IKKE SÅ LITEN LENGRE. BMW IX1 er den minste SUV’en som BMW kan by på, men det er mer enn nok for de aller fleste. Dette er en bil som kommer til å finne mange eiere i Norge. Foto: Alle foto: Helge Simonsen
IKKE SÅ LITEN LENGRE. BMW IX1 er den minste SUV’en som BMW kan by på, men det er mer enn nok for de aller fleste. Dette er en bil som kommer til å finne mange eiere i Norge.

Bil og motor:

Dette blir en populær modell

BMW treffer en solid blink med elbilutgaven av BMW iX1.

Publisert Sist oppdatert

SALTEN: BMW iX1 skal delvis fylle hullet som merkets rimeligste og billigste elbil, etter at produksjonen av i3 stoppet i fjor sommer. Samtidig er iX1 en annen type bil. Dette er en SUV på 4,5 meter med firehjulstrekk og god bakkeklaring, som fungerer som en familiebil. Mens i3 var en kompaktbil med bak-
hjulstrekk.

Også med fossilmotor

iX1 langt på vei identisk med fossil-
versjonene av X1. Derfor har bilen et gulv som ikke er helt flatt,
men ellers er det ingen forstyrrende kompromisser. Bagasjerommet har samme romslige størrelse som X1 i ladehybridversjon.

Prismessig treffer iX1 i sjiktet til de opplagte konkurrentene Audi Q4 e-tron, Mercedes EQA og Volvo XC40. Det vil si en startpris på litt over 500.000 kroner, men fort ganske mye mer hvis man fyller
på med ekstrautstyr som føles nødvendig eller stilig.

Ny skjerm

Førermiljøet er preget av den nye skjermen, som er lett buet og dekker litt over halve dashbordet i bredde. Den består av to visninger, én med kjøreopplysninger foran føreren, pluss delen på midten som har «resten».

Bilen har ikke iDrive-hjulet på midtkonsollen som navigasjonsmulighet, slik mange BMW-er har hatt i en mannsalder. Takket være lett synlige menyknapper på skjermen blir det likevel ikke knotete. I tillegg er responsen kjapp, og logikken er ganske grei å venne seg til. Testbilen har også et veldig bra head-up display, noe som alltid er en fordel.

Mer enn nok krefter

I og med at dette er en BMW, forventer man en bil som byr på litt ekstra kjøreglede. Kreftene er det ikke noe å si på. Maks effekt er 313 hestekrefter, som fordeles til fire drivhjul. Det gir en frisk akselerasjon - null til hundre tar 5,7 sekunder. Bilen har justerbart understell som håndterer den forholdsvis tunge bilen, på drøyt to tonn, med en fin miks av komfort og fasthet.

Som på andre elbiler er det også krefter som er der umiddelbart, og som gir forbikjøringsegenskaper som vanligvis er forbeholdt motorsykler.

Det er svært enkelt å finne en fin sittestilling. Baksetet har greit med plass hvis man tar bilen totalstørrelse i betraktning. God plass under forsetene gir baksetepassasjernes føtter spillerom. I tillegg kan seteryggvinkelen justeres. Baksetet har dessuten mulighet for en 40/20/40-splitt, der hver del kan legges ned etter behov, det gir fleksibilitet.

Praktisk

I det store og hele er BMW iX1
likevel en fin bil å kjøre. Lydnivået er behagelig lavt, riktignok med en besynderlig, kunstig akselerasjonslyd som minner om en synth-
trompet.

Nyttelasten er også god, 570 kilo. For barnefamiliene kan det nevnes at iX1 har tre isofix-fester, to bak og ett foran.

iX1 er innstegsmodellen til BMWs etter hvert rikholdige elbilmeny. Og sammenlignet med den noe større iX3 har minstemann en klar fordel i det norske markedet, nemlig firehjulstrekk. I det hele serverer iX1 svært mye av det en norsk bilkunde etterspør. Bilen er ikke genialt god på noe, men jevnt over bra på det aller meste.

Powered by Labrador CMS