Det skal bli flere kontroller av tunge kjøretøy i Nord-Norge. Foto: Olav Heggø/Samferdselsdepartementet
Det skal bli flere kontroller av tunge kjøretøy i Nord-Norge.

Flere kontroller av tunge kjøretøy:

- Farlige vogntog skal bort fra norske veier

Samferdselsministeren har bedt vegvesenet og tollvesenet om å skal styrke kontrollene.

Publisert Sist oppdatert

- I lys av de alvorlige ulykkene med tungbil denne vinteren, har jeg nå bedt Statens vegvesen om å styrke kontrollinnsatsen i Nord-Norge. I tillegg vil tollvesenet styrke dekk- og kjettingkontrollene på grenseovergangene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.

Skal være trygt

Han er klar på at det skal være trygt å ferdes på norske vinterveier.

- Regjeringen sin økte satsing på utekontroller blir derfor videreført og styrket. Tilstrekkelig beredskap i vintersesongen er viktig, slik at vi både unngår ulykker og hindrer at fastkjørte tunge kjøretøy skaper kaos i trafikken, sier Dale.

Vil skjerpe krav

Etter flere alvorlige hendelser med tungbiler den siste tida, vil han også se på mulighetene for å skjerpe krava til vinterdekk ytterligere.

Det kan være utfordrende å kjøre i Norge på vinterføre, og god kompetanse blant sjåførene som kjører er viktig. Regjeringa har de siste årene jobba systematisk opp mot EU-systemet for å få på plass styrka krav til vinterkompetanse for utenlandske sjåfører.

- Dette har vi vunnet fram med. Yrkessjåførdirektivet i EØS er nå revidert, og fra 2020 vil det bli stilt styrka krav til sjåførene sin kompetanse til kjøring under ekstreme værforhold, sier samferdselsministeren.

Må ha kompetanse

Etter blant annet aktivt arbeid fra norske myndigheter, ble styrkete krav til kompetanse til å kjøre under ekstreme værforhold del av det endelige kompromisset om revidering av yrkessjåførdirektivet i EØS. Politisk ledelse i Samferdselsdepartementet hadde tatt opp saken både i brev og møter.

- Det er bra at dette kommer på plass, selv om det er noe fram i tid. Dette vil bidra til å bedre forholdene på norske vinterveier, sammen med de andre tiltakene vi alt har gjennomført. Farlige vogntog skal bort fra norske veier, seier Dale.

Har gjort mange tiltak

Regjeringa har gjennomført en rekke tiltak mot dårlig skodde vogntog de siste årene:

• Siden 2013 har de økt satsing på kontroller av tunge kjøretøy kraftig. I vintersesongen fokuserer Statens vegvesen særlig på kontroll av dekk, kjetting, bremser og om kjøretøyet er egnet, for å hindre ulykker og at tunge kjøretøy kjører seg fast.

• Statens vegvesen har fått bedre verktøy og strammet inn lovverket. Gjennom risikobaserte kontroller blir det bedre kvalitet og mer målretta kontroller.

• Samarbeidet mellom Vegvesenet, Politiet, Arbeidstilsynet, Tolletaten og Skattetetaten om kontroll på vegtrafikkområdet er styrket, blant annet gjennom at samhandlingsplaner mellom etatene er satt i verk nå i 2019. Tollmyndighetene har også fått delegert myndighet til å kontrollere vinterdekk.

• Regjeringa har innført strengere krav til dekk og utstyr. Blant annet er det nå krav til vinterdekk på alle aksler på tunge kjøretøy og tilhengerne deres.

• Retten til å holde tilbake kjøretøy som ikke tilfredsstiller norske krav er styrket. Ved behov tas det i bruk hjullås, slik at kjøretøy kan holdes fysisk tilbake.

• Det er i tillegg etablert et informasjonsopplegg rettet mot utenlandske sjåfører om vanskelige kjøreforhold på vinteren. Gjennom kampanjen «Trygg trailer» får transportbedriftene informasjon om kravene til utstyr, slik at de selv kan ta en enkel sjekk av sine lastebiler.

Powered by Labrador CMS