NATURLIG STED. Å holde en samferdselskonferanse på Fauske må være den mest naturlige ting i verden, i og med det skal bygges vei i alle retninger herfra. Både E6 nord og sør for Fauske, og Riksvei 80, ligger alle inne som høyt prioriterte utbedringer i NTP. Fra venstre: Leder i Salten regionråd og ordfører i Bodø, Ida Pinnerød, statssektretær Johan Vasara og Jon Terje Ekeland i Nye Veier AS. Foto: Helge Simonsen
NATURLIG STED. Å holde en samferdselskonferanse på Fauske må være den mest naturlige ting i verden, i og med det skal bygges vei i alle retninger herfra. Både E6 nord og sør for Fauske, og Riksvei 80, ligger alle inne som høyt prioriterte utbedringer i NTP. Fra venstre: Leder i Salten regionråd og ordfører i Bodø, Ida Pinnerød, statssektretær Johan Vasara og Jon Terje Ekeland i Nye Veier AS.

Kom med gode nyheter om veien

Etter innleggene fra Nye Veier, Statens Vegvesen og statssekretær Johan Vasara i Samferdselsdepartementet, er det optimisme om veibygging på E6 og Riksvei 80 i Salten.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det var fullt hus på samferdselskonferansen på Fauske hotell tirsdag. Det var mange som hadde tatt turen for å få høre om status på en rekke prosjekter innenfor vei, bane og luftfart.

Mest spenning var det kanskje knyttet til veien videre for de forskjellige og svært omfattende veiprosjektene som er lansert i Salten. Ettersom Nasjonal Transportplan (NTP) ikke fikk flertall før valget, er det natulig nok mange som er usikre på hva som er veien videre for ny E6 gjennom Sørfold, utbedret vei fra Sandvika til Sagelva på riksvei 80, og ikke minst, Nye Veiers prosjekt med å utbedre E6 fra Sørelva til Borkamo i Saltdal.

- Skal ikke være til hinder

En ny politisk posisjon på Stortinget har nye prioriteringer, og det var stor interesse knyttet til hva statssektretær Johan Vasara i Samferdselsdepartementet hadde å komme med til konferansen.

Noe konkret i forbindelse med E6 gjennom Sørfold kunne han ikke komme med, men bedyrer at den jobben som er gjort til nå legger godt til rette for gjennomføringen av prosjektet.

- Vi er opptatt av forutsigbarhet, og at de prosjektene som er igangsatt og har gjennomgått en god planlegging skal prioriteres fram som ”gryteklare” og med best lønnsomhet. Det er klart at det å bygge ny E6 gjennom Sørfold er noe som vi er veldig godt kjent med, og viktigheten av den, sier Vasara til Saltenposten.

Politisk jobb

Leder av Salten Regionråd, og ordfører i Bodø, Ida Pinnerød, sier hun er klar på at det må jobbes hardt politisk for å få dette prosjektet i gang så fort som mulig.

- Jeg kommer i hvert fall i kke til å slutte å sende meldinger til de som bestemmer hver eneste gang det er trøbbel langs denne veistrekningen. Den er helt avgjørende for det økende transportbehovet som både næringsliv og private har i framtida, og Norge er i praksis delt i to når denne veien er stengt. Slik kan det ikke være, sier hun videre.

Framgang i Saltdal

Til konferansen på Fauske var også Jon Terje Ekeland i Nye Veier hentet inn for å fortelle om deres jobbing med veiprosjektet mellom Sørelva og Borkamo i Saltdal.

Der kunne han fortelle at det var framgang allerede i dag.

- Det er faktisk ledermøte i dag i Nye Veier, og der skal denne strekningen behandles for videre framdrift. Så kommer det et møte i desember igjen hvor det skal prioriteres for utbygging i tida som kommer, og uten at jeg skal foregripe noe, så kan det godt være at dette prosjektet er et av de som man vil komme i gang med, sier Ekeland.

Kan bli i 2023

Om så skjer, er det flere ting som må avklares før en eventuell igangsettelse.-

- Det må inngås en veibyggingsavtale med samferdselsdepartementet, og det må utarbeides et konkurransegrunnlag for totalentreprisen, sier Ekeland.

Om alt går etter planen her, vil det bety at en byggestart på prosjektet kan være allerede i 2023.

Powered by Labrador CMS