PARTNERE. Airida Bekeryte og Jason Almo fant sammen gjennom deres felles interesse for alt naturen har å by på. Nå driver de Natura Nordica AS sammen, og selger produkter gjennom merkevaren Flora Fungi Fauna.Natura Nordica AS
Høster frø som ble sådd i barndommen:
- Det er en skjønnhet i å lære om disse tingene på dyp måte
Besteforeldrene sådde et korn som både Airida Bekeryte og Jason Almo vil leve av. Lidenskap for naturen førte dem sammen.
- Det er ikke mye som er i sesong nå, sier Jason Almo i det han går av skogsveien ved Storeng i Evenesdalen. Han og samboeren Airida Bekeryte har funnet det de kom for, et av få alternativer for høsting når snøen har lagt seg på daltoppene. - Etter endt matsoppsesong, plukker vi einebær resten av høsten. Chagasopp høster vi fra levende bjørketrær på seinhøsten og vinteren, det er da den har mest næring og det er bedre for treet at vi høster av det på denne tida. Det er mindre næring og mer vann i soppen når sevjen stiger i trærne på våren og utover sommeren.
UTEKONTOR. Fine naturopplevelser og mye frisk luft er en naturlig del av virksomheten til Natura Nordica-paret.Natura Nordica AS
Sammen med Airida Bekeryte fra Litauen har han funnet både kjærligheten og en måte å tjene penger på det de begge liker best: høste gode, sunne råvarer fra vill natur og lage salgbare produkter av dem. - Einebær selger vi i tørket form og i smakssatt havsalt. Chaga selger vi som kosttilskudd, det er ikke regulert som mat. Einebær er kanskje det nærmeste vi kommer et skikkelig krydder i naturen her, sier Almo.
Einerbærenes modningsprosess er over 2-3, der blomsten formes det første året og de grønne bærene det andre året, som det tredje året blir blå. Bærene bruker vi mest til krydring av viltretter, men Bekeryte og Almo høster også de umodne, grønne bærene. - De umodne bærene er mindre bitter, lettere på smak og har en sitrusaktig aroma og smak, forklarer Almo. Ideen til å høste og selge de umodne einebærene fikk han fra stjernerestauranten NOMA i København.
Annonse
Annonse
HØSTING. Jason Almo og Airida Bekeryte på innhøstingstur i Evenesdalen. Einebær plukker de helst på høsten og vinteren, fordi bærene da er på sitt mest næringsrike.Tarjei Abelsen
- Vi lager produkter for de som er interesserte i kvalitet og villhøstede nordiske råvarer. Vårt utvalg av villhøstede varer består for tiden av arktiske gourmet urteteer, kaldslynget villblomsthonning, smakssatte arktiske havssalter, tørkede skogssopper og chagasopp, einebær, og ekstrakter av urter og sopp, sier Almo.
Annonse
For tiden jobber vi også med utvikling av kosmetiske produkter basert på de samme villhøstede nordiske råvarene vi benytter oss av i matvarene og kosttilskuddene. - Vi jobber med å utvikle det nå og bruker blant annet eksklusive råvarer som kaldpresset multebærfrøolje og ekstrakt av brennesle og engsnelle. Den er fine ingredienser for huden og kan brukes i blant annet såper, kremer og leppebalsam. Vi researcher også nye råvarer som er bra å bruke i kosmetikk, sier Bekeryte.
NITIDIG. Almo i gang med å plassere multebær på tørkebrett.Natura Nordica AS
I oppveksten pleide han å være mye i skogen sammen med besteforeldrene sine, og fikk gjennom dem en dyp interesse for naturen og det den har å by på, for dem som vet å se mulighetene. - Det har vært en livslang interesse som begynte med bærplukking med bestemoren min og fisking med bestefaren min, og siden da har jeg alltid hatt med meg interessen for ville vekster og dyr, sier Almo.
Nå er det over ti år siden han for alvor begynte å dyrke lidenskapen, og han liker å studere de ville artene i plante-, sopp- og dyrerikene, fra både tradisjonelle og vitenskapelige perspektiv. - Jeg mener vi har verdens beste råvarer her på grunn av klimaet. Gjennom å finne måter å bruke planter, sopp og dyreprodukter på, vil vi tilbake til det mer tradisjonelle og bærekraftige, som er en nødvendig og balanserende motvekt i dagens moderne teknologiske samfunn, sier Almo.
