ENKLERE HVERDAG. Avdelingsleder Elisabeth Maarnes, elevrådsrepresentant Madeleine Øyulvstad og Knut Rinden, leder i foreningen Dysleksi Norge, viser stolt fram blanketten, som skolen mottar som bevis. Foto: Victoria Finstad
ENKLERE HVERDAG. Avdelingsleder Elisabeth Maarnes, elevrådsrepresentant Madeleine Øyulvstad og Knut Rinden, leder i foreningen Dysleksi Norge, viser stolt fram blanketten, som skolen mottar som bevis.

Først ut i hele Nord-Norge som dysleksivennlig skole

Saltdal videregående skole er den aller første av alle videregående skoler i Nord-Norge som får sertifisering som dysleksivennlig.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Diagnosen dysleksi skaper utfordringer for barn og unge i skolesystemet. Diagnosen er også kjent som ordblindhet. Det er den vanligste formen for lærevansker hos barn.

Ingen hvilepute

Saltdal videregående skole ble i dag Nord-Norges aller første videregående skole som mottar anerkjennelsen. Ingen andre videregående skoler i nord har greid å fylle kriteriene først.

- Det er stor stas, men det er forpliktet også. Det betyr at vi skal skape enda sterkere felles kultur for god tilrettelegging for våre elever, forteller rektor Trine Kristensen foran elevene, som er samlet i kantina.

Utfordret til utvikling

Det betyr i praksis at de skal ta i bruk dysleksivennlige metoder i alle fag og i alle klasserom.

- Vi har fått ei utfordring fra Dysleksi Norge: Vi skal jobbe for å få enda mer universelt utformet undervisning hos oss. Alle elever har rett til et godt læringsmiljø og ved å bli ei dysleksivennlig skole, setter det enda mer fokus på å ha enkelteleven i sentrum for læringen. Og det kommer alle elevene til gode, fortsetter hun.

Inspirerende pris

For å oppfylle kriteriene for å bli sertifisert som dysleksivennlig, har skolen hevet kompetansen hos de ansatte og gjennomgått sine rutiner. Det har de gjort for å sikre at alle elevene skal få samme, tilpassede undervisningsmetoder i år framover, i alle fag.

- Det å få statusen som dysleksivennlig skole gir oss inspirasjon til å jobbe videre for at alle elever skal oppleve et læringsmiljø som gir dem både mestring og læring, avslutter hun talen sin med.

Powered by Labrador CMS