Arctic Race of Norway 2024:
Etapper til Rognan, Fauske og toppfinish på Jakobsbakken!
Onsdag slapp arrangøren nyheten om at Arctic Race of Norway kommer tilbake til Indre Salten til Rognan, Fauske, Sørfold og Beiarn. Og det blir topp-finish på Jakobsbakken.
FAUSKE: Onsdag ble etappene i Arctic Race of Norway 2024, som går 8. - 11. august, presentert.
Saltdal kommunene har fått æren av å være en av vertskommunene for et av de mest prestisjefulle sykkelrittene, Arctic Race Of Norway (ARN), i 2024. Allerede på 1. etappen blir det målgang i Saltdal, nærmere bestemt i Rognan sentrum.
Ordfører Runar Jensen, som nylig har tatt over ordførerkjedet, sier at det å bringe ARN tilbake til Saltdal er en fantastisk mulighet for bygda.
- Vi har gjort dette før og er klare til å gjøre det igjen. Med hjelp fra våre engasjerte innbyggere og dedikerte frivillige, er jeg sikker på at vi vil skape en folkefest og en atmosfære som vil bli husket. Som vårt slagord sier: Folk e så bra!, sier ordføreren.
Videre sier Jensen at med Bodø som kulturhovedstad som bakteppe, vil sykkelrittet være en unik mulighet for å vise verden hva saltenregionen har å by på av natur, gjestfrihet og levende lokalsamfunn.
- Vi i Saltdal ser frem til samarbeidet med ARN og de andre vertskommunene, sier han.
Her er etappene for 2024:
1: Bodø - Rognan. Avslutning i Rognan sentrum som det var i 2016. Etappen på 157 km starter med to runder rundt Soløyvatnet. Det blir sannsynligvis samme rute som NM på landevei i Bodø i juni 2024. Del to av etappen er samme rute som første etappe i 2016 da Alexander Kristoff dro i land en spurtseier.
2: Beiarn - Fauske. Etappen går innom Sørfold, både Seljeåsen og Straumen, og inneholder et historisk grusparti som kan bli avgjørende.
Løypa går fra Beiarn rett opp Beiarfjellet til den hittil lengste og høyeste sammenhengende klatringen i Arctic Race med seks prosent stigning i ni kilometer.
- Fantastisk og bli inkludert i dette. Vi er veldig glade og det å kunne ha en sportslig folkefest som knytter oss sammen blir helt fantastisk, sier ordfører i Beiarn, André Kristoffersen.
Etter å ha forsert Kvikstadheia, tatt inn på RV80 mot Fauske skal man nordover til Straumen i Sørfold der det rundes og kursen settes tilbake mot Fauske.
På Grønåsveien skal Arctic Race for første gang sykle på grusvei før de kommer til Fauske sentrum igjen der det blir to runder før målgang.
Slutten av etappen er for "classics"-ryttere, med to ulike profiler:
Først 44 km med en seks km lang gravel-strekning (grusvei) og to korte og bratte stigninger. Deretter en kortere løype (10 km) i Fauske sentrum frem til mål.
Det er første gang Arctic Race of Norway bruker grusvei. Den er 14 km før målgang, og kan bli avgjørende for posisjoneringen før sluttspurten.
3: Tverlandet - Sulitjelma. - Dronningetappen. Den hardeste etappen. På slutten er det 6,5 kilometer bakke der ARN fort kan bli avgjort, sier Dag Otto Lauritzen om løypa.
- Helt strålende med målgang to ganger i Fauske kommune, sier ordfører Marlen Rendall Berg og lover at Fauske skal være et godt vertsakp i samarbeid med frivillige og næringsliv.
Den tredje etappen starter på Tverlandet, går over Saltstraumen, via Misvær, Ljøsenhammeren, Rognan og til Finneid der rytterne tar av fra E6 og sykler FV830 til Sulitjelma der det er toppfinish på Jakobsbakken.
Den avsluttende stigningen opp mot mål er 6,5 km med 6,2 prosent stigning, men er ikke en lineær stigning. Starten er hard, med noen seksjoner med over 10 prosent stigning.
