NY GIV. Jan Arild Ellingsen, Lone Elvenes og Paal Robert Haagensen i Saltdal Frp, har ny giv for Fjordveien. Prosjektet strandet på starten av 90-tallet, men kun noen få kilometer gjenstår før det er forbindelse mellom Saltdal og Bodø kommune langs Skjerstadfjorden. Foto: Tarjei Abelsen
NY GIV. Jan Arild Ellingsen, Lone Elvenes og Paal Robert Haagensen i Saltdal Frp, har ny giv for Fjordveien. Prosjektet strandet på starten av 90-tallet, men kun noen få kilometer gjenstår før det er forbindelse mellom Saltdal og Bodø kommune langs Skjerstadfjorden.

- Bare tøv at Fjordveien ikke er fullført

(SALTDAL/BODø) Saltdal Frp vil vekke til livet planen om å fullføre Fjordveien mellom Rognan og Breivik i Bodø kommune. Det støtter en av veiens fremste forkjemper, tidligere Skjerstad-ordfører Fredrik Støvset.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg har bestandig sagt at det ikke er en eneste vei i Norge som er bygd overflødig. Det vil være positiv for folk i ytre deler av Skjerstad, og næringslivet i Saltdal så i sin tid fram til å få feridig veien, sier Fredrik Støvset.

Det var på slutten av 80-tallet og starten av 90-tallet arbeidet var en prioritert oppgave for den tidligere ordføreren, og det ble benyttet utradisjonelle metoder for å få fart på arbeidet. Kreative samarbeid med den videregående skolen ble sentralt.
- Vi fikk ordnet midler til et sprengningskurs for elever på Saltdal videregående, som ble starten på prosjektet. Kommunestyret i fattige Skjerstad kommune bevilget også 100.000 kroner, for å dekke utgifter Fauske videregående hadde med arbeidet de gjorde på veien, sier Støvset.

Bygda som har to solide næringsaktører i Salten Smolt og Lundal Nord, og Salten Smolt har planer om en kraftig utvidelse av sitt anlegg der Haagensen jobber.

Nå er prosjektet igjen aktualisert gjennom
et forslag fra Saltdal Frp om å hente planene opp av skuffen, og forbinde veistumpene som er påbegynt på begge sider - omlag to kilometer.
- Det vil gjøre Saltdal mer tilgjengelig for skoleelever gjennom å korte ned veien fra en times kjøring i dag, til rundt tjue minutter. Det vil også være gunstig for handelsstanden
i Saltdal å bli mer tilgjengelig for folk i
gamle Skjerstad kommune, sier Paal Robert
Haagensen.

- Det vil helt klart være positivt for oss som jobber der, og jeg tror også at lokalbefolk-
ningen i Breivik vil bli takknemlig om veien blir fullført, sier Haagensen.

- Det har lenge vært en drøm for lokalbefolkningen å få kortere vei til Rognan, de har de fleste tjenestene og butikkene vi har behov for. Men jeg tror de fleste har resignert i den kampen, sier Per-Jostein Pedersen.
Han er født og oppvokst i Breivik og beskriver en positiv utvikling med tilflyttende barnefamilier og elvene fra Breivik utgjør rundt halvparten av Skjerstad skole. Mye av årsaken til den positive trenden er de to store arbeidsplassene, og Pedersen tror en ferdigstilt vei kan bidra til å beholde flere folk i bygda.
- Saltdal videregående har linjer som kan være interessant for våre elever å søke seg inn på, og da vil de kunne pendle istedenfor å bo på hybel i Bodø, sier Pedersen.
Han mener det er åpenbart at større nærhet til et sentrum vil gjøre det mer attraktivt å flytte til bygda, og at det bør finnes penger for å gjøre ferdig jobben.
- Det vil skape utvikling både for vårt lokalsamfunn og for Rognan, det vil være en god investering. Infrastruktur bidrar til bosetting og aktivitet til på mange måter, sier Pedersen.

- Det vil ha en verdi i seg selv å få fullført et påbegynt prosjekt. Det sier Jan Arild Ellingsen som er ordførerkandidat for Saltdal Frp. Han vil ha med seg Bodø kommune og Nordland fylkeskommune i et samarbeid om å fullføre Fjordveien. Hva veien vil koste vet ingen sikkert, men tidligere estimater har vært på noen titalls millioner kroner.
- Mesteparten av veien ligger i Bodø kommune, så her er vi avhengig av et samarbeid. For Saltdal ville det være positivt å kunne skilte til Saltstraumen fra Rognan, sier Ellingsen.
Ambisjonen er at veien skal være godt kjørbar, men det er ikke nødvendig at standard er like høy som på andre nye veier som bygges.
- Vi trenger ikke å asfaltere veien, men åpne den og gi mulighet til turister og andre til å kjøre en fantastisk flott strekning. For Saltdal vil det kunne bety økt handel, og gi en ny kvalitet til bygda, sier Ellingsen.
- Er det realistisk å finne penger til veien?
- Sammen med Bodø og fylkeskommunen bør vi ha økonomiske muskler til å fullføre dette.

Om det blir aktuelt å igjen aktivisere elever fra maskinførerlinja, tror Støvset det vil være veldig positivt.

- Det er egentlig bare tøv at den ikke er gjort ferdig. Ingen veier er oveflødig, det er de som skaper forbindeles til naboer og Saltdal er en god nabo, sier Fredrik Støvset.
Hans største seier som ordfører var å få finansiert Støvset bru i sin tid, og han angrer ikke på innsatsen han la ned for Fjordveien.
- Jeg mener bestemt at den vil få betydning også i dag om den blir fullført. Vi prøvde med mange utradisjonelle metoder, og det gikk det også - men ikke helt i mål.
Arvtakeren i ordførerstolen var mer interessert i å satse på Dugnadsveien over fjellet til Saltdal, og siden den gang har planen ligget i en skuff.
- Jeg mener det kan bli en viktig vei som gir muligheter for å utnytte mineralressurser og skog, sier Støvset.

Den største utfordringen for å få fullført prosjektet, mener Støvset ligger i Kvanndal. Der tvingre en elv fram behovet for en bru.
- En bru koster fort veldig mye penger og det er der hindringen ligger.

- Elvene syns det var interessant å kunne jobbe på et prosjekt som skulle bidra til samfunnsutvikling, og skolene var veldig samarbeidsvillig, sier Støvset.

I sin tid var også næringslivet villig til å skyte midler inn i prosjektet, og Støvset deler oppfatning til Saltdal Frp - knyttet til effekten av veien.

- Det vil være veldig positivt for folk i ytre deler av Skjerstad, og for næringslivet i Saltdal. Det var min drivkraft da jeg la hele mitt liv og sjel i å få til den veien.

Powered by Labrador CMS