Økning i Norge:
Flere reddes av bilbergere
Bruken av veihjelp og bilberging øker fortsatt kraftig i Norge, viser nye forsikringstall.
De seks første månedene i år er det utført 143 400 veihjelp- og bilbergingsoppdrag dekket over forsikringen, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
Det utgjør en økning på over 21 600 oppdrag fra samme periode i fjor. Økningen utgjør 17,8 prosent.
Veihjelp
– Nordmenn trenger veihjelp og bilberging i stadig større grad. Fra begynnelsen av 2021 til sommeren i år har det vært en økning på 18,9 prosent. Det virker nesten ikke som det finnes grenser for hvor hvilket behov norske sjåfører har for bilberging og -ekspertise på veien, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
Mangler reservehjul
Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil. Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper.
– I dagens biler finnes sjelden reservehjul, og det er derfor som regel nødvendig å tilkalle veihjelpsbil hvis du punkterer, sier Clementz.
Feil drivstoff
– Å håndtere fylling av feil drivstoff på bilen, er et bilbergingsoppdrag som det er behov for ukentlig. Hvis du oppdager dette med drivstoffpumpa i hånden, må du ikke starte bilen. Ring forsikringsselskapet ditt for å få tilkalt redningsbil og folk som vet hva som skal gjøres. Skader fra feilfylling på motoren og andre vitale deler kan i løpet av noen sekunder bli veldig store, sier kommunikasjonssjefen i If.
Tomt batteri
Med stadig flere elbiler i bilparken, endrer også veihjelpsoppdragene seg litt. Med flere elbiler på veiene er det en økning i behovet for batterilading og transport av bil med tomt batteri.
– En veilhjelpsklassisker er å kjøre bilen tom for bensin eller diesel langt fra nærmeste bensinstasjon. Nå kjører også enkelte batteriene tomme på elbilen, selv om nordmenn flest har blitt flinke til å håndtere lading. Elbilene har dekning på ordinær forsikring og mulighet for å tilkalle redningsbil hvis den går tom for strøm. Akkurat som med biler på fossilt drivstoff, sier Clementz.