi sett eksempel fra blant annet
Universitetet i Tromsø på at russisk etterretning har fått innpass i norske
forskningsmiljøer.
Dette er en utfordring alle universiteter, høgskoler og
øvrige forskningsmiljøer bør ta på alvor. Vi har mange flinke ansatte og
studenter med gode intensjoner, men det er utfordrende sett fra et
sikkerhetspolitisk perspektiv, at disse har bakgrunn fra land som vi ikke har
et sikkerhetssamarbeid med.
Spesielt om det er studenter eller ansatte innen
akademiske disipliner som sikkerhet og beredskap eller høyspesialisert
teknologi.
Vi har eksempler på provokasjoner, der utenlandske borgere
fra land som er nevnt i nasjonal trusselvurdering, begår handlinger som grenser
mot kriminalitet. Der vi mener å se at intensjonen er å teste grensene og
responsen til norsk politi, for deretter å binde opp ressurser i politiet for å
etterforske disse hendelsene.
Når hendelsene blir mange nok, og politiet ikke gjør funn som bidrar til å ansvarliggjøre
noen, er dette egnet til å svekke tilliten til norsk politi.
På den måten kan fremmed
etterretning oppnå ett av hovedmålene med operasjonen – nemlig å svekke tilliten
til norske myndigheter. Hybride trusler som er uklare og utspiller seg i
grenseland mellom PST, politiet og Forsvarets ansvarsområde er i økende grad en
trussel for samfunnet.
Formålet er nettopp å skape støy og øke risiko for at
det ved oppdukkende hendelser naturlig stilles spørsmål med innblanding fra
fremmed stater. Å håndtere dette fordrer tverretatlig samarbeid og koordinering
på nye måter.
Bekymringer i tiden
fremover
For politiet er denne situasjonen utfordrende. Økende
aktivitet mot åpenbare etterretningsmål i Nordland setter politiet på prøve, og
utviklingen viser at flere av hendelsene det siste året er mer alvorlige.
De fremstår
som mer reelt sikkerhetstruende og krever politiressurser for å avverge, stanse,
undersøke, ansvarliggjøre eller videreformidle til andre aktører, både innen
beredskapsorganisasjonene, akademia og sivile bransjer.
Politiet er også bekymret for bruk av sivile og kriminelle
aktører som betales av fremmede stater for å innhente informasjon, gjøre
tilnærmingsforsøk mot forsvarsansatte og sivile, eller har til hensikt å begå
skadeverk eller sabotasje. I tillegg utgjør mer samarbeid mellom Forsvaret og
sivile aktører en økt sårbarhet for innsidetrusler.
Forsvaret investerer store summer i å ruste opp og bygge ut
militære anlegg og installasjoner, særlig i nordre Nordland. Og alle aktører -
både Forsvaret, kommunene, næringslivet, innbyggerne og våre allierte - har
legitime forventninger til at politiet skal gjøre sin del av jobben for å
håndtere sikkerhetsutfordringene.
Men sivilsamfunn og politiets ressurser i de
samme områdene er begrensede og spredt over store avstander, med de følger det
har for både responstid og kapasitet. Politiet har utvilsomt ansvaret for å forebygge
og håndtere sikkerhetstruende hendelser, men dette er nasjonale
sikkerhetsutfordringer i en helt annen skala enn våre ressurser er dimensjonert
for.
Vårt gode samarbeid med Forsvaret, PST og andre aktører er
avgjørende for å sikre en helhetlig respons. Men gitt det utfordringsbildet vi nå
ser, med økning i antall sikkerhetstruende hendelser og flere hendelser som påvirker,
forstyrrer og opptar våre ressurser, er det grunn til å stille spørsmål ved om
politiet er godt nok rustet til å håndtere alle oppgavene som den
sikkerhetspolitiske situasjonen krever.
Det er ikke nødvendigvis
påvirkningsaktivitetene i seg selv som er truende, men de skadene som dette kan
påføre oss som stat og samfunn. Skal befolkningens høye tillit til politi og
offentlige myndigheter opprettholdes, er det avgjørende at politiet settes i
stand til å møte de fremtidige utfordringene.