Annonse
ERFAREN. Airida Bekeryte har vokst opp med å høste fra naturen med sine besteforeldre, og er stadig på kikk i bøker etter informasjon om hvordan plantene har blitt brukt.Tarjei Abelsen
Samboeren Airida Bekeryte kom fra Litauen for å finne seg jobb og utforske den norske naturen. Der ble hun kjent med Jason, og etter hvert utviklet vennskapet seg til noe mer. De fant ut at de delte mange av de samme interessene, også Bekeryte vokste opp med å lære om høsting i naturen og dyrking av frukt og grønnsaker av sine besteforeldre. - Jason hadde en idé om å starte en egen merkevare og han inviterte meg til å bli med på det. Han visste at jeg hadde mange av de samme interessene, og jeg ble kjempeglad da han inviterte meg med på dette, sier Bekeryte.
LIDENSKAP. Almo har hatt en interesse for det Saltdalnaturen har å by på siden barndommen, i voksen alder har han for alvor begynt å lese seg opp om temaet.Tarjei Abelsen
Fram til for to år siden drev Almo en liten virksomhet gjennom sitt enkeltpersonforetak, men da de slo seg sammen bestemte de seg for å starte et aksjeselskap. Etter at de begge deltok på gründerkurset Start opp Salten høsten/vinteren 2018 bestemte de seg for å starte selskapet Flora Fungi Fauna. Nå heter selskapet Natura Nordica AS, mens det første navnet er en merkevare i selskapet.
Logoen deres består av et tre som symboliserer flora/planteriket, en sopp som symboliserer fungi/soppriket, og heksagoner fra blant annet bienes kuber, som symboliserer fauna/dyreriket. - Det er de tre rikene vi nærer oss fra i naturen. Vi syns det er fint med en god balanse mellom planter, sopp og dyr, og en naturlig diett vil inneholde lokal mat fra alle de tre rikene om en skal få nok av alle næringsstoffene kroppen og sinnet trenger, sier Almo.
BÆR. Multebær legges til tørk.Natura Nordica AS
Når tiden er moden for det, vil de to også prøve seg på å selge mer dyreprodukter, og utvide produktutvalget av fauna. - Nå fokuserer vi mest på planter og sopp, men etterhvert ønsker vi også å selge produkter av villfanget fisk og kjøtt, sier Almo. - Vi jobber også med å fornye etiketter og emballasje, vi ønsker at alt skal være så miljøvennlig som mulig, legger Bekeryte til.
Alle produktene som skal selges av selskapet skal komme fra Norden, men ikke alt som selges er egenprodusert. Havsalt og honning er produkter de tar inn fra andre produsenter som også produserer i tråd med deres visjoner. - Vi er veldig selektive både når det gjelder hva vi kjøper av andre, og hva og hvor vi selv høster inn. Vi prøver å høste lengst mulig unna bebyggelse og veier, sier Almo. - Vi bruker produktene våre selv og er veldig opptatt av kvalitet over kvantitet, sier Bekeryte. Vi vil utvikle og skalere bedriften, men kvaliteten skal aldri ofres, sier Almo.
SELGER. Tørket sopp er et av produktene til Flora Fungi Fauna.Natura Nordica AS
Framover håper de å komme i posisjon til å kun jobbe med egen bedrift på fulltid med normal lønn, og videre kunne ansette flere og/eller betale frilans innhøstere for levering av råvarer. Selv om de hittil nesten ikke har brukt penger på markedsføring, har de hatt relativt god omsetning av varer. - Vi har blant annet vært på Villmarksdagene i Beiarn og på julemarkedet i Bodø sentrum i fjor. Vi fikk veldig god respons på varene våre og fikk et godt salg, sier Almo.
SOPP. Airida Bekeryte kommer fra Litauen hvor det er kultur for å plukke alt som er spiselig i naturen.Natura Nordica AS
Det har de siste årene vært et større og større fokus på lokale råvarer og kortreist mat, og også Jason Almo og Airida Bekeryte merker at nisjen deres har fått økt interesse. - Det er blitt mote å høste ting fra naturen, det er en ny bølge. Visdommen om mange arter har dødd ut, utover det mest kjente artene. Folk høster for lite planter og sopp. Det tror jeg er fordi de er usikker på hva som kan brukes og skremselskultur om giftige arter. Det handler om å gå systematisk til verks når en identifiserer en art og eventuelt benytte seg av støtten til en fagperson, som for eksempel en botaniker eller soppsakkyndig, sier Almo.
VILT. Råvarer plukket i vill arktisk natur er kjernen i forretningsideen til Bekeryte og Almo sitt selskap.Natura Nordica AS
I de baltiske landene, Italia og Russland har de eksempelvis i større grad tatt vare på en kulturarv med tradisjon for å høste mange ulike sorter sopp. - I Litauen er det tradisjon for å høste alt som kan spises, mens her har jeg lagt merke til at blant annet rødskrubben i stor grad får stå i fred, sier Bekeryte. - Her har denne kunnskapen forsvunnet mer med generasjonene, mens nå er det igjen en kraftig økende interesse, sier Almo.
