NYTT KONSEPT. Anita Haldorsen og Bård Lyng Olsen hos Fauske Rør har brukt koronakrisen til å utvikle bedriften på Fauske.
NYTT KONSEPT. Anita Haldorsen og Bård Lyng Olsen hos Fauske Rør har brukt koronakrisen til å utvikle bedriften på Fauske.

- Det blir en ny måte å drive butikken på

(FAUSKE) - Vi stenger butikkdøra for det tradisjonelle besøket, og åpner når det passer kundene.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller daglig leder Bård Lyng Olsen hos Bademiljø Fauske Rør

Koronakrisen inspirerte Bademiljø Fauske Rør til å lage nytt butikkonsept. De endrer måten butikkutsalget drives på, og I løpet av høsten skal butikken bygges om.

Korona-krisen

Under koronakrisen fortsatte baderoms-prosjektene som var satt i gang stort sett som planlagt for kundene, men med de anbefalte avstandsreglene, hyppig håndvask og antibac. Butikken holdt åpent etter avtale med kundene.

- Med korona kom videomøter med kunder, Facetime-samtaler i butikkutstillingene og kundemøter i butikken etter avtale. Det har gitt mer tid til å veilede og gi råd til kundene, sier Bård Lyng Olsen

Avtaler tid

- Vi ser at når kundene avtaler tid med oss for å planlegge det nye badet sitt eller kjøpe nytt toalett og dusj, får vi veldig god kontakt med kunden og enda bedre kvalitet på møtene og gjennomføringen av baderomsprosjektene, forteller Bård Lyng Olsen.

Siden i vinter har han og de seks kollegaene i rørleggerbedriften jobbet med å gjøre kontakten med kundene enda bedre.

Lavere terskel

Han opplever at terskelen for å ta i bruk digitale måter å kommunisere på og å handle varer på har blitt betydelig lavere siden i vår.

- Med mye tid hjemme har mange tatt i bruk de digitale tjenestene på nettsidene til bedriften. Mange har hentet inspirasjon på nettsidene, tegnet badet selv, testet baderoms-kalkulatoren og booket møter med baderoms-designer eller rørlegger via nettet. Dette er nettjenester som har vært tilgjengelig lenge, men som brukes adskillig mer nå.

Bygger om

- Erfaringene med at kundene avtaler tid for å besøke butikken i kombinasjon med digitale tjenester er så gode at vi vil fortsette med denne måten å drive butikken på videre, fortsetter Bård Lyng Olsen

Siden juni har butikken hatt åpent noen timer hver dag, men er nå sommerstengt. Etter ferien skal butikken bygges om til et Bademiljø-studio. Det vil si at lokalene blir skreddersydd til gode kundemøter med baderomsdesigner, prosjektleder og rørlegger.

Avtaler tid

Baderomsutstillingene i studioet vil brukes aktivt i kundemøtene i kombinasjon med informasjonsskjermer med alternative løsninger. Studioet vil bli like inspirerende som før, men uten direkte salg av småvarer over disk.

- Den største forskjellen vil være at kundene avtaler tid for å møte oss i studioet. Alle kan avtale tid med oss på telefon, e-post, sende oss meldinger og booke tid fra nettsidene våre, sier Bård Lyng Olsen.

Garanterer svar innen 24 timer

Han og kollegaene har innført 24 timers svargaranti. Det vil si at alle som tar kontakt, skal få svar innen 24 timer, også i ferietiden og helger.

- Hvis det passer best for en kunde å komme til oss klokken 18 en ettermiddag, eller i lunsjen, da avtaler vi det. Vi er ikke bundet til de tradisjonelle åpningstidene, legger Bård til.

Ny trend

Han tror vi vil se mer av slike tilpasninger også i andre butikker framover, fordi behovet til kundene og måten vi handler varer og tjenester på endrer seg.

De tradisjonelle fagbutikkene er nødt til å tenke på nye måter og kombinere digitale løsninger og fysiske butikklokaler. Det gjelder ikke bare på Fauske.

- Vi legger ikke ned butikken, vi gjør oss bare enda mer tilgjengelige for kundene på andre og nye måter, understreker Bård Lyng Olsen.

Powered by Labrador CMS