FORNØYD. Fred Nystad er en av dem som har testet ”innbyggertorget” og blitt fornøyd. Han tror gjerne at han kommer til å bruke dette tilbudet flere ganger. Foto: Gull H. Pedersen, Fauske kommune
FORNØYD. Fred Nystad er en av dem som har testet ”innbyggertorget” og blitt fornøyd. Han tror gjerne at han kommer til å bruke dette tilbudet flere ganger.

Bytter Servicetorget med «innbyggertorg»

(FAUSKE) Fauske kommune håper at mange vil ta i bruk det nye tilbudet om å hjelpe seg selv via pc og skriver i det nye «innbyggertorget».

Publisert Sist oppdatert

Fred Nystad var den første som fikk teste ut dette.

- Lettvint

- Dette var jo lettvint, sier Fred Nystad som nylig var innom Servicetorget for å få hjelp.

Her fikk han svar, men ble også spurt om å teste ut hvordan han selv kunne funnet fram via hjemmesiden. Og Nystad tror gjerne at han kommer til å bruke dette tilbudet flere ganger.

- Dere må få markedsført dette, fortsetter den fornøyde brukeren.

Ansatte hjelper

For selv om Servicetorget «stengte» 1. januar, og de ansatte ikke er tilgjengelig på samme måte som før, er de ikke langt unna dersom du skulle trenge hjelp. Kommunen ser også på nye løsninger for å hjelpe folk til å få kontakt med saksbehandlere.

- Vi ser blant annet på en type digital «kommunevert». Når du møter opp hos kommunen skal du skal kunne melde deg inn til den du har avtale med, og da går det en melding direkte til vedkommende, sier enhetsleder Administrasjon og fellestjenester, Tom Seljeås.

Digitalisering

Fauske kommune er inne i en omfattende omstrukturering som på flere områder vil føre til endringer i tjenestetilbudet.

- Innenfor alle områder ser vi på nye måter å løse oppgaver som kan gi effektivisering og besparelser. Målet er å finne gode alternativer, sier enhetslederen.

Han oppfordrer folk til å komme innom og teste ut «innbyggertorget». Og gjerne komme med tips og ideer til flere muligheter.

Hjelp til selvhjelp

I tillegg til kommunens egne mål om at innbyggere i størst mulig grad skal kunne hjelpe seg selv digitalt, ligger også regjeringens mål om digitalisering av offentlige tjenester som noe av bakgrunnen for endringene.

- I det som kommunen foreløpig er kalt innbyggertorg, kan du i tillegg til å finne papirskjema eller informasjon på hjemmesiden. Det er også mulig skrive ut skjema, skanne vedlegger eller sende henvendelser eller søknader, går det fram av pressemeldingen kommunen har sendt ut.

- Vi legger til rette for kunne ta koronahensyn, lover de.

Powered by Labrador CMS