HERFRA. Her, ved Karelen, mener lensmann Ronny Borge er av trafikksikkerhetsmessige årsaker, at fartsgrensen bør senkes fra 80 til 60 eller 50 kilometer i timen den neste halvannen kilometeren. En rekke steder kan man kjøre inn på eller av FV 830, og spesielt på vinteren kan sikten i begge retninger være svært begrenset for de som skal inn på veien. Bak Borge ser vi avkjøringen til Sagatun der Nordland Taxi skal inn i lokalene med sine rundt 25 ansatte og også til de åtte nye boligene som straks er innflytningsklare.Espen Johansen
Her vil politiet ha farten satt ned
(SULITJELMA) Lensmann Ronny Borge tar på vegne av politiet til orde for å få satt ned farten betydelig på en veistrekning gjennom Sulitjelma.
På strekningen fra det som heter Karelen og til like bortenfor innkjøringen til Coop Prix er det 1,4 kilometer. Fartsgrensen er 80 kilomter i timen, men unntak av et lite strekk der den er 70 km/t.
Det er i løpet av strekningen mange ut/innkjørsler, og det er her Borge av sikkerhetsmessige hensyn vil at farten skal ned.
- Gjerne 60 km/t, men hvorfor ikke 50? De sekundene man sparer på å kjøre i 80 her er ikke mange, sier Borge.
Annonse
Annonse
Tidligere har både pensjonistforeningen og nærmiljøutvalget tatt til orde for å få ned fartsgrensen, uten å ha blitt hørt.
Annonse
Først kommer veien inn på FV830 ved Karelen, et kryss som er greit oversiktlig på sommeren, men som er langt farligere på vinteren.
Høye brøytekanter i et ofte snørikt Sulitjelma gjør at bilistene må langt ut i veibanen før de ser godt nok i begge retninger. Fartsgrensen her er 80 km/t.
Neste punkt er innkjøringen til Sagatun, som nylig ble kjøpt av Nordland Taxi der cirka 25 personer har sin arbeidsplass, og de åtte nye boligene på Charlottatippen som snart er innflytningsklare. Også her er det 80 km/t.
Annonse
- Det kommer til å bli en del trafikk her, det er det ingen tvil om. Skal man herfra og innover i Sulis så er det bare denne veien som gjelder, sier Borge.
- Det er etter det jeg vet et unisont ønske i befolkningen om å sette ned farten. Likevel er svaret fra veieier nei. Politiet er høringsinstans, men denne har vi ikke hatt - den er bare avvist, sier han.
Saken fortsetter under bildet
SAMLINGSSTED. Dett er avkjøringen fra FV 830 til samfunnshuset, kirken, boligområder og opp mot turområdene Hanken, Giken og Ny-Sulitjlema.Espen Johansen
Både lokalbefolkningen og de mange hytteeierne bruker FV830.
Situasjonen er den samme bare noen meter lenger fram ved inn- og utkjøringen fra bensin- og dieselpumpa som svært mange bruker. Denne avkjøringen leder også til de nye boligene på Charlottatippen.
- Hvor mange av de som skal inn her som har bil vet jeg ikke, men de skal nå inn og ut, ha folk på besøk og kanskje skal også kommunale tjenester som hjemmehjelp hit, renovasjon skal hit og så videre, sier han.
Felles for alle punktene er at ved kollisjon - i 80 km/t - vil føreren være spesielt utsatt.På vinteren må man også her ganske langt ut i veien før å se i begge retninger.
På andre siden av veien noen meter videre fram kjører man inn til eller ut fra samfunnshuset, som er et samlingspunkt for øvinger, møter, fester og kulturtilstelninger for eksempel 1. og 17. mai, og der går også veien opp til flere boliger, samt kirken. Fartsgrense? 80 km/t.
Også her er det tradisjonelt høye brøytekanter på vinteren og en del vegetasjon som minsker sikten på sommeren.
- Ganske grei oversikt på sommeren, men likevel - biler som kommer i 80 kommer fort på, sier Borge.
