MANGE BEIN. Johan Christian Eriksen (t.v.) og Espen Petersen skulle satse på turbussmarkedet i 2020. Korona ødela, men bedriften har likevel vokst seg stor de siste årene. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
MANGE BEIN. Johan Christian Eriksen (t.v.) og Espen Petersen skulle satse på turbussmarkedet i 2020. Korona ødela, men bedriften har likevel vokst seg stor de siste årene.

Fra hobby i hagen til 15 ansatte på seks år

I år skulle de virkelig satse på turbuss-markedet. Koronaen ødela det. Likevel har Johan Eriksen bygd opp en stor og solid bedrift på Fauske.

Publisert Sist oppdatert

Det startet i 2014 med en buss og turkjøring nærmest som en hobby ved siden av fast jobb i Mesta.

Nå har Eriksen Buss blitt til In Via. Med 15 ansatte, fire turbusser hvorav en i Oslo, sju lastebiler, en bergingsbil, en veihøvel og en stor traktor med redskap til kantklipping og snøfresing.

Ny turbuss

Det meste er samlet i lokalene i Marmorveien.Der fyller de to eiendommer som for noen år tilbake ble brukt til is-lager og mange år tilbake som bananmodneri.

En av de fire turbussene er stasjonert i Oslo. En femte turbuss er bestilt. Den kommer i november.

På veien

Eriksen buss & maskin In Via AS er det juridiske navnet. På busser og maskiner står det bare In Via AS. Det er latin og betyr «på veien», en fellesbetegnelse for alt bedriften holder på med.

Espen Petersen ble ansatt i administrasjonen i fjor høst. Han har reiselivsutdanning, og han har jobbet mye med turbussmarkedet. I år skulle de virkelig satse. Til Gdansk, Tallinn, Budapest og Dovre/Rondane hadde de annonsert turer i samtlige nordnorske aviser.

Tre store kunder

Det ble 60-70.000 kroner ut av vinduet på grunn av korona, men bedriften klarer seg bra likevel. Tiårskontrakten med skolekjøring i Saltdal fra 1. januar 2020 betyr mye.

Bedriften har dermed tre store kunder. Den ene er Mesta, som har store kontrakter med Statens Vegvesen. De har leid inn In Via til blant annet kantklipping, veibrøyting og brøyting av gang- og sykkelveier.

Den andre er Fauske kommune med brøyting i Sulitjelma. Den tredje er Nordland fylkeskommune med skolekjøring i Saltdal.

Stor økning

Johan Eriksen har ønsket å bygge opp bedriften gradvis. Han vet at hvis det går for fort, kan man fort miste oversikten. Omsetningskurven har likevel gått ganske bratt oppover.

Den var på 5,3 millioner i 2016, over dobling til 11,3 i 2017. Det økte til 13,9 i 2018, og i 2019 ble årsomsetningn 15,7 millioner kroner.

Godt overskudd

Overskuddet har ligget rundt en million kroner hvert år siden 2017, og den har økt. I 2020 blir et spesielt år, men han forventer at både omsetning og resultat blir liggende stabilt rundt dette nivå både i år og på kort sikt framover.

- Vi har tanker om nye satsingsområder, men det er ikke et mål å bli veldig stor. Det viktigste er å skape ryddige og trygge arbeidsplasser, sier Johan Christian Eriksen.

Powered by Labrador CMS