MENER DE MÅ HA MER MIDLER. FAU ved Røkland skole svarer på FAU Rognan som mener at det blir feil at ressursene ikke skal fordeles for å gi et likt tilbud til alle elvene i kommunen. Foto: Sylvia Bredal
MENER DE MÅ HA MER MIDLER. FAU ved Røkland skole svarer på FAU Rognan som mener at det blir feil at ressursene ikke skal fordeles for å gi et likt tilbud til alle elvene i kommunen.

Debatt:

- Det er vi og dem – Det er skoler, ansatte og rektorer satt opp mot hverandre

- Dagens ressursfordelingsmodell truer elevenes rett til likeverdig opplæring, og gjør at noen av skolene må drifte på akkord med opplæringsloven

Publisert Sist oppdatert

Ordtaket «når krybben er tom bites hestene» har sjeldent passet bedre. Manglende ressurser i skolesektoren i Saltdal skaper overskrifter, og kommer sist til uttrykk i saken som FAU Rognan barneskole v/Linn K. Jensen frontet i Saltenposten 15.mai. Det er vi og dem – Det er skoler, ansatte og rektorer satt opp mot hverandre - Det er våre og deres barn.

Hva med våre barn? Barna i Saltdal i Saltdalsskolen!

Strategiplan for «Saltdalsskolen 2019-2022 – alle skal med» ble vedtatt i kommunestyret 12.12.18, men hvor ble «Saltdalsskolen» av? I strategiplanens virketid har samarbeidet mellom skolene blitt dårligere og forskjellene i grunnskoletilbudet stadig større.

Under budsjettbehandling har kommunestyret presisert at elevene i Saltdalskolen skal ha et fullverdig og likestilt grunnskoletilbud der opplæringsloven følges. Slik er det ikke idag. Dagens ressursfordelingsmodell truer elevenes rett til likeverdig opplæring, og gjør at noen av skolene må drifte på akkord med opplæringsloven.

Vedtak om utredning av ressursfordelingen ble fattet allerede i 2021. Administrasjonens utredninger har vært mangelfulle, alternativs-utredninger har latt vente på seg, og politiske vedtak har blitt utsatt. De mest sårbare elevene er de største taperne. Det er for disse det haster mest å få på plass en modell som alle skolene kan leve med. De som gruer seg til å gå på skolen, som ikke mestrer skolehverdagen, og som i løpet av skoleuka må forholde seg til sammenslåinger med elever fra både yngre og eldre trinn, og et tosifret antall voksenpersoner som følge av at en altfor komplisert lærerkabal må legges. I klasserom som er altfor små når 25-32 elever fra to trinn samles til undervisning med en lærer, slik det med eksisterende modell er på Røkland skole.

Modellen som fordeler ressurser til skolene idag er en stykkprismodell. I utredningen som nå er levert av Agenda Kaupang påpekes det at stykkprismodeller blir for enkle i kommuner med små skoler som vår. Dersom kommunestyrets intensjon står ved lag, og alle skolene skal gis likeverdige muligheter til tross for sine forskjeller, krever en rettferdig fordeling en ny fordelingsnøkkel.

For rettferdighet for oss er ikke at hver elev finansieres med et likt beløp, men at alle elevene gis like mulighet til et godt tilpasset opplæringstilbud etter sine behov. Hva dette koster vil variere mellom elever og mellom skoler. Heldigvis ser den nye kombinasjonsmodellen «Modell 1» ut til å kunne bidra til en mer rettferdig fordeling. Modellen fordeler ekstra ressurser til styrking og deling pr hode, spesialundervisning pr hode og behov, språkstøtte etter behov/vedtak, samtidig som hver klasse sikres ressurser til ordinær undervisning.

FAU ved Røkland skole ønsker at «Modell 1» skal innføres med noen justeringer. Vi er nemlig helt enig i at modellen, slik den er presentert, gir for lite ressurser til Rognan barneskole. De blir med det fremlagte forslaget tvunget til å drive helt på grensen til forsvarlighet. Vi vil derfor foreslå en endring i delingstalli «Modell 1», som vi håper at både folkevalgte og FAU ved de andre skolene kan stille seg bak. Delingstallet er idag satt til 28 for barnetrinnet. Vi vil foreslå å redusere dette til 20. Det vil gi Rognan barneskole ytterligere 1,9 millioner, og «gruppestørrelse 2» ved skolen vil reduseres til 12,0-13,1 i fireårsperioden, godt innenfor opplæringsloven. Endringen vil ikke påvirke «Modell 1» sin tildeling til Rognan ungdomsskole eller Røkland skole. Men endringen vil kreve at skolesektoren får en rammeøkning på 1,9 millioner.

Sett i lys av rapporten fra Agenda Kaupang som viser at Saltdal kommune drifter skolene billigere enn både landsgjennomsnittet og snittet i sin kommunegruppe, og at det fastslås at kommunen har et kvalitetsproblem mer enn et kostnadsproblem i skolen, bør en rammeøkning på 1,9 millioner være en liten pris å betale for at ALLE elevene i Saltdal skal få et mest mulig fullverdig og likestilt grunnskoletilbud. Vi håper de folkevalgte vil vurdere en slik løsning på en langvarig og vanskelig prosess for skolene i Saltdal.

FAU ved Røkland skole

Powered by Labrador CMS