Saken fortsetter under bildet
FARLIG. Det er seks-sju slike kryss på den halvannen kilometere lange veistrekningen fra Karelen til Sandnes. På vinteren er det ofte høye brøytekanter som gjør det farlig å kjøre ut på FV 830.Espen Johansen
Videre kommer avkjøringen til gammel-coopen der det nå bygges treningssenter og er flere boliger.
Ytterligere noen meter innover langs Langvatnet kommer man til Sulitjelma skole og barnehage. Der er det én innkjøring og én utkjøring for ansatte, foreldre og skolebuss. Også her er det 80 km/t.
Annonse
Rett før innkjøringen til Coop Prix står et skilt med 70 km/t. Dette er trolig den aller travleste inn- og utkjøringen langs strekningen. Et stykke lenger bort settes farten ned til 50 km/t og forkjørsvei opphører.
Saken fortsetter under bildet
PÅ TRYNET. Her oppheves 50-sonen og da blir det 80 forbi Coop Prix den veien. - Helt på trynet å skulle kjøre ut fra en butikk og rett inn på en vei der trafikken kommer i 80, sier lensmannen, og mener 50-sonen burde fortsette minst en kilometer i retning Fauske.Espen Johansen
- Det som er spesielt her er at dersom man kommer fra Fauske er fartsgrensen her 70 km/t, mens kommer man for eksempel ned fra fjellet er den 80. Det er altså ulik fartsgrense i de to kjøreretningene, sier Borge.
Borge sier at butikken er det nye knutepunktet både for de som bor i Sulis, men også for en betydelig del av de som skal på hytta.
- Tilbakemeldingene fra de på butikken går på at mye av hyttefolket er innom her for å handle, sier Borge.
Saken fortsetter under bildet
COOP. Her er avkjøringen til Coop. Den ligger i 80-sone hvis du kjører denne veien, og 70-sone om du kommer motsatt vei. - For høyt, mener lensmannen.Espen Johansen
- Jeg er bekymret for det trafikksikkerhetsmessige med den aktiviteten og de av/påkjøringene som er. Det er mye snø her i vinterhalvåret og det er ikke så lett å få gjort noe med. Men vi kan gjøre noe med sikkerheten gjennom å sette ned farten, sier Borge videre.
- Etter mitt syn burde det vært i alle fall satt ned til 60-sone fra Karelen, og til før skolen. Derfra bør det være 50 til forbi butikken. Det er helt på trynet å skulle kjøre ut fra en butikk og rett inn i en 80-sone, sier han.
Han mener vei-eier bør se på dette og revurdere ganske kjapt.
- Jeg hilser en høring velkommen og de skal få et godt svar fra oss. Jeg har tro på at man kan få det til. Den positive endringen er stor i Sulis med nye butikk og økende trafikk. Det tror jeg man må reflektere over effektene av, sier han.
Borge mener at man også kan gjøre flere tiltak samtidig.
- På sommertid kan man gjøre sikten bedre ved å fjerne skog. På vinteren er det litt verre. Da er nedsatt fart det beste, sier lensmann Ronny Borge.
Saken fortsetter under bildet
PASSE FART. - Først her, etter å ha passert seks sju farlig punkter, på Sandnes settes farten ned til 50 på en del av strekningen.Espen Johansen
- Per nå har ikke vi som etat noe annen mulighet enn det jeg gjør nå, nemlig å gå ut med dette. Vi håper det blir gjort noe og håper en ny vurdering kommer. De skal få en kontruktiv høring fra oss. Vi kommer til å være enig at fartsgrensen skal senkes. Kommer det et annet forslag så vil vi i høringen si at vi mener den må settes ned, sier han videre.
- Politiet er regulerende og kontrollerende myndighet, men har ikke noe med veiens beskaffenhet å gjøre er eller hva fartsgrensen er. Her vil et klart flertall ha ned farten, og da er det ikke klokt å ikke lytte til det, avslutter lensmann Ronny Borge.