STOPPES. Sandra Borch i Senterpartiet mener det er alt for mange saker i kommunene nå hvor løyver for skuterkjøring og søknad om skuterløyper stoppes av byråkratiet i lovverket og av Fylkesmannen. Bildet er fra Sulitjelma. Foto: Victoria Finstad (Arkivfoto)
STOPPES. Sandra Borch i Senterpartiet mener det er alt for mange saker i kommunene nå hvor løyver for skuterkjøring og søknad om skuterløyper stoppes av byråkratiet i lovverket og av Fylkesmannen. Bildet er fra Sulitjelma.

Vil la kommunene bestemme selv:

- Det er for mange saker hvor løyver for skuterkjøring og søknad om skuterløyper stoppes av byråkratiet i lovverket

(SALTEN) Stortingsrepresentant for Senterpartiet, Sandra Borch, fremmet mandag et forslag i Stortinget om å revidere lov om motorferdsel i utmark og vassdrag

Publisert Sist oppdatert

Hensikten er å få redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, og at loven i større grad samordnes med plan- og bygningsloven slik at kommunene får økt myndighet, går det fram av en pressemelding fra Senterpartiet.

- Kostbar

- Erfaringene med håndheving av lov om motorferdsel er at den er blitt omfattende, kostbar og svært byråkratisk å håndheve for kommunene, sier Sandra Borch.

Senterpartiet og Borch mener at loven i større grad bør samordnes med plan- og bygningsloven, noe som også vil klargjøre prosessreglene knyttet til innsigelser og klagebehandling.

Selvråderett

- Vi ser alt for mange saker i kommunene nå hvor løyver for skuterkjøring og søknad om skuterløyper stoppes av byråkratiet i lovverket og av Fylkesmannen. Ved å revidere lov om motorferdsel med mål om avbyråkratisering og ved å samordne lovverket med plan og bygningsloven vil kommunene få større selvråderett, mener Sandra Borch.

Trenger støtte

Borch håper nå på støtte fra Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet i saken, og viser til at Senterpartiet de siste årene har lagt frem en rekke forslag for å avbyråkratisere regelverket og gi kommunene mer innflytelse i saker som omhandler motorferdsel i utmark.

- I fjor fikk vi vedtatt å fjerne kravet om at det må være 2,5 km fra brøytet bilvei til egen hytte for å få kjøre snøskuter dit. Nå har innspillene jeg har fått fra en rekke lokalpolitikere og ikke minst innbyggere at regelverket fortsatt er alt for rigid. Kommunene bruker enorme mengder ressurser på saksbehandling, forså å bli avslått av fylkesmannen. Derfor ber vi nå om en revidering av hele loven, sier Senterparti-politikeren.

- Ikke frislipp

Borch presisere også at dette ikke er snakk om noe frislipp, men om en fornuftig forvaltning.

- Det er ikke snakk om noe frislipp, det handler om at lokalpolitikerne i kommunen kjenner sin kommune best. Det er ulike utfordringer som den enkelte kommune fortsatt må vurdere ut ifra hver enkelt sak, men det er de godt rustet til å selv kunne vurdere gjennom sin lokalkunnskap om både terreng og andre utfordringer, mener Sandra Borch.


Forslaget

Forslaget fra Senterpartiet, som vil komme opp til behandling i mai eller juni, ser slik ut:

"Stortinget ber regjeringen fremme forslag om revidering av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med sikte på redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven og at loven i større grad samordnes med plan- og bygningsloven slik at kommunene får økt myndighet."

Powered by Labrador CMS