I EGEN BIL. Når Jorun og Kjell Sverre Jakobsen drar på tur med bobilen, kjører de ulovlig om de tar med sønnen Stein og barnebarna Theodor og Thea. Da må de tre kjøre i egen bil hvor de også må ha med alt utstyr for turen. Foto: Arild Bjørnbakk
I EGEN BIL. Når Jorun og Kjell Sverre Jakobsen drar på tur med bobilen, kjører de ulovlig om de tar med sønnen Stein og barnebarna Theodor og Thea. Da må de tre kjøre i egen bil hvor de også må ha med alt utstyr for turen.

Drømmen ble et mareritt for familien:

Bobilen til to millioner kroner er ubrukelig

(FAUSKE) Bobilen til to millioner kroner er registrert for fem personer, har fem sitteplasser og fem soveplasser. Men bare tre passasjerer kan være med, ellers blir det ulovlig overvekt.

Publisert Sist oppdatert

I fjor sommer kjøpte
Jorun og Kjell Sverre Jakosen den flotte bobilen til to millioner kroner. I vår oppdaget de ved en tilfeldighet at oppgitt nyttelastkapasitet ikke stemte. Bobilen er tyngre enn oppgitt.

Nå krever de å få hevet kjøpet.

Sjokkert

- Jeg trodde ikke mine egne øyne, sier Kjell Sverre Jakobsen til bladet Motor, som var de første som omtalte denne saken.

I salgsannonsen står det 900 kilo nyttelast-kapasitet. I vognkortet står det 942 kilo.

100 kilo nyttelast

På bilens bakaksling er det bare mulig å ha litt over 100 kilo nyttelast, selv om bobilen har et stort lagringsrom bak med plass til mye utstyr. Bobilen har også tilhengerkrok.

- Dette er langt verre at vi ikke har muligheter å laste noe i de store lagringsrommene, sier Kjell Sverre Jakobsen til Saltenposten.

Det mest alvorlige er mangelen på nyttelast. Vi kan ikke ha med oss nødvendig utstyr i det store lagringsrommet, forteller Jakobsen.

Bare to passasjerer

Vil Kjell Sverre Jakobsen ha med passasjerer, kan han maksimalt ha med to, men uten bagasje og campingutstyr.

- Allerede med tre passasjerer og fører blir det overlast på bakakselen, og det uten bagasje og campingutstyr. Passasjerer regnes i henhold til regelverket med i nyttelast-kapasiteten.

Stevnet selgeren

Den store bobilen er romslig med masse lagringsplass, og er registrert for fem personer.

- Da må det kunne være mulig å dra på tur med fem personer, med kjøkkenutstyr, mat, klær og utstyr for ferien, sier Jakobsen.

Nå har Fauske-mannen stevnet selgeren, Namsen Auto på Grong i Trøndelag, for Namdal tingrett. Han krever å få heve kjøpet. Saken kommer opp i tingretten 16. januar neste år.

Plastbestikk

Begrensninger på nyttelasten er ofte et problem på bobiler. Biler med høy nyttelast er derfor attraktive i markedet.

Ekteparet hadde tidligere en bobil med mulighet for ett tonn nyttelast. De var derfor fornøyd da også den nye bobilen hadde raust med lastekapasitet.

- Planen har vært å bruke den både alene bare vi to, med barnebarna våre, og på gutteturer med kameratene mine.

Men det har blitt med planene.

Egen bil

- Vi så virkelig frem til å dra på tur med barn og barnebarn i den flotte bobilen. Men det gikk etter hvert opp for oss at om vår sønn og våre to barnebarn skulle være med, måtte de kjøre i egen bil. Dermed ble det til at vi ikke får den hyggen og de flotte turene som vi hadde sett frem til for hele familien, sier
Jakobsen.

Sist sommer dro Jakobsen og kona på tur med bare lett plastbestikk for ikke å få overlast på bakakselen.

- Vi kan jo ikke ha noe tungt med oss.

Uten mulighet for å ha med passasjerer, utstyr og bagasje blir bruksmulighetene svært begrensede.

Justerte lufttrykket

Det hører med til historien at produsenten Kabe har gjort noen endringer på bobilen etter at Jakobsen reklamerte. Ifølge kjøperen var nyttelast-kapasiteten først på bare litt over 400 kilo.

Men ved å justere lufttrykket i dekkene og senke framakselen fikk Kabe ifølge kjøperen opp tilgjengelig nyttelast-kapasitet til 451 kilo.

451 kilo er likevel under halvparten av det som står i vognkortet.

Uenige

Salgsfirmaet Namsos Auto og Kjell Sverre Jakobsen har hatt en diskusjon gående helt siden mai om
hvordan denne saken skulle løses. Jakobsen krevde bilen innløst og det er fortsatt kravet når de møtes i retten.

Siden mai har denne saken vært advokatmat uten at de har blitt enig på noen måte.

Svein Roger Nordbakk i Namsos Auto sier de har prøvd mange ulike måter å bli enig uten å kommet i mål.

- Det kreves to for å bli enig sier Nordbakken.

Han legger til at vanligvis klarer han å bli enig med sine kunder, men ikke i dette tilfellet. Nordbakken sier dette er ei demovogn med mye utstyr som Jakobsen kjøpte.

Utstyr

- Hva tror du er årsaken til at bobilen har så lite nyttgelast, Kjell Sverre Jakobsen?

- Det vet jeg ikke, men jeg har en mistanke om at det er for mye utstyr i bilen og dermed blir den for tung.

Nå møtes partene i retten for å komme til enighet.

Powered by Labrador CMS