Bålbrenning for Nord-Norgebanen på Fauske bygdetun.
Bålbrenning for Nord-Norgebanen på Fauske bygdetun.

Brant bål for banen

(FAUSKE) - Vi brenn for Nord-Norgebanen, er budskapet som ble markert flere steder forrige uke.

Publisert Sist oppdatert

Vardebålets 1000-årige symbol på varsel om krig og ufred, eller uro, ble torsdag den 19.
september tatt i bruk av de frivillige interesseorganisasjonene Aksjonsgruppa for Nord-
Norgebanen og Tromskomiteen for jernbane, for å aksjonere for Nord-Norgebanen.

Med Tromsø, Harstad og Fauske som ytterpunkter, ble det samling rundt åtte bålsteder med appeller og innlegg.

- Grunn til uro

Utredningen om Nord-Norgebanen har i sommer skapt debatt, spesielt i nordnorske media, om videreføring av jernbane i nord.

- Beregningen av kostnadene med bygging viser beløp på ca 120 milliarder, og samlet nytte sett over beregningsperioden på 75 år er forsvinnende små sett i forhold. Det gir grunn til uro, skriver Svein Arnt Uhre, leder i Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen, i en omtale av arrangementet på Fauske.

Der var det markering med bålbrenning på Fauske Bygdetun.

Flere punkter

Svein Arnt Uhre ønsket velkommen til de vel 20 frammøtte og nevnte noen punkter som gir grunn til URO i nord:

- For Nord-Norge betyr merking av matvarer med klimaavtrykk at alt som produseres vil få et vesentlig bidrag ettersom transport ikke kan foregå på en utslippsfri og
klimavennlig måte.

- Folketallet går ned. Tog mellom byene i nord som gir betydelig reduksjon i reisetid vil bidra til regionforstørring. Det vil gi mulighet for pendling og skape nye arbeidsplasser.

- EU stiller krav om mer gods på bane. Da forutsettes det at miljøvennlig jernbane
finnes.

Flere appeller

Anne Stenhammer fra Fauske SV holdt appell og trakk fram at 2019 må bli året da alle politiske partier må stå samla bak kravet om at utbygging av jernbane i Nord-Norge må starte.

- Veksten i trailertrafikk med varer fra det ressursrike Nord-Norge, og med de konsekvensene vi har sett på nordnorske veier i vinter, er nok et viktig argument for jernbane. Skal vi kunne nå de mål vi har satt internasjonalt, må toget være en del av løsningen. For Nord-Norge vil tog binde by og land tettere sammen, sa hun.

Sanger og skuespiller

Kine Hellebust, kjent for de fleste for visesang og teater, møtte som tog-entusiast og fortalte blant annet om sin fars, Harstad-mannen Magnar Hellebust, sitt engasjement på 70- og 80-tallet for videreføring av jernbane fra Fauske til Tromsø.

Hun delte sin frustrasjon over utsagnet «Det bor så lite folk her nord» ved å stille spørsmålet til folk om hvordan det så ut på Sørlandet før jernbanen kom. De fleste blir svar skyldig. Småplasser har imidlertid blomstret opp og folk har flyttet til stedene langs jernbanen.

Flere steder

Hergunn Vik, pensjonert lærer fra Fauske, avsluttet med «Det artige landet» av Ivar Thomassen (visekunstner fra Finnmark 1954-2016). «...Der kyrene går i lavlandet og spiser høy, mens reinen går i høylandet og spiser lav...».

Etter innleggene ble det servert kaffe og kaker. Samling rundt bål var det også på Bardufoss, Setermoen, Gratangen, Evenskjer og Ballangen.

Powered by Labrador CMS