Saltenposten A/S

Saltenposten

Har fått gjennombrudd i USA-satsing:

– For oss er det et eventyr

I USA MED NORSK LAKS. Roger Øksheim, Geir Wenberg og Ørjan Wenberg var i Boston i USA for å lansere nordnorsk laks under nytt merkevarenavn i mars. Nå har de fått sin første kontrakt. Foto: Tord T. Olsen/Rabalder produksjon

Edelfarm og Wenberg Fiskeoppdrett-eide Nordic Blu Salmon har inngått en kontrakt for å levere laks til den største italienske butikk- og restaurantkjeden i Nord-Amerika.

Saltenposten
Saltenposten A/S

Publisert:

– Det er veldig stas å komme fra lille Fauske og med vår lille produksjon greie å få dette til, sier Ørjan Wenberg, daglig leder i Wenberg Fiskeoppdrett.

– Vi stolt og glad. Det er fint at vi i Nord-Norge har ting vi kan lykkes med.

Merkevaren Nordic Blu Salmon ble lansert i mars på en av verdens største sjømat-messer: Boston Seafood Show. Merkevaren er foreløpig eksklusiv for Nord-Amerika.

– På sikt kan det hende vi vil bruke merkevaren også i Europa og Asia, om vi lykkes i Amerika, sier Wenberg.

Betyr mye

Han vet foreløpig ikke nøyaktig hvor stort volum det vil være snakk om, men etter å ha forhørt seg litt - anslår han mellom 300 og 500 tonn. Totalt produserer bedriften rundt 7.000 tonn i året, og kontrakten utgjør dermed under 10 prosent av produksjonen - men er likevel viktig.

– Det betyr veldig mye i den fasen vi er i, hvor vi prøver å få en reklame og aksept for det vi lager i USA, sier Wenberg.

– Vi har arbeidet hardt og satser mye for å lykkes. Nå har vi fått vårt første gjennombrudd, sier bror, Geir Wenberg.

Årsaken til at de har satset i USA, er at Edelfarm og Wenberg er de eneste sjøbaserte oppdretterne i verden, som har fått en grønn ranking av det amerikanske Monterey Bay Aquarium Seafood Watch.

Den anerkjente ranking-siden fraråder all norsk oppdrettslaks, med unntak av laksen fra Skjerstadfjorden og Kvarøy.

– I forbindelse med det tenkte vi lenge på hvordan vi kan bruke det, og ha kontroll på hvordan det brukes i USA. Vi fant en partner i CleanFish som har spesialisert seg på å selge bærekraftig mat. Det er de som har gjort at vi har kommet så langt, og fått nå landet denne første kontrakten.

Ballen ruller

– Det er morsomt at ballen begynner å rulle med merkevaren. Det er ikke enkelt å etablere seg, og vi kunne ikke noe om dette fra før. Vi syns det er en veldig spennende reise.

Av andre med erfaring, har de fått beskjed om at det ofte tar årevis å nå igjennom med en ny merkevare. Likevel håper de allerede på nye kontrakter, og markedsføringseffekten av den første kontrakten er vel så viktig som antall kilo som blir levert, ifølge Wenberg.

– Vi har bare jobbet med det noen måneder, men er født utålmodig. Mulighetene er enorme framover, sjømat er i vinden over hele verden og det er miljøer på begge kystsidene av USA som er opptatt av bærekraftig mat, sier Wenberg.

– For oss er det et eventyr å komme inn i markedet gjennom en slik eksklusiv kjede.

Lette lenge

Det var den amerikanske importøren av den norske fisken, CleanFish, som først annonserte avtalen i en pressemelding. De importerer og selger fisken for oppdretterne fra Indre Salten.

– Vi er beæret over at vår første nasjonale partnerskap for Nordic Blu Salmon er med Eataly, en merkevare respektert verden over for kvalitet, sier administrerende direktør Mike Moniz i CleanFish i pressemeldingen.

Eataly vil markedsføre fisken under sitt navn Nordic Blu Salmon, både i butikker og restauranter. Det vil være den eneste laksen selskapet selger framover.

– Det var for oss en omfattende leting etter en bærekraftig atlantisk laks som også smaker fantastisk, så vi er begeistret over å nå ha en partner med troverdighet, sier Peter Molinari, sjef for kvalitet over kjøtt og sjømat i Eataly North America.

Kan bli fri

Han har lenge vært på utkikk etter bærekraftig laks som oppfyller strenge miljøkrav, og som kontrolleres av en tredjepart.

– Jeg var begeistret da jeg kom over Nordic Blu, som oppfyller våre krav, sier Molinari videre.

Om Edelfarm og Wenberg Fiskeoppdrett lykkes videre med merkevaren, vil de sannsynligvis øke inntjeningen per kilo fisk.

– Vi får bedre betalt for fisken når den selges som miljøvennlig, enn når den selges i det vanlige markedet, sier Ørjan Wenberg.

Om de får flere og større kontrakter som følge av dette, vil hele produksjonen til selskapene på sikt kunne gå gjennom Nordic Blu-merkevaren. Nå fokuserer de på å levere på den første kontrakten.

– Når vi er så små handler det om å være leveringsdyktig hver uke, og det er utfordrende.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...