ØNSKER Å NÅ UT TIL UNGDOMMENE. (F.v.) patruljeleder Rolf K. Jensen, kommuneoverlege Gregory Hautois og politibetjent Jens Amtedal oppfordrer alle til å bruke elsparkesyklene ansvarlig og følge trafikkregler for å unngå skader eller ulykker. Foto: Lise Ailin Rosvoll Berntzen
ØNSKER Å NÅ UT TIL UNGDOMMENE. (F.v.) patruljeleder Rolf K. Jensen, kommuneoverlege Gregory Hautois og politibetjent Jens Amtedal oppfordrer alle til å bruke elsparkesyklene ansvarlig og følge trafikkregler for å unngå skader eller ulykker.

- Ingen ønsker at noen skal bli skadet

Elsparkesykler er kommet for å bli, men skadepotensialet er stort. Politi og kommuneoverlege går nå ut med råd og oppfordringer i håp om forebygge alvorlige ulykker.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Politiet ser ofte ungdom på elsparkesykler ute på veiene som holder altfor høy hastighet, mange lar hjelmen ligge hjemme og noen to på samme sparkesykkel.

Det bekymrer patruljeleder Rolf Kristian Jensen, politibetjent Jens Amtedal og kommuneoverlege Gregory Hautois.

- En god porsjon flaks

- Elsparkesykler er kommet for å bli, og det viktig for oss å få fram at vi unner alle den friheten det er å bruke disse. Samtidig så ser vi en uheldig utvikling, som potensielt kan ende dårlig. Ved å gå ut i avisa, så håper vi å nå ut til både ungdom og foreldre som et ledd i det forebyggende arbeidet, sier patruljeleder Jensen.

Kommuneoverlege Gregory Hautois nikker bekreftende til patruljelederen.

- På legevakta har vi sett en økning av skadetilfeller tilknyttet bruk av sparkesykkel, sier han og legger til:

- Det er ofte unge mennesker, og i enkelte tilfeller er det bare tilfeldigheter og en god porsjon flaks som utgjør forskjellen mellom lett skade og livsvarig skade eller dødsfall.

Utgjør en forskjell

Regelverket sier at det er påbudt for alle under 15 år å bruke hjelm når de ferdes med elsparkesykkel. Samtidig er det anbefalt at også de som er eldre enn 15 ikke lar hjelmen ligge hjemme.

- Det er stor forskjell på hvor mye du skader deg dersom du faller med eller uten hjelm. Hjelmen reduserer risikoen for hodeskader betraktelig, påpeker kommuneoverlege Gregory Hautois og legger videre til:

- Skadepotensialet når man ferdes med elsparkesykkel er helt enormt, og kan i ytterste konsekvens bli fatalt. Det vi har sett mest av så langt er skade på hode og armer. Heldigvis har vi ikke hatt noen dødsfall så langt, men hodeskader er noe som bekymrer oss, da det kan få så store og alvorlige konsekvenser.

Trioen mener det er en selvfølge at hjelmen er på, uansett alder.

- Det er en billig forsikring som kan utgjøre stor forskjell.

Kan bli holdt ansvarlig

For å kunne bruke elsparkesykkel lovlig må man være minst 12 år. Men barn under strafferettslig alder kan ikke ilegges bøter eller straff for ulovlig bruk av elsparkesykkel.

Derimot er det slik at den generelle regelen i vegtrafikkloven § 17 kan brukes for å holde foreldrene ansvarlig for barnas ulovlige bruk av elsparkesykkel som foreldrene eier eller disponerer. Det er spesielt aktuelt ved brudd på regelen om aldersgrense på 12 år og hjelmpåbudet.

Foreldre kan også bli ansvarlig dersom de ikke gjør tilstrekkelig for å forvisse seg om at barn under 15 år bruker hjelm når de kjører elsparkesykkel.

Regnes som motorvogn

Fordi elsparkesykkel klassifiseres som motorvogn, så vil reglene om håndholdt mobiltelefon under kjøring også gjelde når du bruker sparkesykkelen. Det betyr i praksis at det ikke er lov å taste på selve telefonen eller holde den i hånden under en samtale.

Du kan derimot bruke mobiltelefonen lovlig ved å starte og avslutte samtaler med handsfreesystem. Ulovlig bruk av håndholdt mobiltelefon kan medføre forenklet forelegg på 7450 kroner og tre prikker i førerkortet.

Elsparkesykkelen skal også være utstyrt med bremser, rød refleks bak og hvitt eller gult lys foran. Dette er lovpålagte krav til utstyr for elsparkesykkelen.

Høy hastighet

Når det gjelder fart, så skal elsparkesykler ha en hastighetssperre på 20 km/t, men med enkle grep kan sparkesyklene gå betydelig raskere.

- Høy hastighet skaper en enda større risiko for både en selv og andre, påpeker patruljeleder Jensen.

Han forteller at politiet fram til nå har fokusert på å gi muntlige pålegg til de som ferdes utrygt i trafikken, men at de nå vurderer å legge opp en strammere linje.

- Kun et spørsmål om tid

- Til tross for at de fleste retter seg etter det politiet sier til dem, så ser vi fortsatt at mange velger å være to på samme elsparkesykkel, mange lar hjelmen ligge hjemme og en del har altfor stor fart, sier han og legger til:

- Vi ser også ofte at ungdommer har mobiltelefonen i handa og ikke er oppmerksomme på omgivelsene.

Patruljelederen forklarer at det nå er kommet til et punkt der de vurderer å legge en strengere linje med bøteleggelse for overtredelse av regelverket som omfatter bruk av elsparkesykkel.

- Årsaken til dette er at vi ser at det bare er spørsmål om tid før det skjer ei alvorlig ulykke.

Ber foreldre ta grep

Patruljeleder Jensen, politibetjent Amtedal og kommuneoverlege Gregory Hautois er alle enige om at foreldre må på banen for å snakke med ungdommene sine om hvordan man ferdes trygt i trafikken med elsparkesykkel.

- Det gir stor grad av frihet å ha elsparkesykkel, men det er viktig for oss at de vet hvor stort skadepotensiale kjøretøyet har, sier patruljeleder Jensen og legger avslutningsvis til:

- Rådet fra oss går også ut til ungdommene selv, vær gode venner for hverandre og hjelp hverandre til å ta gode valg. Ingen ønsker at noen skal bli skadet. I siste instans er det bøter, men vi ønsker jo at folk først og fremst følger reglene.

Powered by Labrador CMS