Foto: Sylvia Bredal

Leder

Kritikk mot busstilbud

Busstilbudet i Indre Salten er ikke godt nok. Det kan vi slå fast etter å ha brukt en god del spalteplass på folk som er misfornøyd med fylkeskommunens endringer av bussruter.

Publisert Sist oppdatert

Som vanlig er det de som bor i distriktene som rammes hardest når det skal spares penger. Det har gyldighet også i Nordland, selv om det er Senterpartiet som styrer samferdselen.

Ordføreren i Sørfold, Gisle Hansen som selv er senterpartimann, konstaterer at det virker som om partifellene i fylket ikke har vilje til å
gjøre noe med busstilbudet.
Det er en sterk kritikk av sine egne.

Bussruten, som gikk innom Straumen sentrum, er sterkt savnet. Narvik-bussen går ikke innom tettstedet fordi det tar fem minutter ekstra.

Innbyggerne hans vil ha bussen som gikk mellom Oppeid og Bodø tilbake.

Også i Fauske er det dårlig med busstilbud for de som ikke bor i sentrum. De i Valnesfjord forstår ikke hvorfor bussen mellom Bodø og Fauske skal bruke Riksvei 80, når det er langs ”gammelveien” folk bor.

En av grunnene er ordningen med anbud. Da er det om å gjøre at bussene kjører de korteste strekningene, slik at fylkeskommunen kan presse prisene ned hos busselskapene.

Det som skjer når tilbudet er for dårlig, er at folk velger å kjøre privatbil. Vel og merke de som har dette valget. De som ikke har mulighet til å bruke privatbil, blir sittende hjemme.

Nå skal fylkeskommunen legge om til elektriske busser for å spare miljøet. Det er vel og bra, men det viktigste er å få folk til å velge buss
framfor å kjøre egen bil. Da må bussen være
tilgjengelig.

I Bodø er det startet et forsøk med at folk kan bestille buss når de skal et sted. Men det lar seg neppe gjennomføre utenfor tettsteder ettersom avstandene blir for store.

Kanskje burde fylkeskommunen prøve ut en ordning der folk i utkantene fikk kjøre et viss antall turer med drosje til samme pris som for buss. Det kan kompensere for et dårlig busstilbud.

Les også: Tok buss-saken opp på fylkestinget

Powered by Labrador CMS