FLERE LØYPER. Det er mange løyper hvor det er lovlig å kjøre i Sulitjelma, og Ronny Borge skulle gjerne sett at det var mulighet til å bestemme om det skal være flere på lokalt nivå. Her er han fremst i køen under en kommunal befaring. Foto: Helge Simonsen
FLERE LØYPER. Det er mange løyper hvor det er lovlig å kjøre i Sulitjelma, og Ronny Borge skulle gjerne sett at det var mulighet til å bestemme om det skal være flere på lokalt nivå. Her er han fremst i køen under en kommunal befaring.

Lensmannen heier på flere løyper:

- Det framstilles som om det viktigste i verden for politiet er å ta de som kjører skuter

Ronny Borge er både lensmann, varaordfører og hytteeier i Sulisfjellene. I alle tre tilfellene heier han på organisert ferdsel med skuter i Fauske kommune.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det er lite som skaper så mye debatt som den som går om kjøring med snøskuter. Det er et enormt engansjement, og det er noe som gjerne polariserer voldsomt. Enten er man fanatisk for skuterkjøring, eller man er tilsvarende imot.

- Det er noe som er veldig dumt, for det gir ikke et korrekt bilde av situasjonen, sier Ronny Borge.

Settes opp mot annet

Som lensmann har han har det øvre ansvaret for kontrollvirksomheten av motorferdsel i Indre Salten, og han forteller om en konflikt som er unødvendig skarp i kantene.

- Det framstilles som om det viktigste i verden for politiet er å ta de som kjører skuter. Det er selvsagt ikke riktig. Jeg opplever at det klassiske argumentet er å sette noe sånt som kontroll i fjellet opp mot andre saker som ligger uløst. Det er aldri sånn at vi prioriterer en skuterkontroll over en annen form for alvorlig hendelse. For å si det enkelt, det ene utelukker ikke det andre, sier Borge.

Få reaksjoner

Sett opp mot oppmerksomhetern tematikken får, er det ikke mange som blir straffet.

- Vi har et tosifret antall anmeldelser i året, men det er nærmere 10 enn det er 100, for å si det sånn. I forhold til antall kjøretøy, er det veldig lite.

- Men de som undrar seg kontroll, det er der det kan gå ille. Om man bare blir tatt for ulovlig kjøring, så er det et forelegg. Prøver man å stikke av, blir det langt verre. Da kan man ikke bare risikere forelegg, men også beslaglagt kjøretøy, sier Ronny Borge.

Merkelig signal

En annen ting som opptar mange, er de såkalte varslergruppene på sosiale medier som forteller at politiet er på vei.

- Vi er på alle disse gruppene, og følger med. Ofte har vi knapt fått skuteren i hengeren før det står i sosiale medier at politiet er på vei oppover dalen.

Han understreker at det ikke er ulovlig å skrive dette i slike grupper, men Borge er skeptisk til konsekvensene.

- Jeg ser at det er alle typer samfunnslag i slike grupper. Jeg synes det er påfallende at man velger å si ifra om slike ting, når en kontroll for eksempel kan hindre at en ruskjører skader seg selv eller andre.

Lokal forvaltning

Når det kommer til etablering og forvaltning av lokale løypenett, er det noe som må godkjennes på fylkes- og statsplan. Det er noe Borge gjerne skulle sett ble overlatt til kommunene selv.

- Jeg heier på at løypene. både i kraft av min stilling, som privatperson og politiker. Etter mitt syn er det for strengt regulert senstralt. Vii har mye natur som vi selv kan styre over og legge til rette for at alle kan bruke. For det er helt sikkert at skuterløypene gjør at mange kommer seg ut i naturen som ellers ikke ville kommet seg ut. Det er noe vi som samfunn bør legge til rette for. Det er mer enn nok plass til alle, sier Borge.

Powered by Labrador CMS