PÅ TRYNET. Her oppheves 50-sonen og da blir det 80 forbi Coop Prix den veien. - Helt på trynet å skulle kjøre ut fra en butikk og rett inn på en vei der trafikken kommer i 80, sier politistasjonssjef Ronny Borge. Det er foreslått å senke fartsgrensen herfra og i 230 meter. Borge,nærmiljøutvalget, kommunen og pensjonistforeningen vil ha lavere fart de neste 1,5 kilometrene.Espen Johansen
- Det er et unisont ønske om lavere fart
Det kan gå mot at fartsgrensen på deler av FV830 settes ned til 50 km/t. Men forslaget går på bare en brøkdel av så lang strekning som ”alle” ønsker.
SULITJELMA: Nordland fylkeskommune anmoder Statens vegvesen om å fatte vedtak om endret fartsgrense på fylkesveg 830.
”Alle” vil ha ned farten
Gjentatte ganger har veistrekningen i Sulis vært gjenstand for diskusjon der man ønsker farten satt ned på en strekning på nærmere halvannen kilometer.
Annonse
Annonse
Nå ser det ut til at det kan komme en endring, men bare på 230 meter.
Annonse
Både politi og nærmiljøutvalg har jobbet for å få satt ned farten på strekningen som har en rekke punkter der man kommer ut på fylkesveien i 80-sone.
Mange innspill
I en høringsuttalelse fra politiet til Statens vegvesen kommer politistasjonsjef Ronny Borge med en lang rekke innspill og mener fortsatt at farten må ned på en langt lengre strekning.
Annonse
- Innledningsvis vil vi berømme at det omsider kommer en sak på denne strekningen. Det sies i anmodningen at dette kommer som følge av at en privatperson har meldt inn dette. Vi vil påpeke følgende:
- Blir ikke hørt
- Lokalbefolkningen, nærmiljøutvalg, pensjonistforening, Fauske kommune og politiet har i flere år jobbet for at fartsgrensen mellom Karelen og Sandnes settes ned fra 80 km/t til 60 km/t. Det har flere ganger vært rettet henvendelser fra disse til veieier, men foreløpig har svaret vært at retningslinjene tilsier at det fortsatt kan være 80 km/t på strekningen. Så langt er ingen av tidligere engasjement i saken blitt hensyntatt. Politiet sendte brev til Nordland Fylkeskommune 14.oktober 2020 om strekningen, men ble ikke hørt.
Forventer fornuft
- Når saken nå kommer til høring er det en forventning fra vår side at det blir gjort fornuftige endringer på en lengre strekning enn de 230 meterne som foreslås i høringen, sier han videre.
Fartsgrenser på fylkesveger vedtas av Statens vegvesen etter delegert myndighet fra samferdselsdepartementet.
Nordland fylkeskommune kan anmode Statens vegvesen om endringer i fartsgrenser på veier tilhørende fylkeskommunen.
Saken gjelder her en fartsgrenseregulering på fylkesvei 830 i Sulitjelma. Den aktuelle strekningen har i dag en fartsgrense på både 80 km/t, 70 km/t og 50 km/t.
Samme vei, ulik fart
- FV830 er i dag skiltet med 80 km/t fra Finneid til like før avkjøring ved ny Coop-butikk på Sandnes når en kommer fra Fauske. Derfra er det skiltet 70 km/t til industriområdet, hvor det videre er skiltet 50 km/t. Østfra i retning mot Fauske er det skiltet 80 km/t allerede fra innkjøring industriområdet. Det er følgelig forskjellig hastighet på samme strekning på cirka 200 meter som gjelder forbi Coop alt etter hvilken retning en kjører, fortsetter Borge.
Mer biltrafikk
Han peker på at Fauske kommune de siste årene har regulert den kommunale veien slik at den er gjort om til gang- og sykkelvei, og i den anledning ble biltrafikken styrt fra den kommunale veien og ned på FV830 fra innkjørsel ”Karelen” i Charlotta.
- Dette krysset er dermed blitt mer trafikkert. For videre ferdsel til Charlotta, Sandnes, Fagerli og videre opp til en stadig mer besøkt fjellheim er det FV830 som benyttes. Avkjørsel ved Karelen er på venstre side når en kjører østover. Her har det skjedd ulykker tidligere.
Annonse
Boliger og næring
- Cirka 300 meter fra Karelen er det fra 1.august 2020 tatt i bruk åtte nye boliger på Charlottatippen. Her bor det potensielt 16 nye beboere, og en må forvente minst én bil per bolig, pluss besøk til disse.
- Nordland Taxi (NT) har sin virksomhet i bygget som tidligere var Sagatun. NT har i dag 23 ansatte, og de jobber for en utvidelse av virksomheten. Bedriften er døgnbemannet. De nye boligene og NT vil få samme avkjørsel. Denne avkjøringen er på høyre side når en kjører østover, fortsetter Borge.
Mange avkjørsler
100 meter fra denne avkjøringen er det ny avkjørsel til pumpe for bensin og diesel. Denne benyttes jevnlig både av de fastboende og for de som er i fjellet. Denne avkjøringen er også på høyre side.