4: Glomfjord - Bodø
- Vi har gjennom de første ti årene vært gjennom hele Nord-Norge. Vi har også besøkt både Lappland i Finland og Trøndelag. Over alt har vi blitt møtt med et unikt engasjement fra fylkeskommuner, kommuner, næringsliv og folk som har skapt en herlig ramme rundt rittet. Nå gleder vi oss veldig til å starte arbeidet med å lage et flott arrangement sammen med alle våre gode samarbeidspartnere, sier daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal.
På plass i Bodø var både statsminister Jonas Gahr Støre, fylkesrådsleder i Nordland, fylkesordførerne i Troms og Finnmark, og ordførerne i vertskommunene.
- Det er slik at for oss sportsinteressert er det som skjer i bildet likt. Men et sykkelritt er også alt det som er rundt. Det har vært et sterkt engasjement for politikere om at dette er viktig og få høre om hvor vi skal neste år, sa Jonas Gahr Støre.
- Det er også en spennende økonomisk side. Vi ser at den kommersielle verdien av dette kan beløpe seg til 300 millioner kroner. Det betyr at vi ser ringvirkningene av idretten og engasjementet for reiseliv og øvrig næringsliv. Det er et smart grep å la ruta variere fra år til år, få fram hele landsdelen og det skaper en identitet. Det er viktig, sa statsministeren videre.
- Det er viktig for Arctic Race of Norway å bygge opp under andre gode initiativ i landsdelen, og neste år er som kjent Bodø europeisk kulturhovedstad. Det kommer til å bli en stor nordnorsk fest i bodøregionen hele året, og da vil det være fint å få være med å bidra til festen, sier Dybdal.
- Arctic Race of Norway er jo kjent som en stor folkefest i og for Nord-Norge, og jeg gleder meg veldig til å møte folk og oppleve all den positive galskapen langs løypa. Men i bunnen er det et sykkelritt i verdensklasse, med flere av verdens beste sykkellag på startstreken. Neste års løype byr på mange gode utfordringer for rytterne. I tillegg vil de som vanlig få en fantastisk nordnorsk naturopplevelse med seg hjem, sier TV2s Dag-Otto Lauritzen, som selv bidrar godt til folkefesten som alltid er under Arctic Race.
Til ANtv, som strømmet presentasjonen, sa Lauritzen før presentasjonen av løypa:
- Det kribler litt. Det er alltid fantastisk å oppleve halvgale, men positivt sprø publikummere i nord. Jeg har syklet ritt i Colombia, Spania, Frankrike og Italia for å nevne noen og har ikke opplevd maken.
Det er en tøff og krevende løype, med noen knalltøffe stigninger som virkelig kan skille rytterne, men også etapper som spurtere kan vinne.
I den første utgaven av Arctic Race, i 2013 var feltet innom Fauske og Rognan.
Etappen den 8. august det året var 192,5 kilometer og hadde start og mål i Bodø.
På Fauske var det en mellomspurt rett utenfor sentrum, som Thor Hushovd vant, og en ny mellomspurt på Rognan.
I tillegg var det spurt i klatrekonkurransen på Finneid, Setså og Nestby/Medby.
Kenny van HUmmel som da syklet for Vacansoleil-DCM vant etappen.
11. august 2016 var ARN tilbake og 132 startet første etappe, 180,5 kilometer lang, på Fauske. Blant deltakerne var store sykkelnavn som John Degenkolb, Philippe Gilbert, Sebastian Henao, sammenlagtvinner Gianni Moscon fra Sky ProCycling (nå Ineos Grenadiers) og mannen som krysset målstreken på Rognan foran dem alle; Alexander Kristoff som da syklet for Katusha.
Etappen bød på tre innlagte klatrekategorier og tre innlagte spurter. Den største utfordringen kom 22,5 kilometer før mål da rytterne skulle over Ljøsenhammeren.
Alexander Kristoff vant massespurten på Rognan der hele 81 ryttere fikk registrert samme tid, blant dem unge lovende Kristoffer Halvorsen som to måneder senere ble verdensmester i U23-klassen i Doha.