Anleggsstart på ny E6 kan skje våren 2023
Hvis alt går etter planen, kan arbeidet med ny E6 i Sørfold komme i gang til våren neste år.
SØRFOLD: Tirsdag fikk politikerne i Sørfold kommunestyre en statusoppdatering om prosjektet ny E6 Megården-Mørsvikbotn. Via Teams informerte Knut Sjursheim, Tor Karlsen og Stefan Kersting fra Statens vegvesen om både historikk, endringer og planene videre.
Venter på vedtak
Prosjektet er oppdelt i tre deler; Megården-Sommerset, Sommerset-Tverrdalen og Tverrdalen-Mørsvikbotn.
- Byggetiden er beregnet fra fem til sju år. Tverrdalen-Mørsvikbotn er beregnet å ta kortest tid, og utlyses derfor litt senere enn de to andre, forklarte Knut Sjursheim.
Planen er å lyse ut første kontrakt i juni når revidert nasjonalbudsjett er vedtatt, og at kontrakten for den nordligste delen lyses ut i september.
- Anleggsstart på de to første strekningene kan skje våren 2023, sier prosjektlederen.
Avhengig av kraft
Et av temaene Knut Sjursheim var innom, har med kraftforsyning å gjøre. For tiden er det ute på høring en søknad om å utvide kapasiteten på kraftlinjene blant annet mellom Valjord og Salten trafostasjoner.
- Det er viktig for Statens vegvesen at kapasiteten for kraftforsyning økes sør for Leirfjorden. Det er ikke mulig å sette i gang omfattende anleggsvirksomhet i området i dag, så vi håper dette ikke vil forsinke arbeidet med E6, sier han.
Noen endringer
Tor Karlsen jobber som veiplanlegger, og tok en gjennomgang av de endringene de ser for seg sammenliknet med slik planene var i 2016 og 2018.
I etterkant av grunnundersøkelsene i Megården, velger de for eksempel en annen løsning ved tunnelinnslaget, slik at lokalveien går i en sving over tunnelen i stedet for på bru over E6. Gyltvik og Kannfloget er andre steder der det kan bli mindre endringer.
De vurderer også en lengre tunnel fra Eiavatnet til Sildhopen i stedet for at veien kommer ut i Kvanndalen.
- Det fører til litt kortere vei, men vi mister et aktuelt område for å lagre stein i Kvanndalen, forklarte Karlsen.
Lagring av masser
Statens vegvesen har også kommet fram til at de vil endre noen av de planlagt områdene for masselagring.
Ved Gyltvik vil de flytte masselagringsområdet fra et sted vest for E6 der det ikke er gunstig verken med tanke på landskap, naturverdier eller grunnforhold til et bedre sted øst for E6.
De vil også endre plasseringen ved for eksempel Kannfloget, Glefloget og Kjelvikvatnet, blant annet av hensyn til naturtype eller utfordringer med landskapet.
- Hvis vi mister masselagringsområdet i Kvanndalen, kan et nytt område nedenfor Sildhopvatnet være aktuelt, men det må vi eventuelt søke om, forklarte Tor Karlsen.
Lager planforslag
Noe av det arbeidet de holder på med nå, handler om å utarbeide planforslag.
- Selv om entreprenørene involveres tidlig, er det vegvesenet som sitter i førersetet og bestemmer hvilket planforslag som sendes ut, sier planleggingsleder Stefan Kersting.
I løpet av 2022 ser de for seg å optimalisere planforslag for Megården-Sommerset etter innspill fra entreprenører, slik at det kan sendes ut til offentlig ettersyn i 2023. Resten av strekningen planlegges sendt ut på høring senere i 2023.
Ikke merarbeid
Ordfører Gisle Hansen stilte spørsmål om eventuelle endringer i planene fører til merarbeid for kommunens administrasjon.
- Om entreprenørene kommer med forslag til store endringer, så vil det gi mye arbeid for dem selv, påpekte Knut Sjursheim.
- Dere skal få et planforslag som skal ut på offentlig ettersyn. Vi tar oss også av merknadsbehandling. Det blir sånn sett ikke mer saksbehandling for dere, svarte Stefan Kersting.