Saltenposten A/S

Saltenposten

Elin Johannessen:

Hvordan bruker du tiden din?

Elin Johannessen

Elin Johannessener en 83-modell produsert i Beiarn, stasjonert på Tverlandet. Stadig mindre blank i lakken, litt rust her og der, men full av hestekrefter under panseret. I baksetet sitter fire gutter født på fire og et halvt år, og kilometerstanden loggføres inne på eventyrelin.blogg.no.

Saltenposten
Saltenposten A/S

Publisert:

Verdensdagen for psykisk helse har kommet og gått, og årets tema var å gi tid. Temaet går rett inn og berører hverdagen vi lever i. La oss sjekke ståa på en helt vanlig tirsdag.

Alarmen ringer klokka alt for tidlig. En ny dag venter. Noe av det første du gjør er å sjekke mobilen. Har det skjedd noe nytt mens du sov?

Frokosten inntas. Kaffekoppen tømmes for å få i gang hjulverket. Kanskje du drikker med venstre hånd fordi du har mobilen i den høyre?

Tidlig møte på jobb. Dere har sittet i tjue minutter, og du føler deg rastløs. Under bordet sjekker du mobilen. Scroller raskt over det som har hendt mens du var borte.

Du legger den fra deg, og fokuserer på møtet i femten nye minutter. Så ser du mobilen som ligger foran deg med sort skjerm. Det blinker et varsellys. Du sjekker kjapt.

Lunsj. Dere sitter tre-fire stykker sammen og spiser. Du forsøker å henge med i praten. Det blir to skiver og tre ganger scrolling på telefon.

Ettermiddag og mobilen følger deg hvor enn du går.

Kvelden kommer, du legger hodet mot puta, og det siste du gjør før du stikker til drømmeland er å sjekke ståa på telefonen.

Gjennomsnittet? De fleste nordmenn sjekker mobilen sin 150 ganger hver eneste dag. Det er helt sant. Det har blitt normalen. Hjernen elsker belønning, og den digitale verden vi lever i trigger belønningssystemet vårt med pling og varsler, lys og likes.

Det er noe betenkelig over en markering av verdensdagen for psykisk helse som retter fokus mot vår økte skjermbruk, vår manglende evne til tilstedeværelse og hvordan våre relasjoner og vår helse kan bli negativt påvirka av konstant input og øyne som aldri møtes.

Samspillet med det nyfødte barnet kan ta skade av skjermbruk, og flere har tatt til orde for at skjermbruk kan være en stille form for omsorgssvikt. Foreldre er ofte verst. Søvn virker direkte inn på helsa vår. Rekordmange barn får sovemedisin. Søvnproblemer kan skyldes skjermbruk, både hos voksne og barn. Et helt annet område er sikkerhet. Mobilbruk kan føre til flere ulykker, særlig knytta til
trafikk.

Den digitale revolusjonen har radikalt endra måten vi løser samfunnsoppgaver på, og med ord som trygghetsalarm, kokevakt og redusert søppel må vi være klar over at utviklinga har mange positive sider.

Men det krever noe av oss. Bevissthet, regulering, måtehold og selvkontroll. Å forsøke å få med seg det som skjer og multitaske kan føles nødvendig fordi du ønsker å være effektiv. Likevel kan det skade helsa vår, for hjernen er ikke bygd for å løse flere oppgaver på samme tid. I tillegg kan kvaliteten på det vi gjør bli dårligere fordi vi er mindre fokusert, og slik kan det også gi en følelse av mindre mestring.

Gi tid.

Å være tilstede, og gi av ditt nærvær til et annet menneske er noe av det fineste vi kan gi i dag. Å gi tid handler også om å være oppmerksomt tilstede, og slik være mer årvåken og observant. Da kan vi lettere få med oss om noen andre har det tungt.

Vi må gi tid til barnet så det får utvikle seg i eget tempo.

Vi må gi tid til ungdommen til å selv finne ut hvem han eller hun er eller vil være.

Vi må gi tid til den nye arbeidstakeren for å bli kjent med kulturen og lære å mestre oppgavene.

Vi må gi tid til den nye i nabolaget som ikke kan de uskrevne reglene.

Vi må gi tid til hverandre for å vise at vi bryr oss.

Vi må gi tid til å lytte til hverandre og ikke bare haste videre når vi spør hvordan det går.

Vi må gi tid fordi vi ønsker å gjøre en forskjell.»

Dessuten må vi gi tid til oss selv.

Vi har alle en psykisk helse, og hvordan vi prioriterer vår tid får betydning for hvordan vi har det innvendig. Har vi det godt med oss selv, er det også lettere å være et positivt bidrag til flokken.

Døgnet har 24 timer. Vi bør ha en sunn balanse mellom aktivitet og hvile. Det nytter lite å slenge seg på sofaen for en liten cowboystrekk dersom du bruker tida på å svare på e-post.

Vet du hva jeg skal gjøre? Installere en app som følger med på hvordan jeg bruker mobilen, og som varsler dersom den går over verdiene jeg ønsker. Det er riktignok enda en dings som ber om å få fokus, men kanskje den får meg ned til 100 ganger om dagen. For jeg er neppe noe bedre enn gjennomsnittet. Er du?

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...