Ispropp i Saltdalselva. Steinfyllinga ved jernbanebrua er i ferd med å kollapse.

Leder: 

Det er all grunn til å stille spørsmål ved hvorfor dette skjedde

Siden slutten av forrige uke, og hele helga har det stort sett bare handlet om én ting i Saltdal kommune. Hvor store ville skadene bli etter isgangen i Saltdalselva, som tidlig viste seg å bli langt større enn på lenge.

Det var torsdag kveld at det hopet seg opp enorme mengder med is ved elveutløpet hvor Saltdalselva møter havet mellom Rognan og Saltnes.

Mye av grunnen til at det stoppet helt opp, var fyllingen som er lagt ut i elva for å gjennomføre vedlikehold på brokar på jernbanebrua over elva. Det er en fylling som tar opp godt og vel halve elveløpet, og det sier seg selv at det var en stor faktor i å bygge opp mengdene med is.

At det i det hele tatt er gitt tillatelse til å gjennomføre dette vedlikeholdet i en periode man vet det vil komme isgang i Saltdalselva, er det all grunn til å stille spørsmål ved.

Da arbeidet var i gang på sensommeren var det med en tidsplan som tilsa at arbeidet skulle være ferdig i det som fra Bane Nor ble sagt var "i god tid før jul". Hva har skjedd så langt, og hvorfor er man ikke i mål.

Det er også på det rene at det burde vært satt inn tiltak langt tidligere. At man lager hull i anleggsfyllingen først etter at isproppen er et faktum, har vist seg å ikke holde mål i det hele tatt.

Dette er ikke uten kostnader for både offentlige og private. Hengebrua over elva på Os er ute av drift i overskuelig framtid, og stien langs elva er også umulig å gå når en annen bro er forsvunnet i sin helhet i vannmassene.

Det er store landområder under vann, og til og med høyspentmaster er i fare for å bli skadet etter at jorda rundt er vasket bort.

Hendelsesforløpet må kartlegges, og det må også tas høyde for at det vil komme erstatningskrav i kjølvannet etter denne helga.

Powered by Labrador CMS