PRISVINNER. Erik Jensen (t.v.) og sønnen Nick har allerede samlet flere pokaler på utstillinger i sommer.
PRISVINNER. Erik Jensen (t.v.) og sønnen Nick har allerede samlet flere pokaler på utstillinger i sommer.ET SMYKKE PÅ VEIEN. Erik Jensens Scania 770 S XXL er stor, og vil definitivt vekke oppsikt langs veien. Hytta ble forlenget med en meter hos Vlastuin i Nederland. Ikke rart det ser langt ut. Med lakken fra Finland på toppen, er den allerede en prisveinner på utstillinger i Skandinavia.

Et smykke av ekte landeveiskunst:

50-årsgaven ble Norges råeste

Selv de som ikke liker lastebiler noe særlig, kommer til å bli sjarmert av denne.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Utenfor rådhuset på Rognan er det mange fine biler stilt opp en sen septemberdag. Men det er ingen tvil om at den som trekker flest blikk, er en trekkvogn av det helt spesielle slaget.

For da Erik Jensen skulle belønne seg selv med en ny maskin på jobb i 50-årsgave, var det ingen tvil om at det ville bli noe spesielt.

- Jeg ble 50 år i februar i år, og bestemte meg allerede i fjor at jeg skulle bestille meg en ny trekker. Den skulle jeg bygge opp slik jeg ville ha den. Det har jo vært slik at når jeg skal ut å kjøre så står bare det gamle materiellet igjen på plassen, sa Jensen lattermildt da han var på vei fra Nederland etter å ha hentet den ferdige bilen.

Det var faren hans Øyvind som startet bedriften i 1968, og fra Erik var 19 år gammel har han også vært med. Nå er det han som er daglig leder.

BESTEFARS FØRSTE. På siden av bilen kan Nick Jensen se på en motivlakkert utgave av bestefar Øyvind Jensens første bil fra tida da firmaet ble startet opp. Det er rett og slett stor kunst. Foto: Helge Simonsen
BESTEFARS FØRSTE. På siden av bilen kan Nick Jensen se på en motivlakkert utgave av bestefar Øyvind Jensens første bil fra tida da firmaet ble startet opp. Det er rett og slett stor kunst.

Forlenget

Trekkvogna er en Scania 770 S XXL, og er forlenget med en meter i forhold til originalen. Det gir en førerhytte med plass til både kontor og soveplass.

Men da bilen kom til Norge, var den tøff nok i svart. Men skal man ha det tøffeste som går langs landeveien her til lands, så må det opp et hakk. Det kan man trygt si har skjedd siden den gang.

- Bilen er lakkert i Finland, og vi er veldig fornøyde med hvordan den har blitt. Det er et nivå som man ikke ser på så mange biler, sier Nick Jensen, Erik Jensens sønn.

Sanket pokaler

Bilen har vært på flere utstillinger allerede, og det har blitt en anselig mengde med pokaler allerede. I Finland kom bilen nesten rett fra lakkboksen og til utstilling, og vant 2. plass i internasjonale trekkvogner og 2.plass i beste lakk

Men på utstillingen i Ramsele i Sverige, ble det virkelig storeslem for flaggskipet til Jensen. Der ble det ikke mindre enn seks pokaler på lastebiltreffet, og det er ingen tvil om at de som følger med i bransjen allerede vet godt om den nye bilen på Fauske.

PRISVINNER. Det har blitt mange pokaler på trekkvogna, bare denne sensommeren. Foto: Privat
PRISVINNER. Det har blitt mange pokaler på trekkvogna, bare denne sensommeren.

Skal brukes

Nå venter Oslo motorshow den siste helga i oktober, før bilen skal tas i bruk for alvor. For selv om det er en bil som er utrolig flott å se på, er den laget for å kjøre titusenvis av kilometer langs norske veier.

- Ja, det er nok litt for dyrt til å bare la den stå å se pen ut, sier Nick Jensen og ler godt.

- Men detn er jo bestilt som pappa vil ha den, og da må den ut for å jobbe. Vi må heller forsøke å ta godt vare på den underveis, sier han og ler godt.

Powered by Labrador CMS