Alrida Bekeryte jobber også med å utvikle blandinger av planter som kan hjelpe kvinner spesielt. Hun leser seg derfor opp på planter som har kjent virkning og som har vært brukt mot blant annet menstruasjonsplager. - Jeg jobber blant annet med en teblanding jeg kaller Women’s Wildflowers, og leser om ingredienser som har vært brukt opp gjennom tidene for å hjelpe kvinner med blant annet menstrusjonssmerter og kramper. Jeg vil ha den visdommen selv og dele den videre, sier Bekeryte.
PRODUKT. Tørket matsopp er et av produktene Natura Nordica AS selger under merkevaren Flora Fungi Fauna.Natura Nordica AS
Det er strenge krav til dokumentasjon av effekt om det skal kunne brukes i markedsføring. - Derfor selger vi urteteene som mat og ikke som kosttilskudd med lovnader, sier Almo. Tidligere i livet har Jason Almo reist en del rundt i verden og oppdaget nye steder, noe som har vært en populær trend i mange år. Men Almo har innsett at det for han er mye mer givende å bli dypere kjent med hjemstedet. - Bare her i lille Saltdal er det utrolig mange perler og steder å oppdage og lære om. Det er så mange aspekter ved naturen, det er så mange arter og det er en skjønnhet i å lære om disse tingene på dyp måte, sier Almo.
Den samme følelsen har han ikke sittet igjen med etter å ha reist rundt med korte stopp her og der på kloden. - Når man bare reiser rundt fra plass til plass, lærer man seg ikke å kjenne plassen på en dyp måte, man bare skummer overflaten på et vis. For meg er følelsen av å lære seg å kjenne en plass dypere og føle tilhørighet til sted en god følelse, og jeg tror det er viktig for oss mennesker, sier Almo.
SATSER. Framover vil paret bosatt på Røkland utvikle nye produkter og satse mer på å markedsføre seg. Målet er å leve av naturen.Tarjei Abelsen
Han mener det ligger en stor frihetsfølelse i å kunne være selvforsynt og tror verdien av å kunne høste av råvarene rundt oss vil bli viktigere i framtiden enn det er akkurat nå. - Det kan komme en tid der det faktisk blir en nødvendighet, der ikke alt er tilgjengelig i butikkhyllene. En tid der vi trenger å vite hvordan vi kan kommunisere med naturen for å skaffe de tingene vi trenger for å leve gode liv, sier Almo. Ikke minst mener han det åpenbart er mange andre positive ting med å høste av naturen. - Man er aktiv, ute i frisk luft og får fine naturopplevelser, sier Almo.
I likhet med kjæresten liker også Almo å bruke kreativiteten og eksperimentere seg fram til nye produkter. - Det er utrolig interessant å lage produkter på nye måter med utgangspunkt i både tradisjonell visdom og vitenskapelig kunnskap, sier Almo. Fordi Almo og Bekeryte har tro på at trenden har snudd og at interessen bare er stigende for det de driver med, håper de å greie å finansiere utvidelse. - Det er mer turister her fordi interessen for naturen her er stor, og vi ønsker å kunne finansiere en oppskalering av driften slik at vi kan selge mer varer både nasjonalt og internasjonal, sier Bekeryte.
Annonse
KVINNER. Airida Bekeryte syns det er spennende å lære om hvordan fortidens healere brukte planter, spesielt opp mot kvinners helse og velvære.Tarjei Abelsen
De to bor nå sammen i huset etter besteforeldrene til Almo, og det er også der de produserer varene. - Vi har laget et produksjonslokale i en egen del av huset og vi jobber med å pusse opp og utvide. I år var planen til gründerne at Natura Nordica-produktene skulle bli å finne i flere butikker både i inn- og utland. - Vi hadde noen forhandlerbestillinger fra butikker internasjonalt, blant annet fra Frankrike. Men koronasituasjonen førte til at flere ordre ble kansellert. Likevel har vi sett en oppgang i private bestillinger i vår nettbutikk, sier Airida Bekeryte.
- Mange butikker har hatt vanskelige tider, blant annet fordi det har vært så mye færre turister. Og mange er skeptisk til å ta inn nye produkter i en slik situasjon, sier Bekeryte.
Nylig varslet arrangørene bak julemarkedet i Bodø at det blir arrangert også i år. Dit skal Natura Nordica-paret denne julen også. - Vi gleder oss veldig. Det var kjempebra i fjor og vi likte oss veldig godt der. Vi fikk solgt mye, men minst like gøy var det å få snakket med folk om produktene og fortelle om ingrediensene og hvor vi høster dem.
- Vi håper det blir like gøy i år!
MEKTIG. Chagasoppen er full av blant annet antioksidanter og er blant de mest kjente artene som har vært i bruk i Norge.Natura Nordica AS