STEINBRUDD. Daglig leder Carl Christian Moland i PK Strøm på stedet der entreprenørfirmaet ønsker å få anlagt et steinbrudd, slik at kommunen er selvberget med fyllmasser som pukk, grus og sand. Nå foreslår rådmannen ny høringsrunde i saken. Arkivfoto: Maria Trondsen
STEINBRUDD. Daglig leder Carl Christian Moland i PK Strøm på stedet der entreprenørfirmaet ønsker å få anlagt et steinbrudd, slik at kommunen er selvberget med fyllmasser som pukk, grus og sand. Nå foreslår rådmannen ny høringsrunde i saken. Arkivfoto: Maria Trondsen

- Ikke vær så redd for forandringer

Carl Christian Moland i PK Strøm tror folk tenker det verste rundt steinbruddet på Drageid. Nå ber rådmannen om ny høringsrunde.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: På tirsdagens formannskapsmøte skal politikerne ta stilling til om det skal bli en ny høringsrunde i saken. Sist runde i januar kom det inn nærmere 30 uttalelser, både fra private og offentlige.

Mange oppdrag

Rådmannen vil ikke sende saken videre før det er gjort rede for mangler ved planen som Mineraltilsynet og Fylkesmannen har pekt på. Carl Christian Moland i PK Strøm, som står bak planene om steinbruddet, sier at de ikke har gjort noe ytterligere i saken etter rådmannens forslag til innstilling.

- Vi sendte inn et skriv til kommunen for en tid tilbake med forslag til endringer for å imøtekomme innspillene, sier han.

- Men hva tenker du om forslaget om å sende saken ut på ny høring?

- Jeg forstår det ikke helt hvis det handler om transport og transporttider. Dette er veldig nedjustert. Vi er åpne for veldig mye, men samtidig må det være en viss harmoni i det. Vi kan ikke begrense det for mye, det går ikke an.

- Uunngåelig sår

Moland mener et steinbrudd er noe kommunen trenger uansett, fordi det stadig er behov for strøsand, singel, grus og pukk. Han har forståelse for at folk lurer på hvor stor aktiviteten vil bli rundt et steinbrudd på Drageid, og om det blir støy og støv. Men han mener det er umulig å anlegge et steinbrudd uten at det blir merker i landskapet.

- Man må ikke være redd for forandringer. Jeg tenker litt på generell basis at uansett hvor man velger å anlegge et steinbrudd, vil man få et sår i naturen.

Trygg trafikk

Innspillene fra januar dreier seg om frykt for økt transport langs fylkesveien til Drageid, og at det mangler gang- og sykkelsti her. PK Strøm har imidlertid selv foreslått at transporten kan ha opphold i den tida skolebarn går til og fra skolen.

- Transporten er ikke sånn helt bort i natta. Hvis vi snakker om å fylle opp lagrene med strøsand, vil det bli transport i noen dager, og så blir det stille, sier Moland.

Han peker på at den transporten av masser som er i dag, er mest konsentrert i sentrum.

- Det er masse folk og skolebarn som ferdes her, så det utgjør ikke noen forskjell, sier Moland, som mener det tvert imot vil være en fordel med å fordele denne trafikken litt lenger sør i bygda også.

Liten forskjell

- Men det handler vel mer om å bryte en stillhet?

- Vegvesenet har sagt i sin uttalelse at andel tunge kjøretøy i dag er på sju prosent, og med vår aktivitet vil den bli ti prosent. Det er ikke rare forskjellen. Jeg tror de fleste låser seg opp det vi gjør på ett år, fordelt over et år blir det ikke mye. Det er begrenset hva Saltdal kan bruke av grus og sand.

Massenes kvalitet

Før saken kommer videre, mener rådmannen det må gjøres rede for manglene Fylkesmannen og Miljøtilsynet peker på. Blant annet massens kvalitet, og om en egner seg til å bygge veier eller tomter med.

Det er to ulike bergarter i området, og fylkesmannen ønsker prøver av disse.

Moland peker på at de prøvene som foreligger, er tatt oppe i dagen. Han har tro på at kvaliteten kan være annerledes lenger ned.

- Kan ikke geologer gi et svar på dette?

- Da må man bore 60 meter inn. Det er ikke så enkelt, og det er kostbart også.

Mest strøsand

Ifølge Moland er det ikke noe problem at massene er av varierende kvalitet.

- Det meste av massene går til strømidler, og disse har ikke noe krav til kvalitet. Det vil være mulig å bruke den «dårlige» massen til strømidler og den gode massen til veigrus. Vi har grunn til å tro at det er masse av kvalitet også.

I den forrige runden kom det inn 25 innspill. Moland sier bedriften allerede har foreslått tilpasninger opp mot disse. Blant annet å filtrere avrenningsvannet mot det lakseførende vassdraget Øvre Tverrelv, og å lage støyskjermer på tre meter.

Støyberegning

- Vi hadde et folkemøte på Vensmoen i januar. Da var støy et stort tema. Vi besluttet denne kvelden å lage støyberegning som er innsendt som et tillegg til saken.

- Men det kan bli økt aktivitet hvis dette blir god butikk?

- Det er det vi ikke vet. Vi retter oss mot et marked i Saltdal, og er ikke konkurransedyktige til å levere dette utenfor kommunen. Men de tallene vi har er ut fra det vi i dag får inn med båt, og vi har satt disse tallene i overkant. Vi vet ikke hva som vil skje om ti år og om behovet øker.

- Mange fordeler

- Er det verdt det å åpne et brudd som skaper så stor motstand, hvis det stort sett er snakk om strøsand?

- Ja, absolutt. Massene må man jo ha, om det er strømidler eller gårdvei eller en garasje eller til et hus eller skole.

- Det er ikke mulig å hente det et annet sted i bygda?

- Vi har ikke sett oss ut noen andre steder. Det som er bra med denne plassen er at vi kan fordele transporten, siden man har to innfartsårer fra E6, og vi slipper hundre prosent belastning på bare en vei. Det er fine veier fra dette steinbruddet både fra nord og sør. Bruddet ligger mange høydemeter over bebyggelse, og det har mye å si for støybegrensning.

Powered by Labrador CMS