Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Synspunkt

Turist i eget land

Fellestur med den lokale turistforeningen er én måte å leke turist i eget område på. Som her i Sagfjorden i Sørfold. FOTO: Eva S. Winther

Norge har mye å by på, og det har Salten også.

Forrige helg var jeg turist i eget land. Nærmere bestemt i Lofoten. Og jeg var ikke alene. Allerede på ferga over fra Bodø skjønte vi at her ble det folksomt.

Vi hørte ikke bare norske stemmer rundt oss, men tyske, franske og asiatiske språk.

Da vi kom fram til Moskenes og ble hentet som avtalt, fikk vi se med egne øyne hvordan folk tar seg til rette langs veiene.

De fleste har kanskje hørt om turister som camper på kirkegårdene? Her er det tydelig at hver ledige flekk blir utnyttet.

Bobiler hadde parkert nærmest inne i innkjørslene til fastboende, og på en gressflekk ved siden av veien når man kommer til Reine hadde to jenter slått opp hvert sitt bittelille telt.

Vi hadde ordnet oss privat båtskyss også, så vi slapp å gå i kø.

Om vi ikke måtte gå på rad og rekke sammen med andre turister, så kom vi fram til den reneste teltlandsbyen på kvelden. Og det var ikke på den mest kjente stranda i området...

21 telt i området var det, inkludert vårt.

Neste kveld var det enda flere som hadde tatt turen samme sted som oss, på tross av at havtåka smøg seg innover stranda.

Fulle skyssbåter, telt tett i tett. Man skulle tro at folk ble irriterte, men den gang ei.

Alle vi snakket med i helga var blide og imøtekommende. Når man møtes på en øde sti føles det naturlig å si hei - ja, slik er det vel i hverdagen også?

Folk som aldri har truffet hverandre før slår av en prat og utveksler tips og erfaringer om tur og fiske.

Nye bekjentskaper knyttes - en paraglidertur eller et hvalkjøttmåltid avtales over en kokse med kaffe.

Jeg stortrives med å være turist i eget land. Dette er tredje gangen jeg har vært ytterst i Lofoten, og jeg føler det er mye igjen å oppleve både av natur og kultur der.

Mens fjorårets Lofot-tur endte innomhus etter ei stormfull natt i telt på ei strand, var vi utrolig heldig med været i år.

Tenk å våkne en dag av at sola skinner inn i teltet.

Formiddagen tilbringes med soling og bading i havet, før man går videre, fisker ørret, bader og spiser ved bredden av vannet.

Bading i en idyllisk kulp blir selve prikken over i'en, før kveldsturen går til ei ny strand der vi blir møtt av havtåka i kamp med midnattsolas fargespill.

Selv om det er fint i utlandet og godt og varmt på sydlige breddegrader, så er jeg tilhenger av Norges-ferie.

Jeg er vant til lange kjøreturer, og når man kan stykke dem opp med opplevelser underveis og besøk hos kjentfolk blir det enda kjekkere.

Norge har så mye bra å by på, og jeg føler at jeg bare har fått opplevd litt av det foreløpig.

Da tenker jeg både på typiske turistattraksjoner, og mer ukjente avsidesliggende steder.

Det hadde vært noe å kunne kjøre på lykke og fromme gjennom landet, og tatt impulsive avstikkere underveis.

Bare se på veiskiltene eller google litt på nett for å stake ut kursen videre på oppdagelsesferden.

I år blir mesteparten av ferien tilbrakt i Salten. Og man trenger ikke å kjede seg her.

Places to be, people to see, heter det vel, og det har vi.

Også her i området er det steder og opplevelser vi ikke har sjekket ut ennå.

Denne uka, for eksempel, var jeg på ukjente stier på tur med Sulitjelma og omegn turistforening. Det ga mersmak, både å dra på fellestur og å utforske nye turområder.

God sommer videre!

Nøkkelord

Annonse

Siste nytt i Synspunkt

Eventyret starter nå

Det blir spennende å følge planene videre til stamfiskanleggene i Sørfold.

Interessante svar fra ungdom

Saltenposten skrev i lørdagens avis om resultatene av spørreundersøkelsen Ungdata på Fauske. Den var oppe i Ungdomsrådet forrige uke, og lederen av rå...

Ikke glem å se etter lys

Det er lett å bli deppa når mørketida setter inn. Men under den mørke høsthimmelen finnes det utrolig mange lyspunkter.

En fornyelse

Enkelte dro på smilebåndet da vi fortalte i Saltenposten om de ambisiøse planene til Fauske hotell.

Takk for turen!

Tar du det som en selvfølge at turen du går er skiltet og tilrettelagt?

Grønt er skjønt

Nordmenn har et kjøttforbruk som resten av verden ikke kan kopiere.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!