NY SKINNEGANG. Det skal jobbes på Nordlandsbanen i helga. Foto: Bane Nor
NY SKINNEGANG. Det skal jobbes på Nordlandsbanen i helga.

Full stopp på Nordlandsbanen:

I helga skal det legges over én kilometer med ny skinnegang mellom Fauske og Bodø

Nordlendinger og trøndere trår til under bruddhelgen på Nordlandsbanen og Meråkerbanen. I Trøndelag er det allerede stengt for den pågående sporfornyelsen. I nord er det full aktivitet fra lørdag morgen til siste visitasjon avsluttes ved midnatt søndag.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Det er viktig å understreke at selv om vanlig rutetrafikk er innstilt, vil det helgen gjennom bli kjørt arbeidstog og skinnegående maskiner på det vanlige sporet – og det er både forbudt og forbundet med fare å oppholde seg i eller ved sporet.

- Vi setter opp alternativ transport på de fleste strekningene, opplyser markeds- og kommunikasjonssjef i Vy, Hilde Lyng og fortsetter: - Det er viktig at alle som skal ut å reise med oss i helgen sjekker når den alternative transporten går og hvor! Avgangstidene kan avvike litt fra de vanlige togtidene. Gå gjerne inn på vy.no eller enda bedre, last ned vy-app-en på mobiltelefonen din, så har du informasjonen med deg hele tiden!

Følgende persontog berøres:

Natten 27-28. september:
Nattog fra Bodø til Trondheim S natten fredag-lørdag 27-28/9 innstilles fra Steinkjer til Trondheim S. Alternativ transport kjøres.

Lørdag 28. september:
Alle tog mellom Trondheim S og Storlien/Steinkjer/Mo i Rana/Bodø innstilles. Alternativ transport kjøres.

Søndag 29. september:
Alle tog mellom Trondheim S og Storlien/Steinkjer/Mo i Rana/Bodø innstilles. Alternativ transport kjøres.

Natten 29-30. september:
Nattog fra Trondheim S til Bodø natten søndag-mandag 29-30/9 innstilles fra Trondheim S til Steinkjer. Fra Steinkjer kjøres nattoget for ordinært. Alternativ transport kjøres.

Fullt kjør langs hele Nordlandsbanen

På Nordlandsbanen er det arbeid på signalkablene på Steinkjer stasjon søndag. Lenger nord skal betongfundamentene over Svartelva bru mellom Starrgrasmyra og Snåsa. Rehabiliteres. Brua kles inn og stillas bygges for både sandblåsing og maling. Grana bru mellom Agle og Grong skal også få tilsvarende oppussing.

Flere typer arbeid mellom Namsskogan og Majavatn; her settes det inn såkalte skinne-vei maskiner for å jobbe med dreneringstiltak. Både skråninger og grøfter vil bli gått over og rensket. Videre skal det fløtes fiber langs jernbanesporet.

På Eiterstraum stasjon skal det settes opp reingjerde i det store viltgjerde-prosjektet samtidig som det også byttes drivmaskiner i to sporveksler.
Ved Mosjøen stasjon skal pukken få et løft samtidig som det byttes sviller i sørenden av stasjonen, mens det i Mo i Rana jobbes med pukken rundt to sporveksler før man jobber seg sørover til Mosjøen på et åtte timer langt skift.

Ny skinnegang

I 23 timer blir det rensking av stikkrenner før høststormene virkelig setter inn mellom Mosjøen og Drevvatn.
Ved Skamdalselva bru mellom Bjerka og Drevvatn skal det både skiftes ut og forlenges kantdragere, det legges inn nye gangbanekonsoller, gangbaner og rekkverk.

Også mellom Ørtfjell og Mo i Rana benyttes bruddhelgen til flere typer innsats: Rørtraséen pusses og utbedres, det skal monteres nye rister over vanntuneller, en pakkmaskin kjører for fullt også tar man årlige kontroller på strekningen.

På oppløpssiden mellom Fauske og Bodø skal Sommerli og Mjønes planoverganger utbedres, to bruer skal gås over – det er ved Nordvika og Straumsnes – over én kilometer skinner byttes. Også her skal det skjøtes fibre langs jernbanesporet.

Powered by Labrador CMS