PÅ LAGERET. Kokk Trond Svendgård fra Saltdal, kjent fra The culinary circus, har startet nettbutikken plukkselv.no. Her med amarylis og økologiske frø på lageret i Sande.FLYING CULINARY CIRCUS. Mathias Spieler Bugge, Trond Svendgård, Tor Jørgen Kramprud Arnesen og Hans Kristian Larsen var med i Flying Culinary Circus. Blant annet lanserte de en egen serie med griller og ga ut grillkokebok i 2018.SJONGLERER. Kokk Trond Svendgård, kjent fra The culinary circus, har startet nettbutikken plukkselv.no. Her sjonglerer han med med amarylis på lageret i Sande.
PÅ LAGERET. Kokk Trond Svendgård fra Saltdal, kjent fra The culinary circus, har startet nettbutikken plukkselv.no. Her med amarylis og økologiske frø på lageret i Sande.
Kokken har suksess med å selge planter
Trond Svendgård fra Saltdal har hatt stor suksess som gründerkokk. Nå er netthandel med løker og blomsterknoller blitt en suksess.
– Det startet med interessen for sanking i norsk natur. Jeg skrev en bok og så det ble stor oppmerksomhet rundt filmene jeg laget. Det er enorm iboende interesse for sopp, bær og nyttevekster, sier Trond Svendgård til Dagens Næringsliv.
Han tror at han har truffet noe i den norske folkesjelen
– Min passion er dyrking og sanking. Alle har barndomsminner rundt det å sanke bær, sier han til avisen.
41-åringen er mest kjent som en av kokkene bak The flying culinary circus. Men etter at han flyttet til Holmestrand livnærer han seg på ting som kan dyrkes selv.
- Jeg har lagt min bakgrunn som profesjonell kokk litt til side, sier Svendgård.
Nå driver han nettbutikken Plukkselv.no fra et kontor på sitt nye hjemsted som er Holmestrand. Dagens Næringsliv har tidligere omtalt den voldsomme økningen innen netthandel i tidligere Vestfold fylke, hvor både Komplett Fritid, Fjellsport og en rekke nye nettbutikker har sett dagens lys.
– Det har nesten vært slik at alle i mamma- og pappaperm skulle starte nettbutikk.
Svendgård har suksess med nettbutikken Plukkselv.no. Den har vokst i rekordfart og er Gasellebedrift. I 2021 passerte selskapet 29 millioner kroner.
Selskapet er en utfordrer til de store hagesentrene.
– Planter er milliard-business for norske hagesentre, sier Svendgård til Dagens Næringsliv.
Levende planter krever en helt annen logistikk. Planen er å benytte hjemleverings-nettverk i stedet for pakkepost slik at plantene ikke har visnet før de er fremme.
– Det er enormt kostnadseffektivt og kvalitetsbesparende å sende plantene rett hjem direkte fra produsenten, i stedet for at de skal stå i lengre tid på et hagesenter.
Trond Svendgård har merket seg at salg av planter har gode marginer.
– Mange hagesentre kan femdoble prisen. Spesielt fordi det er vanskelig for kundene å ha forutsetninger til å vite hvor mye et prydtre koster å produsere.
Selv startet han med 30.000 kroner og har klart å vokse uten en krone i lån.
Han hadde ikke sett for seg at en nettbutikk for løker, røtter og knoller skulle bli så godt mottatt. I høst solgte selskapet 1,2 millioner tulipanløker.
– Det skulle være et hobbyprosjekt, og så tok det helt av allerede fra starten. Litt tilfeldigheter var det også.
Utfordringen til mange tradisjonelle hagesentre er at de kan ikke ha 500 sorter løker på lager.
– Med nettsalg er det mulig å ha mye større spesialutvalg, og det er mulig å ta forhåndsordrer. Vi kan kjøpe inn løpende i bulk fra produsenter og levere et enormt utvalg uten at det ligger lenge på lager.
Plukkselv.no benytter et automatisert lager i Sande. Netthandelsgründeren mener det har vært en stor fordel å sette ut lager- og plukkefunksjoner til et lagerhotell.
– Spørsmålet er om du skal stå og pakke i garasjen og bruke lang tid eller om du vil vokse. Jeg kunne brukt halvparten av tiden på å stå og printe etiketter, men har i stedet konsentrert meg om salget i nettbutikken og å gi kundene inspirasjon.
I ukene før jul har det vært innspurt for å fylle opp det robotiserte Autostore-lageret.
Høysesongen på nett begynner allerede i romjulen. Selv om det meste av Norge er snølagt, er forberedelsene til utsetting av løker allerede i gang.
Kokken fra Rognan startet som gründer allerede som 20-åring. Han har drevet restauranter både i Bodø og på Aker Brygge. I flere år var Svendgård en del av den omreisende kokkegruppen The flying culinary circus.
Etter at han flyttet ut av Oslo, er han mindre involvert i kokkegruppen, hvor han sitter på 20 prosent av aksjene.
Selv om pandemien har satt en stopper for mange events, lever kokkegruppen i beste velgående. Nå er produktsalg blitt en viktig del av virksomheten.
– Vi er ett av Norges to største grillmerker med FCCBBQ og har solgt for 200 millioner kroner. Vi produserer grillene på de samme fabrikkene med samme materialer som de mest kjente merkene og kan selge for en tredjedel av prisen, forteller Trond Svendgård til Dagens Næringsliv.