Spaltist Torfinn Zakariassen
Spaltist Torfinn Zakariassen

Ukas spaltist

Piggdekk og firhjulstrekk

Hvis vi alle betaler litt asfaltskatt, så kan vi få bort saltingen og mye av høvlingen, mener ukas spaltist.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidsfeltet mitt har vært mye av Norges land, men mest i Nord-Norge. Selvfølgelig er det for meg som for mange andre nødvendig å kjøre bil i alle slags vær, vinter og sommer.

Man kan mange ganger spørre seg om flaksen er bedre enn forstanden, men fysj, det noen ganger vært på kanten av stupet.
Man er som kjent heller ikke alene på veien.

Det har faktisk hendt at piggene har reddet et par fotgjengere ( søvngjengere ) som trasker ut i veien uten å se seg for.

I Nord-Norge skulle det være obligatorisk med firhjulstrekk og piggdekk.

Man kan si hva man vil om tohjulstrekk og piggfrie dekk, men min påstand er at sikkerheten er ganske mye bedre med, som nevnt, firhjulstrekk og piggdekk.

I et langt arbeidsliv har jeg kjørt mye bil. Egen bil, leiebil, tjenestebil, varebil, you name it. Firhjulstrekk og tohjulstrekk, pigg og uten pigg.

Bilene har vært helt forskjellig, både med og uten firhjulstrekk.

Siden jeg aldri har følt meg trygg med piggfritt, har jeg så godt som alltid kjørt med pigg. Vinterstid, vel å merke. Piggfrie vinterdekk sitter godt på snø og tørt føre, men på holka er de ubrukelige.

Da er det pigg som gjelder.

Så er det selvfølgelig en del mennesker som er svært uenig med meg. Antagelig fordi bilen deres kjører piggfritt og ikke har firhjulstrekk.

Det de sier er at det er så vanskelig å rette opp en firhjulstrekker, hvis en først får sleng.

Det er nemlig helt feil.

Sannheten er at en firhjulstrekker aldri slipper på samme måten som en tohjulstrekker. Den begynner bare å slippe litt og litt på alle hjul samtidig, og du merker det med en gang.

Ved å slakke på gassen tar den seg inn igjen med en gang.

Så er det heller aldri noe problem å komme seg fram, spesielt i bakkene på glatt føre.

De som kjører piggfritt kan jo takke de som kjører med piggdekk. Piggene brekker opp isen slik at den ikke blir såpeglatt.

Det er egentlig en ganske kjent sak.

Så er det endelig slik at Statens Vegvesen salter og strør over stort sett hele landet. Det er også forståelig at det i de større byene blir mindre veistøv i lufta av piggfrie dekk.

Eksos og veistøv er en dårlig kombinasjon. Spesielt når det er vindstille over tid.

Det hadde vært greit om saltingen forholdt seg til disse byene, og småbyer og distriktene kunne vært uten salting.

Velkjent er det nok saltingen for de som pendler til Bodø med bil. Når du kommer til Tverlandet så starter elendigheta.

Vegvesenet er nok blitt flinkere med årene, men noen ganger er det saltet uten at det har vært brøytet.

Da blir det en suppe på veien som lett kan medføre uhell.

Bilene ser ikke ut, og det går gjerne en halv tank med spylevæske bare fra Tverlandet og inn til Bodø.

Og, bilene ruster i stykker.

Jeg stiller helt klart spørsmål om dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt, eller kastes bare kostnadene over på bileierne.

Er det virkelig sånn at piggfrie dekk sparer asfalten så mye, at det dekker opp for kostnadene med ekstra brøyting, salting og høvling av veien.

Hvis en da legger til kostnadene for ødelagte biler, så tenker jeg de samfunnsøkonomiske kostnadene ligger langt over det ny asfalt koster.

Men, det finnes en løsning. Hvis vi alle betaler litt asfaltskatt, så kan vi få bort saltingen og mye av høvlingen.

Alle kan kjøre med piggdekk, og bilene blir ikke ødelagt av rust.

Det kan dokker tenke på, dokker som har funnet på denne saltingen.

Torfinn Zakariassen er oppvokst på Strøksnes og er 65 år. Han er ingeniør og jobber som byggeleder i Kystverket. Han bor i Hauan, er gift med Anne og har to voksne barn og tre barnebarn. Han trives best ved et fjellvann en fin sommerdag. Han har skrevet to bøker ”Hulejæsene i Horndalen” og ”NI LIV og full av faen”.

Powered by Labrador CMS