Nye E6 fra Megården til Mørsvikbotn:
Freder camping-perlen i Nordfjorden for nye E6
Populære og tradisjonsrike Øyra camping slipper unna den nye europaveien som nærmeste nabo. Veibyggerne har bestemt seg for å droppe tunnel-alternativet fra Nordfjorden mot Kobbelv.
SØRFOLD: Nyheten ble kjent under et møte i regi av Fauske Rotaryklubb mandag kveld, da veiplanlegger Tor Karlsen fortalte at det som i utbyggingsplanene er kjent som Alt1 nå er bestemt skrotet.
- I stedet vil nye E6 i hovedsak følge dagens trasé med et nytt tunnel- og brusystem til Gyltvik, slik et av de tidlige alternativene i planene for den nye E6-strekningen var, fortalte Karlsen.
Store konsekvenser
Nyheten tas imot med det som i all hovedsak er glede hos Erik Gangstøe, som har drevet Øyra camping i 40 år.
- I hovedsak tenker jeg dette er gledelig, for en ny E6 som ville komme opp i dagen ikke langt fra campingplassen ville jo fått store konsekvenser for området her. Vi har jo roen og naturen, og det er den som mange er så glad i, sier Gangstøe, som for tiden ferierer i Playa del Ingles på Gran Canaria.
Gledelig å slippe
Camping-nestoren legger til at en ny E6 like ved campingplassen også kunne betydd muligheter for utvikling.
- Dersom det kunne blitt laget en avkjøring til Nordfjorden i åpningen mellom de to tenkte tunnelene forbi oss, kunne jo dette lettet adkomsten betraktelig. Men det er vel lite sannsynlig at det hadde blitt en realitet, så i sum konkluderer jeg med at det derfor er gledelig at vi slipper unna den nye europaveien som nærmeste nabo. Det tror jeg også våre mange gjester vil si seg enig med meg i, sier Gangstøe.
Konfliktfylt
Bakgrunnen for vrakingen av Nordfjord-alternativet forklarer Karlsen slik;
- Bakgrunnen er at det er konfliktfylt med tanke på naturverdier. Dette er noe som også Statsforvalteren har påpekt. Nordfjorden er også innfallsporten til Rago nasjonalpark og en vei her ville vært uheldig. I tillegg til dette ville tunnelen mellom Nordfjorden og Sommerset blitt knappe 13 km. Når lengden overstiger 10 km er det usikkerhet rundt hvilke tiltak som må gjøres for å få den godkjent.
Kutter 10 kilometer
Statens vegvesen jobber fortsatt med tanke på oppstart av arbeidet med ny E6 gjennom Sørfold i løpet av 2022. Planlagt åpning er i 2028.
- Kostnaden er estimert til 9,417 milliarder 2021-kroner. Den nye strekningen vil bli på 45 kilometer, mot dagens 55. Antallet tunneler vil bli redusert fra dagens 16 til 10, fortalte Karlsen mandag kveld.