EN FARGEKLATT. Nye ladbare Mitsubishi Eclipse Cross kom kanskje i seneste laget på markedet, men den har allerede funnet mange kjøpere i Norge. Foto: Helge Simonsen
EN FARGEKLATT. Nye ladbare Mitsubishi Eclipse Cross kom kanskje i seneste laget på markedet, men den har allerede funnet mange kjøpere i Norge.

Biltema:

Hybridversjon som erstatter storselgeren

Endelig har Mitsubishi kommet til Norge med sin ladbare hybridversjon av Eclipse Cross.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Sjokket var stort da den tradisjonsrike bilprodusenten først meldte at de skulle kutte ut satsingen i Europa, og heller konsentrere seg om markedet i Asia. I og med at Mitsubishi har hatt flere storselgere her til lands, var det mange som syntes det var en merkelig avgjørelse.

Men siden da har de gjort kontravending, og merket blir værende, også med en ny elektrisk satsing.

På tide

De var tidlig ute med Outlander i hybridform, og den ladbare utgaven har vært en suksess i Norge. Nå er Eclipse Cross PHEV kommet for å ta over den stafettpinnen i et marked som virkelig har fått hardere konkurranse de siste årene.

Men det er ingen tvil om at den har forutsetningene for å lykkes med å holde hjulene i gang hos Mitsubishi i Norge.

Elektrisk prioritet

Bilen har tre kjøremoduser: I EV-modus drives de elektriske motorene med strøm fra fremdriftsbatteriet. I seriehybrid-modus brukes bensinmotoren til å generere strøm til elmotorene som igjen sørger for fremdrift, og i parallellhybrid-modus brukes bensinmotoren til fremdrift sammen med elmotorene.

Modusene skiftes sømløst og automatisk, avhengig av gjenværende batterikapasitet, kjøreforhold og kjørestil.

Den elektriske rekkevidden på bilen skal holde til 45 kilometer, som kanskje er litt i korteste laget på en bil som kom på markedet nå. Men det holder til de aller fleste turene i den daglige bilbruken.

Best på veien

Men det er først og fremst i bruk på veien at Eclipse Cross er i sitt ess. Den er stabil og god på veien, men likevel rimelig mykt satt opp.

På grunn av den butte nesen, virker bilen større enn den egentlig er. Den går inn i kompakt-SUV-klassen, men innvendig føles bilen rett og slett mye større. Det gir en trygghet langs veien. På papiret er ikke bilen den raskeste i verden, men i hastigheter innenfor det som er lov i Norge, så er den riktig så kvikk.

Det er lett å si at Eclipse Cross kanskje kom litt sent til festen, men det er så absolutt kake igjen.

Powered by Labrador CMS