Han skriver videre at ytterligere 100 meter videre er det etablert ny avkjøring til Folkets hus Sulitjelma, Sulitjelma kirke, veien til Giken/Hanken og til alle beboerne som bor i området. Folkets hus er samlingspunkt for det som skjer av kultur, møter, ungdomsklubb mv og er i bruk gjennom hele uka. Kirka har også sitt besøk. Denne avkjøringen er på venstre side sett østover.
Neste avkjøring, også den til venstre, kommer noen hundre meter senerer og er til beboerne i Charlotta og Sandnes. Der er det i tillegg etablert et treningssenter.
Skole og butikk i 80-sone
Så kommer man til Sulitjlema skole med to avkjørsler på venstre side, parkeringsplass for ansatte og det er også her parkeringsautomaten for betaling av parkeringsavgift for parkering i utmark er montert.
- Neste punkt er den eneste butikken i Sulitjelma, en Coop-butikk som besøkes av både fastboende og ikke minst alle som har hytte i fjellet. Det er cirka 700 hytter i Sulitjelma-fjellene. I tillegg er det campingplass med hytter og plass for mange campingvogner som står fast gjennom året, samt Sulitjelma Fjellandsby med leiligheter, hytter og alpinbakke. Avkjørsel til Coop ligger på venstre side, skriver Borge.
Han nevner også fotballbane og innkjøring til industriområdet der det er etablert ny næringsaktivitet, og er planer om mer - noe som vil gi økt trafikk inn og ut av området, og man må forvente at en del av den økte trafikken vil være av tyngre kjøretøy. Trafikk fra industriområdet kommer rett ut på FV830.
- Unisont ønske
Borge legger til at det finnes helt sikkert retningslinjer som sier at fartsgrensen kan være 80 km/t.
- Vårt klare forslag er at det ses på muligheten for å etterkomme et nokså unisont ønske fra lokalbefolkningen, nærmiljøutvalg, pensjonistforening, Fauske kommune og politiet om, fra øst, å forlenge dagens 50km/t til etter avkjørsler til skolen, og deretter fartsgrense 60km/t til etter avkjørsel Karelen. Det er mulighet for å gjøre et slikt vedtak med hjemmel i lov og forskrift.
- Dette er en strekning på cirka 1,5 km.. I anledning at nye skilt settes opp bør gamle, utslitte skilt og stolper byttes og forankres på nytt, avslutter han,
Foreslår 230 meter
Nordland fylkeskommune har anmodet om at tidligere regulering oppheves med nytt vedtak hvor strekningen med fartsgrense 50 km/t forlenges med cirka 230 meter.
- Ved utvidelse av strekningen vil strekningen med fartsgrense 50 km/t utvides til å også omfatte avkjørsel til matbutikk samt forbi en fotballbane. Skilt om 70 km/t fjernes og nåværende skilt for overgang og oppheving av fartsgrense 50 km/t endres til gjentakelse av fartsgrense 50 km/t, skriver de til Statens vegvesen.
- En utvidelse på 230 meter vil etter fylkeskommunens syn ikke medføre noen vesentlig ulempe for gjennomgående trafikk, heter det videre.
Høringssvar sendt
Saksbehandler Sissel Inga Carlsen Tverli i Statens Vegvesen skriver at dersom de ikke mottar merknader til skiltplanen innen 10. oktober anses den som akseptert. Det vil bli fattet vedtak.
Politistasjonsjef Ronny Borge sier til Saltenposten at han ikke fikk dokumentene i tide til høringsfristen, men har fått den utsatt og nå fått gitt sitt høringssvar.
Også Fauske kommune vil ha farten satt ned ove ren lengre strekning.
Leder for plan og næring, Rune Reisænen sier i sitt høringssvar på vegne av kommunen at Fauske kommune ser det som positivt at 50 sonen forlenges slik det er foreslått, det medfører trygghet for myke trafikanter på denne strekningen. Det vil også avhjelpe avkjøringen til Coop Prix, skriver han.
Fauske kommune mener at 50-sonen må trekkes enda lengre mot vest, slik at den starter før avkjøringen til Sagatun. Da vil den omfavne fem innkjøringen/avkjøringer, inkludert til Sulitjelma skole, Folkets hus og Charlotta hvor der etablert kontorarbeidsplasser, i tillegg til nye boliger.
- Sulitjelmasamfunnet er under utvikling og det er etablert flere arbeidsplasser på industriområdet Sandnes, og flere vil det bli i løpet av 2024. Med den etableringen som nå foregår i Sulitjelma må man påregne større trafikk, både av personbiler og av større kjøretøy, skriver han videre.
De siste to-tre årene er det oppført rundt 30 nye hytter i og rundt fjellandsbyen. I tillegg planlegges det ytterligere utvidelse av hyttefeltene, noe som på sikt vil bli ytterligere trafikk gjennom Sulitjelma sentrum.
- Med den økte trafikken som har kommet de senere år, samt fremtidig økningen er det viktig å ivareta de myke trafikantene som benytter seg av veien.
- Fauske kommune foreslår at hastigheten 50 km/t langs FV 830 starter noe før krysset til Charlotta 22, dette for å ivareta myke trafikanter som benytter seg av veien, skriver Reisænen. .