KYSTVAKTEN. Ledet operasjonen med mannskap fra KV Farm. Tre kranbåter var involvert i redningsaksjonen. Foto: Bård Larsen
KYSTVAKTEN. Ledet operasjonen med mannskap fra KV Farm. Tre kranbåter var involvert i redningsaksjonen.

Dramatiske minutter på havet:

– Ante ikke hvor stor skaden var

Det var mørkt og snøkov i lufta da Bård Larsen og en kollega gikk på grunn utenfor Skjervøy. Nå forteller kapteinen om de dramatiske minuttene før hjelpen kom.

Publisert Sist oppdatert

– Det er klart når det smeller, det er mørkt og båten begynner å ta inn vann, og du ikke vet helt hva som har skjedd..

– De første minuttene var rimelig ubehagelig.

Det sier Bård Larsen om da han og kollegaen grunnstøtte med båten Simen H, utenfor Skjervøy mandag for en uke siden.

Ikke idiotsikkert

Det skjedde i 14-15-tiden denne mandagen. Det kover snø rundt båten og det er mørkt. Tidligere på kvelden har det blåst liten kuling, og bølgene slår.

Siste rest av svakt lys kan ses i horisonten, og lyskasterne på Simen er det eneste som gjør det mulig å se.

KRAN. Simen H blir løftet på land etter grunnstøtingen. Foto: Bård Larsen
KRAN. Simen H blir løftet på land etter grunnstøtingen.

– Vi ante ikke hvor stor skaden var først. Vi sprang derfor i maskin- og lasterommet for å se at det ikke kom vann der også. Båten skal flyte om det kun er vann i et av de tre rommene, sier Larsen om de første sekundene etter smellen.

– Men det er ikke idiotsikkert, så man vet ikke sikkert hvordan det blir, fortsetter Larsen.

Vær, vind og bølger spiller inn.

Spesielt når baugen ligger helt nede i vannskorpa, fordi hullet i skråget gjør at lugaren i løpet av fem minutter minutter er fylt opp med vann.

– Da tok vi på oss overlevelsesdrakter.

Trodde ikke det var land

Men hva hadde de truffet. Kartplotteren viser at de ligger på den vanlige ruta mellom fiskemottaket i Oldervik, og Skjervøy - hvor de er på vei for å handle inn mat.

– Vi trodde vi hadde kjørt på noe midt ute i sjøen, men oppdaget at GPS-signalet hadde vært borte og ga feil posisjon, fordi vi så på radaren at vi var nesten helt i land, sier Larsen.

Båten har autopilot og hadde styrt slik den skulle, om kartet ga rett info.

KAI. Simen H ble tatt inn til Skjervøy havn ved hjelp av kranbåt fra Arnøy Laks. Der samarbeidet flere båter om å få den på land. Foto: Bård Larsen
KAI. Simen H ble tatt inn til Skjervøy havn ved hjelp av kranbåt fra Arnøy Laks. Der samarbeidet flere båter om å få den på land.

I løpet av det Larsen anslår må være fem-ti minutter, har autopiloten kommet ut av kurs og sendt dem på grunn.

Rask hjelp

De kaller opp Kystradio Nord, forklarer situasjonen og ber om hjelp. Kystradioen kaller deretter opp alle båter i nærheten som kan bistå. De spør også om Larsen kan kjøre Simen H inn på land.

– Men det var kun fjellskrenter som gikk rett ned i dypt vann, så det var ikke en mulighet.

Rundt 15 minutter senere kommer Reidar Viking fra Arnøy Laks til stedet. Den store båten har kran, og den fester den til Larsens båt og sørger for at baugen holdes oppe.

– Det var fullt av vann i lugaren, så de huka en stropp rundt baugen. Fikk lettet oss litt opp, mens vi fortøyde oss i deres båt, sier Larsen.

Kystvaktskipet KV Farm er også i nærheten, og kommer via lettbåt med lenseutstyr ombord i båten.

– De prøvde, men hullet var så stort at det ble ikke lenset ned, selv med to store brannpumper. Det holdt bare vannstanden ved like.

