NY TEKNOLOGI. Statens vegvesen er i gang med et femårig prosjekt for å holde fjellovergangene mer åpne. Foto: Statens vegvesen
NY TEKNOLOGI. Statens vegvesen er i gang med et femårig prosjekt for å holde fjellovergangene mer åpne.

Gode nyheter for Saltfjellet

Statens vegvesen satser på ny teknologi som skal holde fjellovergangene mer åpne.

Publisert Sist oppdatert

Prosjektet som omfatter 23 høyfjellsoverganger over hele landet har fått navnet Forutsigbart fremkommelige fjelloverganger. Blant disse er Saltfjellet, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

- Vi setter full fart

- Vi understreker at dette femårige prosjektet som varer fra 2022 til 2026 ikke er en pilot, men noe vi setter full fart og fremdrift på. Vi ønsker blant annet å kjøpe inn flere friteksttavler, værstasjoner, forskjellig sensorisk og annet utstyr i årene framover, sier prosjektleder Petter Storødegård i Statens vegvesen

- Dette er utstyr vi allerede bruker i vinterdriften. Vi har gode erfaringer med å bruke ny teknologi til å utføre vårt samfunnsoppdrag på en bedre måte, til beste for samfunnet og trafikantene, og ønsker å fortsette med det. Vi er også interessert i å bruke eksisterende teknologi på nye måter.

- Vi ønsker idéer til nye tiltak som kan tas i bruk i driftskontrakt, ny kjøretøyteknologi (lavutslipp har vi allerede i bruk, men her er det kjent at teknologien stadig utvikles), kjøretøydata eller annet utstyr som kan gi oss nyttige data om vær- og føreutvikling.

Ny app

Gjennom Forutsigbar framkommelighet-programmet har Statens vegvesen blant annet designet den nye appen Vegvesen Trafikk.

– Vi har gode erfaringer med å utfordre markedet til å finne løsninger. Vi fortsetter med å bruke vår innkjøpsmakt til omstilling, samtidig som markedet tar utfordringene, sier Storødegård.

Nå ser Statens vegvesen frem til å ta nye steg for innovasjon innenfor vinterdriften, for på en enda bedre måte å utføre samfunnsoppdraget de er satt til; nemlig å sørge for trygge og forutsigbare fjelloverganger med høyest mulig oppetid.

- Vi har tradisjon for å bruke vår rolle som innkjøper til å akselerere utviklingen for å nå målene som er satt for transportsektoren. Nå handler det om forutsigbar framkommelighet og enda tryggere vinterdrift med enda høyere oppetid, avslutter Storødegård.

Powered by Labrador CMS