SPARER VEIENE. Godstogene sparer E6 for både stor slitasje og mange trafikkfeller, som vogntogene utgjør. Foto: Svein Arnt Uhre
SPARER VEIENE. Godstogene sparer E6 for både stor slitasje og mange trafikkfeller, som vogntogene utgjør.

Leder:

Vi er ikke overrasket over at flere motforestillinger kommer fra folk i Bodø

I dag er Bodø endepunkt for Nordlandsbanen, og vil ende som et sidespor hvis jernbanen blir forlenget nordover. At det kan bli et tap for Bodø, må ikke stoppe Nord-Norgebanen.

Publisert Sist oppdatert

Den siste uka har debatten om Nord-Norgebanen igjen stått på dagsordenen. Etter at landsmøtet i Arbeiderpartiet sa ja til å bygge jernbane fra Fauske til Tromsø, stemte et flertall i Stortinget for å ta utbyggingen inn i Nasjonal Transportplan.

Det betyr ikke at det er gitt klarsignal til å starte arbeidet. Men vedtaket forteller at støtten til en forlengelse av jernbanen nordover øker. Stadig flere ser fordelene ved at godstrafikken flyttes fra veier og ferjer til skinner.

I debatten har det også kommet motforestillinger fra Nord-Norge om å bygge banen. De går ut på at den ikke vil bli lønnsom, at utbyggingen vil føre til store inngrep i naturen og være til ulempe for reindrifta.

Vi er ikke overrasket over at flere motforestillinger kommer fra folk i Bodø. I dag er byen et endepunkt for Nordlandsbanen. Hvis jernbanen blir forlenget nordover til Narvik og Tromsø, blir strekningen fra Fauske til Bodø et sidespor. Det blir et tap for byen.

Vi er ikke overrasket over at flere motforestillinger kommer fra folk i Bodø

Vi har tro på at en godt planlagt utbygging av jernbane kan foregå på en skånsom måte. Det er ingen tvil om at transport av gods på jernbane er langt mer miljøvennlig enn veitransport. Vi forutsetter dessuten at både dagens Nordlandsbane og forlengelsen nordover blir elektrifisert.

I dag foregår alt for mye transport på veier som ikke er dimensjonert for slik trafikk. Det skaper farlige situasjoner. Mange vogntog havner i grøfta og forårsaker stengte veier. Jernbane er en trygg og forutsigbar transportløsning.

Å tro at investering i jernbane kan byttes i bedre veier er urealistisk. Så langt har Nord-Norge vært en taper når det gjelder veiutbygging i forhold til resten av landet. Vi har liten tro på at det vil endre seg.

Å tro at investering i jernbane kan byttes i bedre veier er urealistisk

Et av argumentene til motstandere av å forlenge Nordlansbanen er at det vil gå på bekostning av investeringer lenger sør i landet. Det kan de ha rett i. Men det forteller også hvor pengene havner hvis det ikke blir en utbygging av Nord-Norge-banen.

Powered by Labrador CMS