LENSE. Kystvakten forsøkte å lense båten, men hullet var for stort. Foto: Bård Larsen
LENSE. Kystvakten forsøkte å lense båten, men hullet var for stort.

Nødreperasjon

Simen H hadde fortsatt motorkraft og lys, og kunne gå for egen maskin til Skjervøy - men ble fortsatt holdt oppe av Reidar Viking.

– Ved kai huket de i båten med en ekstra kran fra Boreal Offshore, og hevet den for å pumpe ut vannet. Deretter ble det nødreperasjon av hullet med byggskum og en fastspent pressenning, sier Larsen.

KV Farm-mannskapet som leder operasjonen, kan etter fire timer avslutte aksjonen: Simen H er på land.

Men de to båtene greier ikke å løfte Simen H på land, og derfor kommer Emilie til unnsetning fra Finnsnes dykk- og anleggservice. Da hullet var tettet på et vis ble båten senket, og løftet på land av Emilie.

Mennesklig svikt

Så sent som i februar i år rammet ulykken sist. Da sank "Camilla", en mindre båt Bård har brukt til fiske i Skjerstadfjorden.

– Jeg blir vel snart svartelistet hos forsikringen, fleiper Larsen.

– Men vi har kjørt i mange år uten problemer, legger han til.

Larsen kom inn i fiskeriet sammen med en kompanjong i 2004.

Da hadde ikke Larsen store erfaringen som fisker, men 15 år senere har de to eiendeler for mer enn 10 millioner kroner i selskapet BJ Invest som de driver sammen.

Larsen sier årsaken til selskapets mest alvorlige hendelse, er mennesklig svikt.

STOR AKSJON. Flere båter var involvert i aksjonen for å redde Simen H. Kystvakten var også til stede og ledet aksjonen. Foto: Bård Larsen
STOR AKSJON. Flere båter var involvert i aksjonen for å redde Simen H. Kystvakten var også til stede og ledet aksjonen.

– Det er mennesklig svikt kombinert med noe annet, men uansett vil det falle tilbake på at vi ikke har fulgt godt nok med, sier Larsen.

– Vi har fått så mye fancy utstyr som ordner det meste, men så smeller det når det ikke funker

Lærer

– Var du redd?

– Jeg var mest oppskaket over at jeg ikke forstod hva som skjedde. Jeg er så dum at redd ble jeg ikke, men det burde jeg kanskje blitt, sier Larsen.

Han mener de kan ta lærdom av hendelsen.

– I en slik situasjon får du se om mannskapet takler noe sånt, og det ble ikke panikk. Vi var helt rolig, og det er veldig greit å vite om man skulle dukke opp i en ny krisesituasjon, sier Larsen.

– Det er ikke behagelig å se båten bli fylt av vann når det er mørkt og svart.

TOK INN VANN. Bård Larsen og mannskap gikk på grunne ved Skjervøy forrige mandag. Foto: Skjermdump
TOK INN VANN. Bård Larsen og mannskap gikk på grunne ved Skjervøy forrige mandag.

Takk og takk

Simen H står nå og venter på å bli flyttet til et verksted, for en skikkelig overhaling.

Bård Larsen har kommet seg på juleferie i Sverige, og har ingenting han vi klage på.

– Det finnes ikke synd i oss, kona sier det blir både ribbe og ribbekjøtt på bordet i år.

Tvert imot vil han takke Rune på Mørenot på Skjervøy, Arnøy Laks og mannskapet på Reidar Viking, Boreal Offshore og mannskapet på Tor Arne, Norlines Skjervøy, Nts shipping, Skjervøy havn og hotellet på Skjervøy, Eimship, Nordlys forsikring og Selfa arctic på Rødskjær og Tom Vegard Kiil med mannskap.

– Sistnevnte hjalp å dra garnene, det var ufattelig bra gjort, sier Larsen.

Likevel måtte de dra hjem uten å ha fått opp de siste 15 tonnene av kvoten.

Powered by Labrador CMS