Reinpåkjørsel på jernbanen på Saltfjellet noen år tilbake. Foto: Olof Anders Kuhmunen
Reinpåkjørsel på jernbanen på Saltfjellet noen år tilbake.

Leder

Billigst mulig viltgjerde

Det er ikke er bevilget penger til annet enn selve gjerdet. Derfor blir ikke andre brukere av området imøtekommet.

Publisert Sist oppdatert

I desember 2018 ble 80 rein tatt av toget her

Til sommeren skal Bane Nor etter planen starte med å bygge nok et viltgjerde på Saltfjellet. Denne gangen er det strekningen mellom
Kjemåga og Russånes som står for tur.

Når dette arbeidet er ferdig vil jernbanen være inngjerdet på nesten hele strekningen mellom Semska og Russånes. Verken folk eller dyr vil kunne krysse sporet utenom de stedene der det er tunneler eller der det er laget porter i gjerdet.


Les mer om saken her.

Dette er en voldsom inngripen i ferdselen. Bane Nor argumenterer med at ferdselen for folk er begrenset fra før, i og med at det ikke er lov å krysse jernbanen utenom godkjente overganger. Det har de rett i, men praksis har vært en annen.

Bane Nor sin hensikt er først og fremst å
hindre at tog kjører på rein og elg. Det har vært mange påkjørsler på den nye strekningen som får gjerde. I desember 2018 ble 80 rein tatt av toget her.

Store og små ulykker får til sammen
betydelige konsekvenser for reineierne. I tilegg er de en stor belastning både for togførere og de som må rydde området. Derfor forstår vi godt ønsket om å sette opp gjerdet.

En av begrunnelsene er at det er ikke er bevilget penger til annet enn gjerdet. Derfor er det ikke rom for å imøtekomme ønsker fra andre brukere.

Det som overrasker oss er at Bane Nor i så liten grad er lydhør for brukerne av området. De sier ganske så konsekvent nei til alle innspill som er kommet, enten de er fra reineiere eller andre
brukere av området som skal gjerdes inn.

De vil ikke lage kulverter eller andre former for overganger på strekningen. Bare der det er godkjent planovergang i dag, er de villig til å lage
porter slik at folk kan komme seg over sporet.

Det lengste Bane Nor har strukket seg er å la en gravemaskin arbeide ti timer for å lage en sti som skal lede turgåere til å krysse jernbanen der de ønsker. De lover også halvveis å hjelpe til med brøyting ved en overgang ved Tretnes stasjon.

De virker ikke som om Bane Nor har tatt innover seg hvilket stort inngrep et slikt viltgjerde er i et område som blir mye brukt. Da hadde de kommet grunneiere, turgåere og jegere mer i møte.

Powered by Labrador CMS