Debatt:
Hvor har det blitt av respekten for lærerrollen?
Hvorfor er det fullt ut akseptert å ikke stole på at læreren vet best hvordan undervisningen skal foregå, hva akkurat mitt eller ditt barn trenger, og hvordan skoledagen skal organiseres eller timen legges opp? Det gir ikke mening.
Når legen stiller en diagnose og skriver ut resept på riktig medikament, stiller vi ikke spørsmål ved det, vi er takknemlig for god hjelp og lindrende behandling.
Når vi stoler på flinke fagfolk, hvorfor er det allment akseptert å ikke stole på læreren som fagperson og sjefen i klasserommet?
Lærere som utdannes i dag, har en femårig masterutdanning og er høyt kompetente fagpersoner innen sin profesjon. De har kunnskapen og verktøyene som skal til for å lære ungene våre å lese, skrive og regne skikkelig, og hvordan de skal utvikle seg til å bli gode og ansvarlige samfunnsborgere etter endt tretten års skolegang.
Den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring
Gjennomgangsmelodien er at vi må framsnakke læreryrket, at læreren skal være sjefen i klasserommet, at læreren må få bedre tid til å undervise og slippe å være helsesykepleier, renholdspersonell, psykolog og vaktmester. Samtidig står vi som foreldre på utsiden med stadig flere krav og forventninger. Jeg skal ærlig innrømme at vi som politikere ofte står på utsiden med våre krav og forventninger til hvordan skolen kan bli bedre.
Jeg er politiker og over snittet interessert i skolepolitikk, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få 28 førsteklassinger til å sitte stille og knekke lesekoden, hvordan osmose forklares på en enkel måte til ungdomsskoleelever eller hvordan elever på bygg- og anleggsfag best lærer matematikken de skal anvende i praksis på byggeplassen. For ikke å snakke om kroppsøving, musikk, mat og helse, fremmedspråk og alle de andre viktige fagene ungene våre skal lære.
Lærere er mangelvare, og ungdom som ønsker seg til dette viktige yrket, er en enda større mangelvare. Høsten nærmer seg med stormskritt, og tusenvis av forventningsfulle barn skal snart møte læreren sin for første gang. La oss vise lærerne den respekten de fortjener og faktisk stole på læreren som fagperson. Det skulle bare mangle.
Kari-Anne Jønnes
stortingsrepresentant for Høyre og medlem av utdannings- og forskningskomiteen
Innlegget er noe forkortet, red anm