Det er en optimistisk prosjektleder Kenneth Svendsen som sier dette.
En ny animasjonsfilm viser hvordan man har tenkt å få E6 ut av sentrum samtidig som Riksvei 80 ferdigstilles fra Tverlandsbrua til Finneidbrua, prosjektet som har fått navnet «Fra bru til bru».
Fortgang
Kenneth Svendsen ble hentet rett fra stortingsbenken for to år siden til et engasjement i Fauske kommune, hvor hovedjobben var å få E6 ut av sentrum.
Etter å ha arbeidet med dette i vel ett år gjorde Svendsen henvendelse til Bodøs ordfører, Ida Pinnerød for å diskutere samarbeid om veiprosjekter. Fra før hadde Fauske med seg både Saltdal kommune og Sørfold kommune på prosjektet E6 ut av Fauske sentrum.
Les også: Det blir et avgjørende år for prosjektet "Ny E6, ny by"
Nyttig
- Det ble et svært så nyttig og godt møte med Bodøs ordfører, hvor vi så E6 ut av Fauske sentrum sammen med fullføring av RV80 på strekningen Tverlandsbrua til Finneidbrua, sier Svendsen og legger til:
- Bodø kommune ønsker ny løsning for E6 gjennom Tverlandet med to tunneler fra Tverlandsbrua til over Naurstadhøyden. Den første tunnelen tar RV 80 under Tverlandet, mens tunnel nummer to strekker seg så langt at veien kommer ut på motsatt side av jernbanen. Dermed forsvinner også den farlige jernbaneundergangen på Naurstad.
Styrket
På samme måte vil også den andre farlige jernbaneundergangen på RV 80 ved Vågan fornyes.
- Ikke minst vil vi få bort den farlige strekningen Sandvika – Sagelva hvor det har vært så mange ulykker, sier Svendsen.
Han legger til at etter samarbeidet mellom Fauske og Bodø støtter også Gildeskål kommune dette prosjektet.
- Kjempeløft
- Da vi fikk med Bodø kommune på dette prosjektet fikk hele prosjektet et kjempeløft. Tidligere har jeg selv prøvd å lage prosjektplansjer og en presentasjon uten at jeg fikk noe særlig orden på dette. Etter at vi fikk kommunikasjons-avdelingen til Bodø kommune med, fikk vi en helt annen kvalitet på dette arbeidet.
- Samarbeidet med Tord Bertinussen i kommunikasjons-avdelingen og grafikeren Tor Erik Akselsen, som opprinnelig er fra Sulis, har gjort at vi nå kan presentere dette i form av en animasjonsfilm, sier Svendsen.
Stor hjelp
To arbeidsgrupper ble nedsatt. En stor hvor også administrasjonen i de to kommunene var med, men mest aktiv har den lille arbeidsgruppen været. Der har Kenneth Svendsen, Tord Bertinussen og Svein Larsen fra Statens Vegvesen arbeidet.
- Vi har fått svært god hjelp fra Statens Vegvesen, gjennom dem har vi fått laget nye trasevalg for strekningen Tverlandsbrua til Finneidbrua.
Nytt forslag
Når det gjelder E6 ut av Fauske sentrum foreligger det to ulike trasevalg. Den ene traseen er fra 90-tallet hvor det er startet et innslag like ved trafostasjon nord for Fauske. Denne tunnelen skulle komme ut på Finneid.
Det nye forslaget til trasé har innslag nærmere Fauske, like forbi de nye boligene i nedre Hauan. Denne tunnelen kommer ut like sør for småbåthavna.
Neste tunnel
Den neste tunnelen har innslag under Finneidhagen i nærheten av Nato-kaia. Denne traseen får en utgang før den følger dagens E6-trase over den nye Finneidbrua.
- Flere steder i Fauske er vi plaget med kvikkleire, men for denne traseen fra Hauan til dagens E6 sør for småbåthavna er det berggrunn. Dermed er det mulig å få til en tunnel på denne strekningen, forklarer Svendsen.
Viktig
Denne traseen betyr at E6 kommer mye nærmere Fauske sentrum.
Dermed er det lettere å dra trafikk fra denne og inn til Fauske som selvsagt er viktig for Fauske sentrum, sier Svendsen.
For de som kommer til stedet blir det både lettere og kortere å kjøre omkjøring inn til sentrum for å knytte seg på E6 igjen.
- I tillegg er dette et mer lønnsomt prosjekt økonomisk med større trafikktetthet, noe som er viktig når det skal selges inn til rikspolitikerne, sier Svendsen.
Regionen
- En ny RV80 vil knytte regionen tettere sammen. Det er vel viktig i en tid hvor fraflyttingen fra landsdelen er stor?
- Det er klart at kortere kjøretid mellom Fauske og Bodø er viktig for de som pendler begge veiene. Vi vet også at næringslivet i Saltdal sliter med å få fagfolk til å pendle fra Bodø til Rognan. Dermed vil en raskere vei også få stor betydning for dem. Alt som er med på å styrke aksen Indre Salten – Bodø er svært viktig, sier Kenneth Svendsen
Kostnadene
Dette trasevalget med to tunneler for å få E6 ut av Fauske sentrum har en grov kostnadsramme på 500 millioner kroner. Ny trasé for RV80 fra Klungset, utenom sentrum og mot E6 nord for Fauske har en kostnadsramme på cirka 500 millioner kroner.
Prosjektet med ny RV80 frem til Tverlandsbrua har en foreløpig kostnadsramme på to milliarder kroner. Dermed koster hele dette prosjektet tre milliarder kroner.
Grovregnet
Kenneth Svendsen understreker at dette er grovregnet, og at også de trasevalg som ligger inne kan det bli endringer på før prosjektet står endelig klart.
En ny trase for RV80 vil treffe E6 like sør for jernbaneundergangen, og der blir det ei ny rundkjøring. Lengre nord på Krokdalsmyra blir det ei ny rundkjøring hvor RV80-trafikken og E6-trafikken nord og sør møtes.
Raskest
E6 ut av Fauske sentrum var inne på Nasjonal Transportplan (NTP) over prosjekter staten skulll gjennomføre på 90-tallet, da tunnelforslaget fra nord for Fauske til Finneid var aktuelt. Men Fauske fulgte ikke opp prosjektet den gang, og dermed falt det ut av NTP.
- Hvor raskt kan dere komme med nå?
-Vi kan tidligst komme med for dette prosjektet via NTP på fem-seks år. Men det finnes en annen mulighet som går raskere. Ddet er å få dette prosjektet inn under det statlige selskapet «Nye veier». Da kan vi komme enda raskere. Det vi vet i dag er et «Nye veier» bare har ett prosjekt i Nord-Norge fra før, og dermed skulle det være mulig å komme med ganske raskt, sier en optimistisk prosjektleder Kenneth Svendsen.