VANT. Dyveke Abrahamsen på Enter vant konkurransen mellom butikkene og jubler for festivalpass. Fra venstre Lise-LOtte Buarøy (Kitch'n), Dyveke, Gunn Moholt (Fauske Gaver og interiør og Emilie Sørensen Olsen fra samme butikk. Både Kitch'n og Fauske Gaver og interiør fikk, sammen med Apotek1 Amfi, hederlig omtale av juryen. Foto: Hilde Dypaune
VANT. Dyveke Abrahamsen på Enter vant konkurransen mellom butikkene og jubler for festivalpass. Fra venstre Lise-LOtte Buarøy (Kitch'n), Dyveke, Gunn Moholt (Fauske Gaver og interiør og Emilie Sørensen Olsen fra samme butikk. Både Kitch'n og Fauske Gaver og interiør fikk, sammen med Apotek1 Amfi, hederlig omtale av juryen.

Gata 18:

Dyveke på Enter pyntet butikken sin best av alle

Juryen ble kjempeimponert over kreativiteten i næringslivet. Best av alle var Dyveke Abrahamsen på Enter.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Juryen, som skulle kåre beste butikkutstilling med tema Gata 18, besto av Ørjan Strand, Anita Jensen, Pål-Arve Dypaune og Linda M. Engan.

31 butikker tilhørende Fauske handelsstand hadde meldt seg på. Det var markedsrådet i Fauske som kom med ideen.

- Vi ville ha mer aktivitet rundt dette store kulturarrangementet, og vi ville ha med så mange som mulig, sier Anita Jensen.

Virkelig imponerte

- Det har vært en særdeles hyggelig opplevelse å besøke så mange flotte butikker som hver og en har gjort sitt ytterste for å pynte sin butikk til festivalen. Vi er virkelig imponert over jobben som er gjort og det er særdeles gledelig å se at samtlige vi var innom var godt profilert, smilende og blide - og med Gata 18 t-skjorter på, sier juryen.

Jobben med å kåre en vinner og dele ut hederlige omtaler ble vanskelig, siden så mange var så flinke.

- Bare vinnere her

- Denne konkurransen har egentlig bare vinnere - det viser at når vi drar sammen og blir enige om en aktivitet så kommer det mye godt ut av det. Butikkene i Fauske har gjort sitt for å profilere sin butikk og Gatafestivalen på en best mulig måte. Godt jobba alle sammen, hilser juryen tilbake til de deltakende butikkene.

Hovedkriteriene de vurderte deltakerne ut fra var kreativitet, originalitet og dekorering.

Et blikkfang

Om vinneren Enter og innehaver Dyveke Abrahamsen sier juryen:

- Vinneren har virkelig gjort sin flid med å lage en utstilling som er blitt lagt merke til. Butikkens utstillingsvindu er et blikkfang som viser at det arrangeres festival i byen. En kombinasjon av håndskreven artistliste, samt bruk av levende bilder/video, instrument og plakater er unik.

Synlig og sprudlende

- Også inne i butikken er det ikke tvil at det er festival som er i fokus, skjerm med festival-video, oppsett av plakater og festivaltilbud er godt synlig. Det er en glede for juryen å se at butikkeier virkelig har tatt oppdraget på alvor og ønsker å gjøre sitt ytterste for å profilere sin butikk og Gatafestivalen.

- Butikken har vært godt synlig i sosiale media samt i lokalavisen med annonse om festivalantrekk. At butikkeier i tillegg er sprudlende og åpenbart viser stolthet til sin butikk er et stort pluss. Juryen er rett og slett imponert, og kan gratulere Enter og Dyveke Abrahamsen med årets beste butikkutstilling under Gata 18, og deler ut to velfortjente festivalpass, heter det.

Egen Gata-drink

Juryen delte også ut tre hederlige omtaler.

- Den første går til en butikk som juryen ønsker å omtale som en lykkepille å besøke. Juryen ble møtt med et engasjement og et smil som vi lever lenge på. Butikken har laget en selfie-spot med rød løper, hvor de har klippet ut ansiktene til artistene som kundene kan bruke til å ta bilde med.

De har også laget konkurranse hvor vinneren får Gata-lerka. Butikken har laget oppskrift på GATA-drinken (alkoholfri) som de har skrevet ut og lagt synlig i butikken sammen med tilbud på glass og drinkmixere. Juryen gratulerer Kitch'n med hederlig omtale i konkurransen.

Musikk i fokus

Den neste butikken som får hederlige omtale har også lagt sin flid i å skape festivalstemning. Butikkens utstillingsvindu gir virkelig en feel-good sommerstemning. Bilder av Gatafestivalens artister er fint hengt opp sammen med utklipp av navnene på artistene.

Juryen likte at det er skrevet ut noter og at musikkinstrumenter er også plassert ut i vinduene. Det er godt dekorert med festivalplakat samt at egne plakater med festivalens logo og når festivalen arrangeres er profilert. Det er også stilt ut kurv med snacks og god drikke. Hyggelig betjening som også er ikledd Gata 18 t-skjorter er også et stort pluss.

Hederlig omtale går også til Fauske Gaver og interiør.

Fokus på helse

Den siste hederlige omtalen går til en butikk som juryen virkelig ble gledelig overrasket av å besøke. Denne butikken hadde ikke den største og mest prangende utstillingen, men skåret høyt på kreativitet og originalitet.

På sitt utstillingsbord hadde butikken bygget opp festivalscenen i miniatyr, med lys og ikke minst så ble det spilt musikk fra festivalens artister fra en høyttaler som var innbygget i scenen.

At butikken tar publikums helse på alvor vistes i utstillingen, egen festivalkopp med viktig førstehjelp var stilt ut. Juryen setter pris på at butikken har valgt å gå for sikkerhet hvor prevensjon var en del av festival-utstyret sammen med ørepropper og regnponcho.

Gleder seg til neste

Juryen tar en stor klapp for Apotek 1 på AMFI og ønsker å gi også de hederlig omtale i konkurransen.

Alle som har fått hederlig omtale premieres med hvert sitt festivalpass.

Avslutningsvis takker juryen for oppdraget og seg gleder oss alt til neste år.

- Dere har ikke gjort det enkelt for oss og vi regner med at til neste års festival så trenger vi et par dager for å besøke alle sammen, heter det fra året jury.

Powered by Labrador CMS