– Kjære tilskuere, veien er syklistenes kontor. Ikke beveg deg inn på deres kontor, du ville ikke likt det om vi gjorde det mot deg. Respekter rytterne, sier Eurosport-eksperten og tidligere topprytter Jens Voigt. Her får Biniam Girmay en hjelpende hånd av Oliver Naesen etter at en tilskurer forårsaket en massevelt i fjorårets Tour de France. Foto: AP Photo/Daniel Cole
– Kjære tilskuere, veien er syklistenes kontor. Ikke beveg deg inn på deres kontor, du ville ikke likt det om vi gjorde det mot deg. Respekter rytterne, sier Eurosport-eksperten og tidligere topprytter Jens Voigt. Her får Biniam Girmay en hjelpende hånd av Oliver Naesen etter at en tilskurer forårsaket en massevelt i fjorårets Tour de France.

Synspunkt:

- Gjør rittet trygt for alle

Alle som skal se Arctic Race ute i løypa har et stort ansvar for å være med å gjøre rittet så trygt som mulig.

Publisert Sist oppdatert

Mens mange gleder seg til Arctic Race of Norway, fikk vi en måned før rittet en trist påminnelse om at sykkelsporten på ingen måte er ufarlig.

Den talentfulle norske syklisten André Drege (25) omkom etter en velt i Østerrike rundt. Nyheten sendte en hel sykkelverden i sorg. Han syklet for Team Coop Repsol, som er et av lagene i årets Arctic Race of Norway.

Drege skal ha veltet i stor fart, trolig mellom 80 og 100 kilometer i timen på veien ned fra Grossglockner, og det eneste vitnet til krasjen fortalte at det så ut som han fikk feil med bakhjulet på sykkelen.

Sykkelritt foregår i stor grad på avsperrede veier, men rytterne har ingen beskyttelse foruten en hjelm.

De fleste som velter går rett i asfalten, og bildene er av syklister med oppskrapede albuer og knær er for tv-seere blitt vanlig - blant annet i Tour de France opp gjennom tidene.

Velt på asfalt kan være smertefullt nok, det vet alle som har prøvd.

Men det er når uhell skjer og rytterne kjører ut av veien at det blir virkelig skummelt. Da er de prisgitt hvor de lander.

Noen ganger er det en gresskledd grøft, andre ganger er det en steinur. Det er flaks og det er uflaks.

Dødsfallene på toppnivå i sporten er relativt få, men de skjer. Dessverre skjer ulykker i forbindelse med trening, der veiene ikke er sperret, litt for ofte, både med verst tenkelig utfall og med alvorlige skader.

Det kan ikke innprentes hardt nok hvor viktig det er med hjelm og hvor viktig det er med en god hjelm, enten det er i Tour de France, på treningstur, eller til og fra butikken.

Du kan være hvor god du vil på sykkelen, men det finnes ting du ikke har kontroll over, som for eksempel annen trafikk.

Det samme gjelder selvsagt på sparkesykkel, moped og ATV. Hjelm er en, i den store sammenhengen, billig forsikring.

Med jevne mellomrom ser man i sykkelritt, spesielt de store, at det skjer velt som følge av tilskuerne.

Noen står for nært veien, noen følger ikke med fordi de er opptatt med å filme eller ta bilder.

Husk at selv om det skjer en velt i lav fart, kanskje til og med i en oppoverbakke og ingen skader seg fysisk - i alle fall ikke mer enn noen skrubbsår, så kan rittet være ødelagt.

Når Arctic Race kommer til Indre Salten om bare noen dager håper jeg publikum tar ut litt ekstra meter sikring.

Bildene dine blir like bra, men sikkerheten øker. Det er ikke publikum som skal avgjøre rittet.

En velt som følge av en uobservant tilskuer som står for nært i bakkene opp til Finneid, Kvikstadheia eller opp til Jakobsbakken, kan gjøre at den eller de rytterne rett og slett mister sjansen til å vinne rittet.

De kan gå glipp av prispenger og bonuser, heder og ære. De lever av å prestere.

Da må vi som skal se på sørge for at de får det uten at ytre faktorer spiller inn, og at vi gir dem de beste arbeidsforhold vi kan.

De fortjener det etter alle enormt mange treningstimer som er lagt ned og velt de allerede har reist seg fra.

La oss håpe på og ikke minst bidra til et Arctic Race som blir både spennende og dramatisk, men kun i kampen om seieren.

Powered by Labrador CMS